Bare en liten tanke - fornuftig eller ikke ?

Har lest at en del av dere pitcher rehydrert lagergjær ( f.eks W34/70 ) på gjæringstemperatur.

En måte dette gjøres på er å rehydrere gjæren for så å sette denne inn i gjæringsskapet sammen med nedkjølt vørter og vente inntil gjæringstemperatur i vørter er oppnådd før man pitcher denne.

Det jeg da lurer på er følgende :
Hva om man overfører vørter til et nytt desinfisert gjæringskar før man pitcher den rehydrerte gjæren ? Siden vørteren har stått på 8-10 grader i et døgn så er det sikkert bunnfelt en del som man med fordel kan unnslippe ved overføring til nytt kar ?

Hva mener dere ? Vanlig praksis ? Fornuftig eller vil du miste smaker som ligger i dette bunnfallet ?

Du tenker at rehydrert gjær og vørter står side om side i gjæringskaret ett døgn etter rehydrering? Jeg synes det høres litt lenge ut.
Bruker selv kun fersk gjær, og jeg setter den gjerne inn i gjæringsskapet sammen med nedkjølt vørter for harmonisering av temperaturen etter bryggedagen. Dog aldri lenger enn 12 timer. I vinterhalvåret er det ikke nødvendig i det hele tatt – da kjøler jeg direkte ned til 10-12 grader.

Når det gjelder spørsmålet om å stikke om, tenker jeg det blir litt hipp som happ. Noen mener at det er ønskelig med så mye trub som mulig i gjæringskaret, mens andre vil ha minst mulig. I en lys lager kan det neppe skade på annen måte enn at du eksponerer vørteren for unødvendig forurensning.

Ser den med rehydrert gjær, så denne ser jeg med fordel kan klargjøres når pitching skal utføres. Når det gjelder omstikkinga før tilsetting av gjær så vil man jo i tillegg få luftet vørteren litt ekstra også. Viktig å være nøye med at alt er skikkelig desinfisert. For oss som flasker ølet så er det kanskje et blandt mange måter å få klart øl noe raskere

Vi kjøler ned tl rundt 15-20 grader, har kjøleskapet klart på 11 grader(eller hva pitch-temp måtte være) og pitcher. Den lagtimen gjæren får er(i våre øyne) forenlig med temperaturfallet til ønsket grad i vørteren. Innen gjæren har startet å formere seg og ete sukker har vi som regel fått ønsket temperatur i vørteren.

Ser den med rehydrert gjær, så denne ser jeg med fordel kan klargjøres når pitching skal utføres. Når det gjelder omstikkinga før tilsetting av gjær så vil man jo i tillegg få luftet vørteren litt ekstra også. Viktig å være nøye med at alt er skikkelig desinfisert. For oss som flasker ølet så er det kanskje et blandt mange måter å få klart øl noe raskere
Ja, jeg ser den. Er temmelig opptatt av å få klarest mulig pils selv. Dessverre er karbonering på flaske en metode som gir bunnfall til slutt, uansett. Mitt beste tips er at du avslutter gjæringen med en god ColdCrash og tilsetter karboneringsgjær. F2 eller CBC1 – det gjør en stor forskjell. Bunnfallet limer seg til bunnen av flasken.

Vi kjøler ned tl rundt 15-20 grader, har kjøleskapet klart på 11 grader(eller hva pitch-temp måtte være) og pitcher. Den lagtimen gjæren får er(i våre øyne) forenlig med temperaturfallet til ønsket grad i vørteren. Innen gjæren har startet å formere seg og ete sukker har vi som regel fått ønsket temperatur i vørteren.
Dette er i tråd med hva jeg også har gjort inntil nå. Men hovedpoenget med innlegget mitt var å få rede på om noen omstakk vørteren etter at temperaturen var kommet ned i 8-10 grader (før pitching av gjæren) Tenkte at dette var et poeng å gjøre i tillegg til det vanlige ( Whirlfloc, rask nedkjøling av vørter, brewers clarex og cold crash )

Tja, hvis kjølevannstemperaturen er 6-7C så blir vørteren kjølt ned til en grad eller to over dette.
Det tar kanskje en time eller mer å komme så langt ned.
Så får den stå en time eller to før overføring til gjæringskar.
Men om grums har noe å si for sluttresultatet vet jeg ikke.
Har en gang tømt slumpen i en annen bøtte og gjæret dette for seg.
Kan ikke si annet enn at den smakte likt og ble like klar som det uten grums.

Klart blir det hvis du har tid å vente. 34/70 legger seg bra i bunnen av flaska.

Tilbake
Topp