Batch #1: All-in, All-grain. En liten historie og litt spørsmål.

Hei hei,

Som nyoppstartet brygger med stort pågangsmot, har jeg litt opplevelser og dele, og håper å høste noen kommentarer og kanskje noen svar på småting.  :)

Min eneste erfaring fra før er et begynnersett fra Brooklyn Brewshop, etter medfølgende anvisning og lite forkunskap. Studier i ettertid har gått hardt utover nervene, men det ser ut til å ha gått bra. Dette er Batch #0, kun proof-of-concept for min egen del...

Siden den gang (2 uker siden), har jeg bygget meg meskekar av en gammel kjøleboks og kopperrør og koblinger fra Biltema. Og jeg har bygget en vørterkjøler av 5m kobberrør, også fra Biltema. Begge konstruksjonene fungerte fantastisk bra. Spesielt meskekaret. Kjøleren får trekk for en liten lekkasje...

I går var bryggedag for Batch #1. Målsetning om ca. 12l vørter før kok, og 9l til gjæring. Satte en enkel IPA etter hjelp til oppkrift fra Vestbrygg.no (Takk for god service!)

Brukte Beersmith 2 til å regne litt på meskingen, og traff bra på temperaturskiftene. Litt trening må fortsatt til. Meskekaret fungerte over all forventning! Jippi! Planen var å tappe forsiktig rett over i gryta. Helt til jeg kom på at jeg jo måtte vite eksakt volum jeg satt igjen med (ref. tråden i går om kvantefysikk) ;D
Det ble en del søl når man måler liter for liter, og skal forsiktig få dette oppi gryta etterpå...

Men, jeg endte opp med eksakt 12l vørter, med SG på 1.052, fra 3kr Maris Otter Pale malt. I ettertid ser jeg at jeg ikke burde stoppet der, men dratt ut et par liter til, og målt SG på run-off. Utifra fargen på vørteren i slangen, hadde jeg nok litt mer å gå på. Her er det rutiner som ikke sitter, og en noget stresset situasjon med endel søl.

Kokte så i 60min, ikke fosskok, men slik at det akkurat "rullet" godt i overflaten. Den nybygde kjøleren gjorde en grei jobb, og kjølte til 20 grader på 15-20min.

Så begynner spørsmålene å dukke opp. Jeg hadde forventet å ha et lite overskudd av vørter, da jeg brygger på små glassballonger, som strengt tatt ikke tar mye mer enn 4,2liter før det begynner å bli trangt. Grumset samlet seg fint i bunn av kjelen. Jeg tapper med hevert 4,2 liter på den ene ballongen, og klarer 3+ liter på den andre. Da er jeg kommet til grumset.

Hvor mye svinn skal man kalkulere for i grumset, relativt sett? Jeg endte opp med å filtrere og styre meg frem til ca. 4liter på den andre ballongen, men stressnivået gikk på opp.
Har jeg kokt bort det jeg trodde skulle bli et lite overskudd av vørter, til et underskudd. Regnet med å koke bort ca. 2 liter. Kan det kanskje ha blitt nærmere 3?
Når man har kjele med tappekran. Tapper man da direkte fra bunn av kjelen, med Bazooka-filter?

Jeg endte opp med endel humlegrums i den ene ballongen. Det får bare stå til, dette er en læringsprosess.

Nå tørrhumler jeg også i begge karene. Er det noen som har tips til grovfiltrering når dette skal over på flasker?

Til slutt var det på tide å pitche gjær. Brukte London Ale og Edinbourgh Ale fra WL, en til hvert kar. Det skulle være nok til å pitche direkte.
Måtte riste litt for å blande gjæren, er det normalt? Er det så normalt at gjæren bruser over under åpning. Fikk litt søl og et lite sjokk på den første. Den andre gikk litt bedre siden jeg var klar over brusingen.

Pitchet gjær oppi ca. 19-20 grader vørter. Litt aktivitet i den ene ballongen i dag tidlig (7 timer etterpå), men så godt som stilt i den andre. Er jeg for utolmodig der, eller har noe gått galt.

Jobbet hele tiden med utstyr fra en 10l bøtte med utblandet StarSan. Rene hender, og de var også ofte oppi og hentet sanitert utstyr.

Går nå med en rekke bekymringer. Forstår at dette er et av symptomene på at man er brygger.
Håper på å komme hjem til to gjæringskar med litt liv oppi.

Betraktninger og svar på spørsmål mottas med takk!  :amen:

MVH
Torstein
 
Ser ut som om du er på god vei! Startet selv med Booklyn startsett for 1 år siden, og siden den gang har det bare ballet på deg. Når det kommer til "trub" (som de restene som legger seg i bånn av kokekaret heter), så er det fort gjort å miste noen liter vørter til denne, særlig når man lager IPA. Hvis du startet med kok på 12 liter, kan du regne med 10 - 15 % fordampning, så da er du allerede nede på 10 liter. Å miste et par liter til trub er heller ikke uvanlig, mye humlerester i IPA, så da stemmer det godt med to fulle glassballonger. Mesteparten av truben vil legge seg i bunn etter gjæring, så jeg ville ikke vært overvettig bekymret om jeg var deg. Vil anbefale deg å kjøpe et 15-liters gjæringskar, det tar ikke store plassen (selv om min kone mener det) og du vil kunne samle vørteren på et sted, noe som vil hjelpe på hvor mye øl du får ut av vørteren (for øvrig, vil tippe du mister mer øl fra ballong to, ettersom det var der mesteparten av truben havnet).

Kan også anbefale å la vørteren stå en halvtime/time etter kjøling (OBS! legg et flak med sølvpapir sprayet med starsan over, da unngår du infeksjoner) slik at truben får litt ekstra tid til å synke til bunns.

Regner med at du ikke trenger å bekymre deg for problemer med gjæren, begge de du bruker har rykte på seg for å være relativt hissige på gjæringen. Faktisk så hissige at jeg vil anbefale deg å sette noe under glassballongene (særlig hvis du har kone/samboer) ettersom det er en viss fare for at den går opp over kanten på glassballngen.

Ellers er det bare å lese seg opp, mange gode forslag til litteratur å finne her på forumet.

Lykke til!
 
Brygger du IPA gjør du det så mye enklere for deg selv om du bruker humleposer, uansett om du bruker hel humle eller pellets. Prøvde poser med pellethumle sist gang nå, og jeg fikk MYE Mindre trub enn vanlig.
 
Neste gang blir det ikke en IPA, men takker for tipset. Humleposer skrives bak øret.  :skitbra:

Ellers er pulsen gått noe ned nå. Begge ballongene putrer villig i vei, og har gode 2-3cm med skum på toppen.

Har også brukt ettermiddagen til å flaske Brygg #0. Noe som gikk kjempefint! Bekymringene dukker opp allikevel... brukte jeg for mye StarSan... For lite?! Pluss et lite korkeproblem som jeg ikke så for meg. Får lese litt om dette, evt. kommer det en tråd til.

Ihvertfall lykkelig nå som flaskene er trygt forvart i "bombesikker" boks.
 
Tilbake
Topp