Batch Sparge og store maltmengder?

Heisann :)

Jeg sitter her og komponerer min første barley wine. Jeg har aldri brukt så store maltmengder i et brygg som jeg kommer til å bruke her. Vanlig vis når jeg batch sparger så kjører jeg f.eks 2x10 liter vann, så jeg ender opp på 27-28 liter vørter til kok.

I Beersmith har jeg lagt in 2,8l/kg malt til inmesk, pluss at jeg må til med 20 liter vann for å nå utmesk (77 grader). Da ender jeg opp med 49 liter vann. Og hvis malten holder igjen 1l/kg(?) så har jeg 39 liter vørter tilgjengelig.

Jeg får alså ikke tømt ut hele utmesk/batch sparge #1 før jeg har vørtermengden min på 28 liter, og BS #2 utgår helt. Er dette virkelig slik jeg går frem??

Mvh. Thomas :)

Ulempene med batch-sparge er best synlig ved brygging av øl med høy OG. :)
Gå ned til 2l/kg på meskingen. Det lønner seg å spare mest mulig vann til skyllingen, for å opprettholde effektiviteten.
Har du muligheten så øk temperaturen til 77-78 før utmesk.
Har du stor nok kokekjele, kan du også skylle litt ekstra, og koke hardere/lengere for å koke inn igjen til riktig volum.

Edit... Ser du øker temp for utmesking ved å tilsette vann.
Dropp det, tømm ut en del av mesken som du koker opp, og tilsetter tilbake i mesken. Da sparer du fort mange liter....

Takk, her var det et par gode grep:)

Jeg har muligheten til å gå opp et par liter på vørtermengde, også går jeg ned en liter på batchen (30>20).

Men 2 liter pr kg vann. Blir ikke det noe veldig tørre greier? Og bremeser ikke det utbyttet ytterligere?

ThomasRS skrev:
Takk, her var det et par gode grep:)

Jeg har muligheten til å gå opp et par liter på vørtermengde, også går jeg ned en liter på batchen (30>20).

Men 2 liter pr kg vann. Blir ikke det noe veldig tørre greier? Og bremeser ikke det utbyttet ytterligere?
Nå har jeg herms-sløyfe i tillegg, så jeg kjører mesketemperaturen opp til 77-78 før utmesk,
Siste øllet mitt med og 1.075 før kok, brukte jeg 2 liter/kg for å øke effektiviteten, og ved batchsparge fikk jeg da en effektivitet på 82-83%.
fornøyd med det, men mesken var nok litt tykk, men fikk likevell god utgjæring, så konverteringen gikk glimrende likevell :)

Jeg får ikke økt mesketempen på noen annen måte enn ved bruk av dekoksjon, så da gjør jeg det.

Uanstett flott å høre historier om høyt utbytte. Det er motiverende :)

Nå har du gitt meg litt å jobbe med her. Takk skal du ha :jaha:

Tilbake
Topp