Batch sparge

Signal

Norbrygg-medlem
Jeg har kommet dit at jeg har startet med batch sparge. Fremgangsmåten min er å varme vann til mesk, f.eks. 75 grader, helle dette og malt i meskekaret, røre godt og la det stå en times tid. Så tar jeg vorlauf og tapper til gryta, altså ingen utmesk. Jeg varmer vann til 78 grader for å skylle med, har dette i meskekaret og lar det stå 10-15 min før jeg igjen tar vorlauf og tapper i gryta.
Så en runde til med skylling.

Spørsmålet mitt er om temperaturen på vannet jeg har i til skylling. Jeg ser at temp i mesken ikke øker mye når jeg har 78 grader vann i korn på 67 (eller kanskje litt færre) grader. Ender med en batch temp på kanskje 68-69. Forsøkte nå runde to med 84 grader vann og da endte mesken på 71-72.
Burde ikke hver av de to skyllingene ende på 78 grader for å få maks utbytte?
Hva skjer hvis jeg har i varmere vann? Vil det gi usmaker?

Dette er min metode også, med to skyllinger, men jeg tilsetter vann rundt kokepunkt 95-100 grader på første skylling og regulerer eventuelt med kald vann til 78 grader,om det blir for høy temperatur. Andre skylling er tilsvarende, men noe mindre kokende vann, siden temperaturen i mesken er høyere.

Så det ideelle er å nå 78 grader i mesken på skyllingene?

Andre skylling bør da kunne gjøres med vann på ca 80 grader, siden malten allerede er på ca 78?

Temperatur rundt 78 grader stopper enzymaktiviteten og gjør det lettere å løse opp/vaske ut sukker. Ved høyere temperatur øker muligheten for å vaske ut tanniner.
Ved andre skylling kan du fint bruke vann på 80 grader. Jeg bruker kokende av gammel vane, og så har jeg nok varmt vann for å sikre ønsket vørtermengde til kok.

Tilbake
Topp