Bayer som ale?

Hei, jeg har lyst til å brygge Münchener Dunkel, så jeg har satt sammen en oppskrift inspirert av oppskrifter fra forumet, Jeg har kjøleskap til brygging, men det blir alltid et eller annet tull når jeg bruker undergjær(jeg er flinkere med overgjær). Så hva om jeg bruker Wyeast German ale 1007 ved 15-17 grader. Hvordan vil det bli?
Eller er det noen andre her som har prøvd og erstatte undergjær med overgjær i en lageroppskrift. Og hva er beste metode for å komme så nær som mulig?

Takker og bukker:)
 
..jeg har vurdert det samme; lage dunkel med ale-gjær. Har egentlig ikke peiling, men tror resultatet burde bli et godt øl, men om det kommer til å smake som en skikkelig munchener dunkel vet jeg ikke. Jeg vet at danstar's nottingham ale gjær skal lage lager-lignende øl fordi den kan gjære ved lave temperaturer. Kanskje german ale vil funke på samme måte. Poenget er vel å gjære ved så lav temp. som mulig for å unngå produksjon av estere som er vanlig i ale.
 
Lager defineres i dag av gjæren. Ingen lager med overgjær. Men hvorfor stille spørsmålet slik? Det finns svært gode ølsorter som brygges med overgjær og som ikke ligger så alt for langt unna dunkel og pils. Hvorfor ikke brygge en altbier? eller en kølsh. Det er gode ølsorter som attpåtil blir typeriktige. Innefor altbiersjangeren er det rom for maltvalg som ligger nokså nært dunkel.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp