Bayer,,venter paa blopp blopp etter 2 dager..

Har satt en bayer,,staar paa 8.5 grader,,men venter paa gjaerstart etter 2-3 dager naa.

Noe galt,,er vant med at det gjaerer godt foerste dagen paa andre sorter. Har oksygenert voerteren foer blanding av toerrgjaeren. Ristet godt.

Vannlaasen pleier aa forskyve seg mtp trykkforskjell / gass utvikling?  er vel en grei indikator,,tror du sg har endret seg paa 2 dager?

Hvis ikke sg har endret seg har ikke gjæringen staret, så enkelt er det. Du får ikke dannet co2 uten at sukkeret i vørteren forbrennes, ie. Sg synker.

La oss si ølet gjærer, "det blopper i gjærlåsen". Så tar man av lokket, og bloppingen slutter. Har ølet på magisk vis sluttet å gjære?

Buster skrev:
caap86 skrev:
har det dannet seg skum på overflata så er vel det en grei indikator.

Skal sjekke det.

Ikke mye,,dro opp gummipluggen til vannlaasen og kikka ned i 12 mm hull..en liten skumdott der,,men usikker paa om det var gjaerdott....

Oeket temperaturen paa gjaerkar fra 8.5 tiil 11 celsius,,saa faar vi se om det hjelper paa aktiviteten.

Det er ikke umulig jeg kan ha mistet noe gjaer under innroringen,,jeg sirklet dunken mens gjaeren floet paa toppen av halv dunk,,og sirklet den skikkelig,,noe unnslapp mellon dunk og lokk da det viste seg at lokket ikke var klemt helt nedpaa langs hele sirkelen....

Smelle i en ny pakke om noen dager om det ikke skjer noe???

Tok av lokket og kikket oppi etter aa ha sprayet med starsan paa kleptopolsene og lokk.

saa en jevn og fin skumdott i dunken,,saa da er faren over. Men synes det er merkelig den ikke blopper og avgir overskudds gass???

temperaturen er naa satt ned til 9 grader.

Blir nok bra ser det ut til likevel.

Takk for innspill!!

Karl Johan skrev:
Da er vel gjæringskaret ditt lekk, og CO₂ kommer ikke ut gjærlåsen.

Eg har en liten kabel med en temperatursonde gjenom gummipluggen til vannlaasen, det kan tenkes at det er denne som lurer meg med aa slippe ut gassen der?

Tidligere hadde jeg teipet den fast paa utsiden,,men for aa faa en eksakt temperatur avlesning valgte jeg denne gang aa slippe den ned i karet saa den er midt i vaeske nivaaet.

Mulig jeg maa sette den tilbake igjen.

Mulig det er en liten lekkasje mellom lokk og dunk som gassene sniker seg ut av

Edit: Der var jeg for treg gitt!
Sonden er nok grunnen ja. Ikke no problem i hvertfall. Gassen som stiger ut forhindrer annen guffe å komme inn.

Da har eg satt paa litt vulc tape rundt kabel og vannlaas. Tett som ei potte naa,,og trykket stiger mens det blopper.

Det var nok lekkasje mellom kabel og tetningen.

Daa er det bare aa jekke en kompis og slappe av videre inn i solnedgangen :)

Tilbake
Topp