BB 30 og BB 60

Hei

Ser nå at det er 20% avslag på bryggekjelene hos ølbrygging.no. Jeg er helt fersk og lurer fælt på hvem av de jeg burde velge. Noen forslag?

Tenk litt over hvor mye du skal brygge hver gang. En annen ting er at den største er mer fleksibel mtp. øl med høyere alkoholvolum.

Hvis jeg skulle valgt et ferskt bryggeoppsett nå, ville jeg valgt bb60. Det blir fort for få liter på bb30. Vi brygget fem batcher som var 20 liter hver, det ble fort angring på at startoppsettet vårt var for lite. :)

Hadde ikke tvilt hvis valget var mellom 20-35 og 50-60 liter.

Var sjøl i tvil når jeg handlet, og gikk for 50 l speidel. Noe jeg ikke angrer på. Har kjøpt en mindre maltrør for å lage 25 l batcher for å teste egen komponerte oppskrifter. Men ølet forsvinner med engang..

Husk foreldre, svigerforeldre og venner, og alle ville smake øl og før du vet ordet av det er det tomt. Så 50 l er passelig og iallefall hvis dere blir flere som vil brygge øl i lag..

En artig hobby :)

Easybrew

Jeg lurte også på det samme. Jeg gikk for bb60 og er veldig glad for det. Jeg tror bb30 hadde blitt for liten. De gangene jeg ikke er alene er det greit å ha noe å dele på.

Jeg har BB60, men med mitt forbruk tror jeg i grunn det hadde holdt med BB30. Lager maks 25l batcher.

Bryggingen med BB30 er også raskere siden du bare trekker ut maltrøret når meskingen er ferdig, og det er klart til kok. På BB60 må malten spas ut før du heller vørter tilbake og koker, og det er lagt opp til kontinuerlig skylling som i seg selv tar tid. Effektiviteten er i teorien bedre med BB60, og du har mulighet for 60l til kok.

Tilbake
Topp