• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes Kjøpt Bryggemaskin 60 liter. (Beerbrew 60, Brewzilla 60 etc.)

Hei,

Noen som har en bryggemaskin, med pumpe på 60 liter?

Begynte å brygge for noen måneder siden og ønsker å kjøpe en bryggemaskin på 60 liter med innebygd pumpe. Ølet ble såpass godt at det går et fat på en kveld når kompisgjengen samles. Dermed blir det for lite med en maskin på 30 liter.

Er student og har ikke så mye penger å bruke. Holder til i Oslo-området

Takk for tips :)
 
Hei,

Noen som har en bryggemaskin, med pumpe på 60 liter?

Begynte å brygge for noen måneder siden og ønsker å kjøpe en bryggemaskin på 60 liter med innebygd pumpe. Ølet ble såpass godt at det går et fat på en kveld når kompisgjengen samles. Dermed blir det for lite med en maskin på 30 liter.

Er student og har ikke så mye penger å bruke. Holder til i Oslo-området

Takk for tips :)
Jeg foreslår at du venter til black week, ølbrygging.no pleier å ha enormt gode priser på både Digiboil og Brewzilla 3.1.1. Med digiboil må du jo kjøpe pumpe utenom om det er et krav, men til gjengjeld er nok Brewzillaen dobbelt så dyr, men allikevel mener jeg BZ 3.1.1 65 literen var helt nede i 5490,- forrige black week, og digiboil 65l med maltrør var nede i 2490, - om jeg husker riktig.
 
Hvis den tørste kompisgjengen din blir med å brygge, og det går unna såpass med drikke så kanskje to like maskiner er noe å vurdere. Det tar ikke noe særlig mer tid å brygge to like øl samme dag på to maskiner. Fordel at det er likt utstyr da.
 
Hei,

Noen som har en bryggemaskin, med pumpe på 60 liter?

Begynte å brygge for noen måneder siden og ønsker å kjøpe en bryggemaskin på 60 liter med innebygd pumpe. Ølet ble såpass godt at det går et fat på en kveld når kompisgjengen samles. Dermed blir det for lite med en maskin på 30 liter.

Er student og har ikke så mye penger å bruke. Holder til i Oslo-området

Takk for tips :)
Hva brygger du på nå?

Jeg har et par ganger brygget 50 liter på Grainfather G30.

Stappet full med 8 kg malt. Fått godt og vel 30 liter sterk vørter som vannes ned til 1045-50
 
Takk for svar folkens! Jeg endte opp med å kjøpe en brukt BB60 automatic på Finn, endte på 3850 kr etter å ha solgt noe av ekstrautstyret. Så blir det hveteøl-brygging i morgen, forrige jeg lagde smakte faktisk fisk, så det må ha vært noe feil med den :)
 
Sist redigert:
Takk for svar folkens! Jeg endte opp med å kjøpe en brukt BB60 automatic på Finn, endte på 3850 kr etter å ha solgt noe av ekstrautstyret. Så blir det hveteøl-brygging i morgen, forrige jeg lagde smakte faktisk fisk, så det må ha vært noe feil med den :)
Den der har jeg brent meg på før. Husk å skru helt ned effektiviteten på varmeelementet når du mesker inn hveteølet. Kaldt korn kjøler meskevannet som gjør at maskina dryler opp effekten for å hente seg inn igjen. Så brenner du bunn av maskina di.
 
Okei, det skal jeg passe på. Takk for tips!!!!
Sikkert litt seint å si dette nå, men det som er skummelt, er å meske inn på lav tempertur. Ferulsyresteget på i underkant av 45 grader er noe mange bruker når de brygger weissbier for å få mer preg av nellik. Det som kan skje, er at stivelsen hydrolyseres, sånn at du får en tjukk grøt som fanges under en falskbunn. Ved høyere temperaturer vil alfa-amylasen raskt hakke opp stivelsesmolekylene, sånn at væsken blir mer lettflytende, men ved lav temperatur skjer ikke det. Om du så skrur på full varme, vil denne grøten bli grundig svidd.

Jeg har opplevd det - og det var ikke spesielt artig.
 
Tilbake
Topp