BB30 med AutoSparge og spyling mellom sil og bryggekar - min løsning

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Har den siste tiden tegnet og designet en rekke dårlig løsninger for å løse en samling utfordringer:

Max meske / vørter gjennomstrømming
Spyling mellom meskesil og bryggekar for jevnere utbytte / temperatur
Delt utstyr som ikke kan endres / modifiseres (2*BB30 eies av 8 venner)
Utstyret må kunne overføres mellom forskjellige BB30'er
Hindre høy belastning på meskepumpe ved struping av vørter
Hindre malt over i vørter / meskekar
Redusere varmetap under mesking
Glasslokk for bedre overvåkning
Mulighet for å ha temperaturprobe gjennom lokket
Kun én type kobling ½" / 15mm)

Dagens løsning tilfredsstiller alle disse krav. Jeg tenkte derfor å dele designet med dere. Siden vi har både nybegynnere og erfarne blandt oss, går jeg først gjennom litt oppklarende teori :)

AutoSparge er en automatisk ventil som stenger for vørter dersom nivået i meskesilen blir for høyt ved hjelp av en flottør (den store kulen). Den brukes sammen med en meskepumpe, og struper vørteren fra pumpen, noe som beklageligvis utsetter pumpen for påkjenning. Den er gjenget som ½" NPT. AutoSpargen kommer med et silikonrør og en flyte-dobbe (den lille kulen) som sender vørteren i en vortex / sirkulerende bevegelse slik at vørteren fordeles jevnt ut over mesken.

½" vs. 15mm
Flere av delene i mitt BB oppsett, er ½". Den enkle måten å forklare forskjellen mellom ½" og 15mm, er at det er samme dimensjon, selv om gjengehelning kan variere. Dersom du har en kobling som er klargjort for tilkobling til rør, kalles den 15mm, mens den samme koblingen uten denne delen, omtales som ½". Som et eksempel benytter jeg en T-kobling i oppsettet mitt fra Biltema. T-røret (866877) er oppgitt med målene 15 mm x 1/2" x 15 mm. ½" delen er hunn / innvendig gjenget, og de to 15mm er utvendig med mulighet for å feste til 15mm rør.

Løsningen
Det bærende elementet er et grytelokk av glass og metall som jeg hadde liggende. Lokket er 28cm i diameter, og metallhøyden er på hele 3 cm. Den høye metalldelen gjorde lokket svært lite brukervennlig i matlaging, men passet svært godt til dette formålet da det var mulig å lage hull til AutoSpargen som krever 13/16 til 7/8" hull. Dersom man ikke finner et lignende lokk, vil en billig gryte hvor man sager av bunnen fungere utmerket. Man har da fin klaring til å sette et 'vanlig' glasslokk på toppen.

Ved inngangen har jeg et T-rør som fordeler vørter mellom AutoSparge (½") og en kuleventil (86686) (½"-15mm) for struping av vørteren som går via et kobberrør (86991) (15mm) inn mellom sil og meskekaret for sirkulasjon av hele vørteren. Kobberrøret er elevert 40cm for en mekanisk / automatisert for-fordeling av vørter til AutoSparge. Dersom jeg kun hadde benyttet kuleventil for struping, ville pumper ha arbeidet under høyere belastning når AutoSpargen struper.

Jeg kjøpte en billig Rørbøyeverktøy på Biltema for å bøye røret. Selv om jeg aldri hadde gjort noe lignende før, gikk dette greit.
Som en ekstra fornøyelig greie, passer mitt analoge termometer perfekt i hullet i lokket. Denne vil med tiden bli byttet ut med en måler / logger med tre K-type prober (mesk - mellom karene - meskekarventil)

T-rør - Biltema: 15 utvendig - ½" innvendig - 15 utvendig (866877) - 89,90
Kobberrør - Biltema: 15mm * 1 * 2000 - (86991) - 159,-
Kuleventil - Biltema: ½" innvendig - 15mm utvendig (86686) - 79,90
Rørbøyeverktøy - Biltema: 15mm max (86056) - 189,-
 

Vedlegg

  • BB30-AutoSparge 1.jpg
    BB30-AutoSparge 1.jpg
    200,2 KB · Sett: 511
  • BB30-AutoSparge 2.jpg
    BB30-AutoSparge 2.jpg
    368,3 KB · Sett: 480
  • BB30-AutoSparge 28cm.jpg
    BB30-AutoSparge 28cm.jpg
    168,8 KB · Sett: 469
  • BB30-AutoSparge termometer.jpg
    BB30-AutoSparge termometer.jpg
    156,1 KB · Sett: 462
  • BB30-AutoSparge Tkobling.jpg
    BB30-AutoSparge Tkobling.jpg
    273,9 KB · Sett: 463
Oppdatering
Designet er spektakulært.... men den fungerer ikke :)
Etter noen brygg med min BB30 og AutoSparge viser det seg at løsningen har store forbedringspotensialer.

Glasslokket som skulle gi meg en godt innsyn og kontroll med vørtermengden blir altfor fort fylt med damp, og totalt ubrukelig.

Stigerøret som skulle ta overskytende vørter når AutoSpargen strupet, fungerer etter hevertprinsippet og 'trekker' vørter på nedsiden av bøyen.
Hele ideen med bruk av tyngdekraft som del av designet feiler derfor spektakulært. I test fanget jeg ikke dette opp da jeg i all hovedsak testet hvordan røret overtok når AutoSparge strupet vørtermengden inn i silen. Problemet oppstår når vørtermengden synker bare litt. Vørtermengden blir da ikke ledet tilbake i silen, men fortsetter i stigerøret.
Jeg hadde satt på en kuleventil for reduksjon inn i stigerøret, men da faller heletyngdekraft funksjonen bort...
Neste versjon blir derfor et enklere design som dropper bruk av tyngdekraft, og kun har en kuleventil

Det kompakte designet jeg jobbet for å oppnå, ble altfor kompakt. Alt ble kronglete og knotete i bruk. Ved påfyll av humle, eller ved røring i mesken måtte hele løsningen løftes ut, noe som gir mye søl.
Neste versjon blir derfor en todelt løsning hvor AutoSpargen er festet i en ring som hviler på toppen av BB'en. I denne ringen er alle rør festet. Siden diameteren er lik, vil det originalen lokket passe oppå, men her vil jeg trolig fortsette med bruk av glasslokk.

Alltid lærerikt med design som fungerer perfekt i teorien (inni hodet), men som feiler spektakulært i praktisk bruk.
 
Tilbake
Topp