BB30 og kveite

Audun S

Norbrygg-medlem
Kjapt spørsmål. Har oppgradert frå BB30v1 til den siste (ikkje den automatiske). Då eg nytta kveite med den fyrste versjonen svei det seg så gale i botn at eg ga meg på det. Er det framleis eit problem med den nye versjonen? Nyttar silbotn og meskepose.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Kjapt spørsmål. Har oppgradert frå BB30v1 til den siste (ikkje den automatiske). Då eg nytta kveite med den fyrste versjonen svei det seg så gale i botn at eg ga meg på det. Er det framleis eit problem med den nye versjonen? Nyttar silbotn og meskepose.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Du kan finne en mulig forklaring her: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Starch_Conversion

Stivelsen i hvete gelatiniseres ved lavere temperatur enn stivelsen i bygg (se fig. 1). Dermed øker viskositeten ("tjukkelsen") til mesken kraftig, og om du da har dårlig sirkulasjon vekk fra bunnen, og en varmekilde som konsentrerer varmen kraftig, i kombinasjon med en tynn bunn, vil du lett få en kraftig fastbrenning. Gelatinisert stivelse svis fort. Jeg har opplevd det én gang, og det var utrivelig. Hele batchen måtte kastes, og jeg hadde et helvete med å få kjelen rein igjen.

Jeg tror det skal noe til at dette skjer. Troester sier at faren er særlig stor med ris, men jeg opplevde det med hvete. Det skjer ikke i en mesk med bare byggmalt, fordi den gelatiniseres ved så høy temperatur at det da er nok aktivt alfa-amylase til å konvertere stivelsen raskt, og på den måten få ned viskositeten.

En forutsetning er altså at dette skjedde ved en temperatur i mesken under 60 grader. Med det oppsettet ditt vil du ha dårlig sirkulasjon mellom rommet under silbunnen, og alt over, og om du så skrur på full varme, ser jeg for meg at dramatiske ting kan skje - som det skjedde for meg. (Det skjedde da jeg helte en dekoksjon under brygging av hveteøl tilbake i kjelen. Jeg hadde en stor falskbunn (Ss brewing) og meskepose - og altså et rom under der med litt dårlig sirkulasjon - og når jeg da samtidig skrudde på full varme (induksjon) svidde det seg på kort tid.
 
Har hatt samme problem på en Netthandelen brygger (60l)
Etter uttallelige forsøk på å brygge kølsch etter oppskrift fra brygging.no (1 kg hvete i 50l) med 2 havarerte bryggere og branntomt i bunn av brygger i samtlige forsøk prøvde jeg å droppe 55 grader steget, gikk rett til 65 grader i 60min (altså ikke 55-30 65-30).
Mesker inn med den temp Beersmith foreslår (75-76grader mener jeg å huske) trenger ikke buke elementet før ca 15 min inn i mesk. Dette løst problemet for meg i allefall
 
Har hatt samme problem på en Netthandelen brygger (60l)
Etter uttallelige forsøk på å brygge kølsch etter oppskrift fra brygging.no (1 kg hvete i 50l) med 2 havarerte bryggere og branntomt i bunn av brygger i samtlige forsøk prøvde jeg å droppe 55 grader steget, gikk rett til 65 grader i 60min (altså ikke 55-30 65-30).
Mesker inn med den temp Beersmith foreslår (75-76grader mener jeg å huske) trenger ikke buke elementet før ca 15 min inn i mesk. Dette løst problemet for meg i allefall

Jeg skjønte ikke den der. 75-76 grader er vel "strike water"-temperaturen? Men om du går rett til 65 grader, så må du jo begynne med så varmt vann - så hva var forskjellen?

Hvis du begynte på en lavere temperatur, og så jobbet deg opp til 65 grader med en gang, så skjønner jeg det, for da vil du få effekten av at hvetestivelsen gelatiniseres før alfa-amylasen begynner å jobbe for alvor, samtidig med at du bruker elementet.

Jeg har jo brygget en del brygg på en (eller rettere sagt på 3:(!) beerbrew60, og kombinasjonen av 3500 w og tynn bunn er uansett ikke helt god. Så det skal lite til.
 
Takk for raskt og godt svar, Finn Berger! Opplysande. Skreiv innlegget rett før eg handla på Vestbrygg, og såg posten din før eg gjekk i kassa. Så då vart det pale ale denne gongen også. BB er nok ikkje rette utstyret for kveiteøl.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Sjøl har jeg ikke hatt noen problemer med hveteøl og fastbrenning i BB30. Mulig jeg har hatt flaks. :) Fiskeøl?!? Helle oppi ei flaske med
tran siste 15 min av kok da. :))
 
Brygga Kölsch i går, med en kilo hvetemalt. Null problem med fastbrenning. Littegrann blir det selvsagt men ikke noe som ikke kan tas med stålull eller den ru siden av en kjøkkensvamp.
 
Brygga Kölsch i går, med en kilo hvetemalt. Null problem med fastbrenning. Littegrann blir det selvsagt men ikke noe som ikke kan tas med stålull eller den ru siden av en kjøkkensvamp.

Med skikkelig stålkjele og induksjonsplate blir det null fastbrenning:).

Takk for raskt og godt svar, Finn Berger! Opplysande. Skreiv innlegget rett før eg handla på Vestbrygg, og såg posten din før eg gjekk i kassa. Så då vart det pale ale denne gongen også. BB er nok ikkje rette utstyret for kveiteøl.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk[/QUOTE. ]
Tror ikke du skal behøve å ligge unna øl med hvetemalt. Bare vær forsiktig med varmen, og sørg for at det er sirkulasjon. Om du gjerne vil ha med ferulsyresteget så må du jo begynne der nede hvor problemet kan oppstå, men om du bare tar tida til hjelp, så skal det gå bra. Om du mesker inn på 65 grader (eller bare over 60), skulle du ikke få problemet.
 
skjønner hvorfor ikke Finn skjønner hva jeg skriver... cirka 20% av det jeg skrev ble borte..
Altså.... dropp 55 steget eller bruk vann varmt nok til att du ikke trenger å bruke elementet første 15 min. For meg var det ogmye bedre uten sirkulering da elementet slo inn. Aner ikke hvorfor, men det var den eneste gangen jeg klarte å lage øl med hvete og 55 steg (oktoberfest) pumpa ville ikke og lot det bare stå til. var oppe i 59 grader før det sank til 55 ser jeg
 
Tilbake
Topp