Kjapt spørsmål. Har oppgradert frå BB30v1 til den siste (ikkje den automatiske). Då eg nytta kveite med den fyrste versjonen svei det seg så gale i botn at eg ga meg på det. Er det framleis eit problem med den nye versjonen? Nyttar silbotn og meskepose.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Har hatt samme problem på en Netthandelen brygger (60l)
Etter uttallelige forsøk på å brygge kølsch etter oppskrift fra brygging.no (1 kg hvete i 50l) med 2 havarerte bryggere og branntomt i bunn av brygger i samtlige forsøk prøvde jeg å droppe 55 grader steget, gikk rett til 65 grader i 60min (altså ikke 55-30 65-30).
Mesker inn med den temp Beersmith foreslår (75-76grader mener jeg å huske) trenger ikke buke elementet før ca 15 min inn i mesk. Dette løst problemet for meg i allefall
Mulig det er varmen, men jeg skjønte først ikke hvorfor du skulle ha fisk i BBen din
Øl med fiskesmak hadde vore noko ja! Sikkert gjort det stort i Japan. Fiskeøl og rekechips.Mulig det er varmen, men jeg skjønte først ikke hvorfor du skulle ha fisk i BBen din
Brygga Kölsch i går, med en kilo hvetemalt. Null problem med fastbrenning. Littegrann blir det selvsagt men ikke noe som ikke kan tas med stålull eller den ru siden av en kjøkkensvamp.
Tror ikke du skal behøve å ligge unna øl med hvetemalt. Bare vær forsiktig med varmen, og sørg for at det er sirkulasjon. Om du gjerne vil ha med ferulsyresteget så må du jo begynne der nede hvor problemet kan oppstå, men om du bare tar tida til hjelp, så skal det gå bra. Om du mesker inn på 65 grader (eller bare over 60), skulle du ikke få problemet.Takk for raskt og godt svar, Finn Berger! Opplysande. Skreiv innlegget rett før eg handla på Vestbrygg, og såg posten din før eg gjekk i kassa. Så då vart det pale ale denne gongen også. BB er nok ikkje rette utstyret for kveiteøl.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk[/QUOTE. ]
Mulig det er varmen, men jeg skjønte først ikke hvorfor du skulle ha fisk i BBen din