Jeg rører ikke under skyllingen, prøver å holde ett vannspeil over malten til jeg er tom for skyllevann. Om du bruker 80 min tror jeg ikke er så viktig.
Ja det du sikter til er vel skyllingen etter at du har løftet opp silkaret?? Jeg tenker på den sirkuleringen man skal gjøre rett etter mesking. Jeg tapper i en kaserolle og heller over maltsengen i silkaret, dette gjør jeg i ca 80 min. Det er under denne prosessen jeg er litt i tvil om man bør røre i malten
Det kan være greit å røre et par ganger i starten for å unngå stuck mash. Senere i meskingen fungerer malsengen som et filter og du bør unngå å røre for mye. Avkappet kosteskaft fungerer ypperlig.
Steinar79,steget du nevner er vel det som står i manualen som følger med BB. Dette steget er ansett som unødvendig av alle jeg har sett her på forumet. Du finner masse bra info om brygging med BB på Beer Brew underforumet.
Typisk prosess kort sagt: mesker seg ferdig, varmer opp til omkring 76*C og venter 10-15 min, og hever maltrøret for påfølgende skylling.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.