Jeg koker i en vanlig BB60, og det går greit, det. Jeg bruker sånn ca. 20-25 minutter på å få kjølt ned 27 liter til 17/18 grader, som er den temperaturen jeg stort sett tilsetter gjæren på.
Du kan bruke en hyssing for å knytte sammen kjøler"armene" så du får kjøleren noe lenger ned i kjelen. Jeg har lurt på å bøye dem opp, forresten, men er litt usikker på om røret har godt av det
Jeg koker i en vanlig BB60, og det går greit, det. Jeg bruker sånn ca. 20-25 minutter på å få kjølt ned 27 liter til 17/18 grader, som er den temperaturen jeg stort sett tilsetter gjæren på.
Du kan bruke en hyssing for å knytte sammen kjøler"armene" så du får kjøleren noe lenger ned i kjelen. Jeg har lurt på å bøye dem opp, forresten, men er litt usikker på om røret har godt av det
Bøyene på kjøleren din er trolig kaldbøyd opprinnelig. Det gjøres normalt med ett verktøy, om du kan få fatt i ett slikt er det mulig å bøye tilbake. Du vil arbeidsherde stålet så det er ikke sikkert det er det smarteste du gjør. Ville kanskje vært bedre å få laget en kjøler hvor disse bøyene til innløp/utløp ikke var der. Kan være ett innspill til selgerene av BB30/60.
Hvis jeg bruker "spacer" på den ene siden (ref http://www.homebrewing.org/Spacer-Boil-Coil_p_5359.html) så får jeg faktisk kjøleren til å gå helt ned og kjøleren henger fremdeles på kanten. Den blir litt skev, men fungerer.
Jeg har så langt bare lagt noe gummi imellom coilene for å se om det gikk. Kommer til å lage noe selv som er lett å ta av og ikke minst enkelt å vaskeSnedig - det må da være mulig å mekke noe som funker, sjøl? (Det er kanskje det du har gjort?)
Jeg skulle gjerne sett at det var litt mer fart på elementet i min kjele, også. Det er ett av ankepunktene mine mot dette produktet. Men det holder akkurat. Det fosskoker gjerne ganske friskt i starten, men så roer det seg ganske mye.
Nå trives jeg litt med å somle og sose mens koken varmer seg opp, men ja; det blir lange bryggedager, og en eller annen gang skal jeg lage meg et bedre og proffere system. Men ikke noe automatisert. Nå mesker jeg i en 36-literskjele på caso-plate, og bruker BB60'n til vannvarming og kok, og det funker fint, det.
For å kjøre skikkelige doble batcher skulle jeg gjerne hatt et opplegg med 70-liters kjele. Men da må jeg vel over på gass, om det skal bli effektivt.
Til info, så opplevde vi en feil med vår BB60A; Tok sykt lang tid mellom mesk og kok. Siden vi har montert kWh-måler på kursen kunne vi se at den varmet på ca. 2kW selv om diplayet viste 100%(som skal være 3kW). Rettet seg ettert å ha plugget ut/inn støpselet.Takk for svar Finn! Mistenker min fordamper litt mindre faktisk, småkoker hele tiden. Ikke noe skikkelige greier. Kan det være feil på varmeelementet?
Til info, så opplevde vi en feil med vår BB60A; Tok sykt lang tid mellom mesk og kok. Siden vi har montert kWh-måler på kursen kunne vi se at den varmet på ca. 2kW selv om diplayet viste 100%(som skal være 3kW). Rettet seg ettert å ha plugget ut/inn støpselet.
Kan være lurt å forsøke sjekke dette. Jeg har varslet olbrygging.no, og fått beskjed om å ta kontakt om det skjer igjen.