BBAUTOMATIC 30

Takk! Leste mailen fra deg nå. Mye informasjon, men nå føler jeg meg ganske sikker. Får sette I gang neste helg med medfølgende farmhouse ale. Satse på at det smaker :)

Det er egentlig ganske greit. Med min og Runes post har du infoen du trenger for å brygge [emoji1] Lykke til!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjøpte en slik røver i dag, gleder meg til å teste den i helgen. Tenkte å brygge en juleøl.

Noen tips til en nybegynner på bb30 Automatic? Eller er det bare å kjøre på i henhold til "hurtig"bruksanvisningen? Finnes det forresten er mer avansert bruksanvisning?
 
Kjøpte en slik røver i dag, gleder meg til å teste den i helgen. Tenkte å brygge en juleøl.

Noen tips til en nybegynner på bb30 Automatic? Eller er det bare å kjøre på i henhold til "hurtig"bruksanvisningen? Finnes det forresten er mer avansert bruksanvisning?
Mye bra info i denne tråden. Kjøpte også en slik idag. Jomfrubrygg på søndag. Her er også en link til bruksanvisning http://www.midtbrygg.no/users/midtbrygg_mystore_no/Image/Beer_Brew_Automatic_Brukermanua.pdf
 
image.jpeg Brygget vår aller første øl på en BB30A idag. Det forløp ganske smertefritt. Mesket med 17 ltr. for 6 kg. Malt. Tider for varming til strike på 71 og derfra til kok var ikke avskrekkende lange. Tok ikke tiden men gjetter på 20 min. og 10 min. Kjøling til 23 grader tok 30 min. Temp i mesk hold seg fint på 64 grader. Målte midt i mesken flere ganger. Sirkulerte ikke hele mesketiden. utmeskingen tok vi på 15 min. på 78 grader. Rota litt med SET knappen her , men skjønte det til slutt. Sirkulerte hele tiden. Ingen tett pumpe. Totalt 80 g humle. Skylte med 20 liter. Preboil SG på 1050 og OG på 1061.23 liter i bøtta. Akkurat innafor iht. oppskrift. Brygget en Arrogant bastard klone. Har aldri brygget før og ingenting å sammenligne med, men en super maskin syns nå jeg. Tok ikke hensyn til klokkefeilen siden dette var første gangen
 
Med silbunn bruker du fortsatt steg I for mesking, så switcher man over til steg II for lautering/vorlauf.
Så gjør man en batch sparge/skylling hvor man tapper vørten over i midlertidige beholdere/gjæringsbøtter mens man skyller.
Så tømmes bryggeriet for mesk og skylles reint før vørteren helles tilbake for koking på sreg III.


Hva er fordelen med silbunn? Virker tungvint, så noe må det vel være?
 
Hva er fordelen med silbunn? Virker tungvint, så noe må det vel være?
Om oppskriften inneholder mer malt enn silkaret rommer, så må man bruke silbunnen i stedet.
Et overfylt/smekkfullt silkar gir fryktelig dårlig utbytte/effektivitet da det er omtrent umulig å sirkulere og skylle effektivt.
 
Om oppskriften inneholder mer malt enn silkaret rommer, så må man bruke silbunnen i stedet.
Et overfylt/smekkfullt silkar gir fryktelig dårlig utbytte/effektivitet da det er omtrent umulig å sirkulere og skylle effektivt.

Takker for svar. Brygget 14 kilo på 60 L i går og da er det ikke mye å gå på nei. Men var kun 0,003 i fra målet på OG.

Ser du det som noe problem å ta med det hvite som blir igjen i bunnen av koken over til gjæring. Er dette restene av klarningsmiddelet? Tømte ut nesten 5 liter potensiell øl.
Tenkte å tømme alt over neste gang. Dette vil vel uansett legge seg i bunfallet med gjæring før det skal på fat/flaske?
 
Slammet i bunnen av kjelen er trub/proteiner, og gjør nok ingen annen skade i gjæringsbøtta enn å ta opp verdifull plass. ;)
 
Vi pleier også å vippe litt på BB når vi tømmer over til gjæringskar, kanskje slutte med det? Lar det renne igjennom en sil først da.
 
Litt trub i gjæringskaret hjelper på klarhet i det ferdige ølet for de som er opptatt av sånt. Og for de som bare vil tyne maks så kan man tappe de siste uklare literne på noen desinfiserte mugger (får sånne fine i plast med lokk på 2 liter) og la disse stå noen timer i kjøleskapet, da får man som oftest dekantert en liter eller to ekstra.
 
hei alle... min første post her.. gikk til en bestiling av en bb30a på fredag å venter på spenning for å få den. Men hadde et lite spørsmål til dere som har litt meir greier på det. Jeg har en utebod.(ikke isolert) tenkte å begynne å brygge ute i boden. men lurte på om noen har erfaring med temp i "rommet" man brygger i. Nå er det jo kaldt osv ute så tanken min var at det må da være yperlig for nedkjøling av vørten ?
 
Hutretu!!! Hvorfor brygget ikke inuitene øl, tror du?

Men neida, det går jo bra det. "Ypperlig" er det nok ikke, for det ideelle er å få kjølt ned vørteren mye fortere enn du vil få der - og det betyr bruk av en eller annen innretning du kan sende kaldt vann gjennom; en kjølespiral, motstrømskjøler eller platekjøler. Men det funker selvfølgelig å la vørteren kjøle seg selv. Jeg innbiller meg at det er mye annet som er mye viktigere.
 
hei alle... min første post her.. gikk til en bestiling av en bb30a på fredag å venter på spenning for å få den. Men hadde et lite spørsmål til dere som har litt meir greier på det. Jeg har en utebod.(ikke isolert) tenkte å begynne å brygge ute i boden. men lurte på om noen har erfaring med temp i "rommet" man brygger i. Nå er det jo kaldt osv ute så tanken min var at det må da være yperlig for nedkjøling av vørten ?

Jeg holder på i garasje ute. Brygget nå i helga med ~5°C i lufta. Det gikk fint å holde mesketemp. Kjøling gikk på 15minutter. Så tror ikke du skal være bekymret for bruuk av boden, bare kle deg godt.
 
har vel kommet til en konklusjon om å kjøpe isolasjon så det er noe form for temp der ute. men igjen er vi ikke vikinger da xD. så fått litt tips angående et ligge underlag rundt for å holde tempen litt bedre under meskinga. just to bee sure.
 
har vel kommet til en konklusjon om å kjøpe isolasjon så det er noe form for temp der ute. men igjen er vi ikke vikinger da xD. så fått litt tips angående et ligge underlag rundt for å holde tempen litt bedre under meskinga. just to bee sure.

Legg to lag utenpå hverandre og tape de sammen i top og bunn. :)
 
Brygg nr fem i dag.. Sliter med tempen. Skulle ha mesk på 66 grader. Har sett tidligere at måleren på bb'n gjerne viser et par grader for høyt så jeg satte den på 68 grader. Hold seg forsåvidt stabil, men jeg målte temp i toppen av mesken med et annet termometer. Det viste 64 grader. Hadde litt gjennomstrømning på pumpa mens jeg mesket. Er det noe å bry seg om eller er det bare å kjøre på og fokusere på innebygd temp måler? Hva gjør dere? Kom langt over oppskriftene OG så ikke noe å si på effektiviteten:)
 
Ser noen poster rundt omkring angående å rengjøre sirkulasjons pumpa på en bb30a men noen som har noen instruksjoner på hvordan det kan gjøres?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Ser noen poster rundt omkring angående å rengjøre sirkulasjons pumpa på en bb30a men noen som har noen instruksjoner på hvordan det kan gjøres?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Kjør varmt (les kokende..) vann igjennom en liten stund så burde jo det gjøre susen.Men vær obs ! ikke for lenge, da tar pumpa kvelden. Tror de oppgir max 10min med kokende vann.
 
Tilbake
Topp