BBAUTOMATIC 30

Har du lufting under BBn, eller står den på tett benkeplate?
Den forrige versjonen hadde overopphetingsproblemer når man brygget hveteøl og skulle heve temp for utmesk, etc. da mye hvetesubb brant seg fast over elementet.
Jeg løste det ved å legge to lekter/lister under BBn sånn at den fikk utlufting under.
 
Står på en tre taburett..så ja, den står vel forsåvidt uten lufting under.. Skal prøve lekte løsningen din. Men tenker uansett at man ikke skal måtte leke reodor felgen for å få kjelen til å funke optimalt.. Men håper det funker! Takk for råd :)
 
Update.. Kjørte den istad på kokeprogram.. funker plutselig helt greit.. Men..nå oppdaget jeg at det lekker vann ( ikke mye men ikke akseptabelt) fra kjelen til undersiden der elektronikken sitter (!!??) Ikke bra.. Vurderer retur på denna her.
 
Bare å ringe de, så får du ny med en gang.
Vil vel tro at det er koblinga til pumpa som ikke er tightet skikkelig?
 
Update.. Kjørte den istad på kokeprogram.. funker plutselig helt greit.. Men..nå oppdaget jeg at det lekker vann ( ikke mye men ikke akseptabelt) fra kjelen til undersiden der elektronikken sitter (!!??) Ikke bra.. Vurderer retur på denna her.

Returnér den! Hadde samme problemet med en ny BB60 - som var erstatning for en som slutta å funke. I tillegg til å lekke litt ville den heller ikke varme opp noe som helst. Fikk ny, så nå er jeg på min tredje - og siste!

Ikke noe å si på servicen, i alle fall:confused:.
 
Er det flere som har lagt merke til at temperaturen som BB60A viser er noe lavere en det som faktisk stemmer? Fant ut at vi har mesket på 4-5 grader for lavt hele tiden. Og den bruker LANG tid på stige i temperatur når vi f,eks går fra mesking til utmesking, si 66 grader til 78 grader.
Om vi sirkulerer så bruker den kanskje 45min på denne prossesen, om vi ikke sirkulerer tar det 10min..
 
Kan ikke si jeg har oppdaget noen sånne problemer nei, men om du ikke sirkulerer vil du jo bare varme opp den vørten som ligger under silkarbunnen (ca. 7 liter?) så det går jo kjapt!
Poenget er jo å øke tempen i hele mesken til 78 grader, og sirkulere den under lautering/vorlauf.

Eneste jeg har merket er at strike temp må settes noe høyere enn de 7 gradene kalkulatorer sier. Dumpet ca. 14 Kg malt på 25 grader oppi karet ved siste brygging, og tempen i mesken falt da med mer enn de 7 gradene.
 
Lautering er steg 2 på knappen ikke sant? Slik vi har gjort det er å hive i malten når temp er nådd, vi har ikke regnet med at tempen dropper da vi tenkte det var en fordel å la den meskes på litt lavere før den går til mesketemp. Under mesking vi skrudd på sirkulering å kjørt pumpa en 4-5 ganger i 5-10minutter. Så switcher vi over på program 2, og varmer mesken opp til 78 grader. Når temp er nådd, så hever vi maltkaret og starter skylling mens vørteren starter koking. Er dette feil?
 
Lautering er fase 2 ja, men jeg rører ikke programknappen under brygging - den står på 1, og programmeringa sørger for å switche over til fase 2 og 3 når tiden er inne (etter innstilt tid på de ulike fasene).
Dere bør sette en høyere strike temp enn mesketempen, da temp vil falle drastisk når malten helles oppi.
Her er en kalkulator for å regne ut strike temp: http://www.brewersfriend.com/mash/ (men som jeg nevnte over, så må man nok legge på 2-3 grader)
 
Lautering er fase 2 ja, men jeg rører ikke programknappen under brygging - den står på 1, og programmeringa sørger for å switche over til fase 2 og 3 når tiden er inne (etter innstilt tid på de ulike fasene).
Dere bør sette en høyere strike temp enn mesketempen, da temp vil falle drastisk når malten helles oppi.
Her er en kalkulator for å regne ut strike temp: http://www.brewersfriend.com/mash/ (men som jeg nevnte over, så må man nok legge på 2-3 grader)

Ok, så man trenger faktisk ikke å endre programmering manuelt, det er noe vi har gjort. Hvordan setter du opp programmet på en typisk bryggedag? Så jeg får en liten veiledning på hvordan andre brygger med maskinen sin :)
 
Fase 1:
Ved 1-stegs mesk setter jeg den til 1 time, og strike temp 7-9 grader over mesketemp. Justerer så ned temp til rett mesketemp etter at malten er tømt oppi.
Ved fler-stegs mesk setter jeg tiden til 80-100 minutter for å ta høyde for tiden det tar å varme opp til de ulike stegene - som jeg stiller manuellt etterhvert som mesken har fått tiden sin på de ulike stegene. Strike temp er det samme som ved 1-stegs mesk.

Fase 2:
Denne lar jeg være som den er - 78 grader på 1 time (løser litt sudoku og annet pussel mens lauteringen pågår) og sirkulerer forsiktig hele tiden fra oppvarming til fullført, og får godt utbytte av dette.

Fase 3:
Endrer kun tidsinstilling til 1.5 timer om det er mye pilsnermalt i mesken, ellers beholder jeg default setting på 1 time.
(Nå sakker jo den interne klokka med 5 sec/min (5 min/time) så man kan sette 1 times koketid til 55 minutter på BBn, og da bruke ekstern klokke for humleskjema - eller bare ignorere dette, og humle etter klokka på BBn)

Husk bare at SET knappen må cycles helt til både rett fase vises oppe til venstre i displayet, og rett parameter (effekt, temp, tid).
 
Takk for svar :) Så med andre ord så meskes malten egentlig i 2 timer? 1 time på fase 1, og 1 time på fase 2?
Sirkulerer du kun under fase 2, og ikke noe under mesking?

Skal prøve dette neste gang. Men har også hørt at mesking over 72 grader kan gi usmak? Derfor vi ikke har kjørt lautering fase så lenge.
 
Nei, meskes kun i 1 time. Fase 2 er utmesk/lautering/vorlauf, og "låser" sukkerprofilen. Skjer ingen konvertering av stivelsen i malten der, men den økte tempen gjør også at skyllinga får lettere med seg det sukkeret som er konvertert.
Sirkulerer og rører litt i starten på fase 1 for å jevne ut temperaturen, og sirkulerer også ved heving av temp ved fler-stegs mesk.
 
Tilbake
Topp