1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

BBAUTOMATIC 30

En tråd i 'Beer Brew Automatic' startet av beachbum29, 21 Mai 2016.

1. sl0wm0

sl0wm0
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kjørte igjennom med springen varmt tok tempen å ca 75 grader. Tenkte mest på om det er faktisk mulig å ta ut pumpa å rengjøre den

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

2. Ølhund80

Ølhund80
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skal vel være mulig det, skru av lukket i bunn av BB'n så kommer du til pumpa..

3. sl0wm0

sl0wm0
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ok takk for svar så på de skruene.. Blæ blir vel først å fremst å prøve å ungå d

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

4. Vesterhell

Vesterhell
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er ikke noe stort hokus pokus å løsne bunnplata og skru ut pumpa.
    Har tettet den helt ved ett par anledninger og da er det bare å lære seg det;)
    Ganske simpelt opplegg egentelig. Kokeplate, pumpe, kretskort og noen ledninger.

5. Tommy Enger

Tommy Enger
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har nå 2 brygg på denne, og ting fungerer ganske bra. Et problem er at termometeret stopper på 40C under nedkjøling. Ble mistenkelig etter 5-10 minutter på samme temperatur, så vi tappet litt og målte ca 25C. Dette har skjedd på begge brygg. Andre som har samme problem?

6. Rune Kallhovd

Rune Kallhovd
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette er ofte resultat av humletrub som legger seg over temperaturproben og isolerer den. Ikke så mye å gjøre noe med, annet enn å bruke et eksternt termometer som dere gjorde. :)

7. Kim O.J.

Kim O.J.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjører folket max varme effekt på alle steg eller forskjell fra steg til steg?

8. B3nd1k

B3nd1k
    Expand Collapse
    Registrert bruker

full gass :)

9. Rune Kallhovd

Rune Kallhovd
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Under mesking er jeg aldri over 60% for å unngå overshoot. Under kok varierer det mellom 80-90%.
    For å nå nye temp steg er det 100% som gjelder.

10. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Helhvete.... Litt for lenge sia jeg brygga hveteøl så nå var jo dette fenomenet glemt. Overoppheta elemente gjørme i bunn av kjelen og svartsvidd på elementet. Det blir hva det blir.... Fuck LODO på denne øla hvertfall!

YngveKL og Finn Berger liker dette.
  11. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Igjen. 5 minutter etter jeg hadde hatt alt oppi kjelen igjen. Da slår jeg det ut og brygger noe anna i dag. Stegmesking er ikke noe for denne maskina.

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det var noe kjent ved det der ... å ja, det var da jeg hadde BB60:D.

Ville ikke en bryggemaskin med induksjon vært en ide?

13. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tenker at Brewtools løser dette elegant med elementer på sidene i kjelen. For å få til stegmesking med denne mengde hvete (60%) på en BB må man vel ha induksjon ved siden av, tappe av, varme og slå tilbake for å øke temperatur i mesk. For mye pes.

14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det der hørtes ut som dekoksjon:). Det er faktisk ikke så mye pes - men det er ikke så mye vits i, heller.

Men det er ikke noe problem å stegmeske i en kjele på ei induksjonsplate, helt uavhengig av mengde hvete. Så hvorfor ikke lage en bryggemaskin med indukjsonsplate innebygd i bånn? Det skulle jo kunne gi optimal temperaturstyring, og minst mulig risiko for fastbrenning.

Del denne siden