bedre tempratur kontroll på bb30

Eirik Indregård skrev:
Bare en liten advarsel!

Jeg kjøpte en PID ved navn RKC REX-C100, bare for å finne ut at den ikke kunne brukes. Til tross for at noen av disse kinabutikkene skriver litt vagt at den kan ta alle sensorer og styre SSR så er det bare tull. Det vil si det finnes utgaver av den som kan det, men det er ikke disse man får for en billig penge på Ebay. Den kan kun styre mekanisk rele. Så nå har jeg bestilt meg ny PID, litt dyrere - men kan forhåpentligvis brukes.

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7322.0.html
kan godt vere tilsvarande meny på din. I tråden er oppskrift på korleis sette parameter for forskjellige sensorar bl.a. Er du litt handy er det ingen problem å legge styrespenningen til det interne releet ut på klemmene slik at SSR kan styrast direkte.
 
Programeringen har jeg fått til, så PT100'dren funker. Og med litt faen og en liten loddebolt så fikk jeg SSR til å funke også. Fulgte oppskriften her, loddet vekk releet og satt på noen jumpere - og vips så har man strømstyring. Hva skulle man gjort uten nerder?

Nå gjelder det bare å få montert det i en eller annen boks, så er vi i gang.
 
Ragnar_M skrev:
Ellers er det jo plass i selve BB30en...

Det er jo en besnærende tanke å få plassert alt sammen inni en enhet, litt mindre ledninger og litt mindre rot. Jeg har mer enn nok av sistnevnte i hvert fall..

Går det ann å få et bilde av hvordan den ser ut inni, og hvordan du har koblet det opp? Jeg regner med at du har SSR'en inni der også, hvoirdan har du gjort det med kjøling av denne?
 
Hvis det er noen som bor i Trondheim som kan hjelpe meg å montere/bestille hva jeg trenger for å få en pid styrt bb30 så skal det ikke være noe problem med at det plutselig står noen flasker med hjemmebrygg på bordet :)
 
Vistad skrev:
Ragnar_M skrev:
Eirik Indregård skrev:
Nå gjelder det bare å få montert det i en eller annen boks, så er vi i gang.

Rimelig metallboks finnes på IKEA. Ellers er det jo plass i selve BB30en...
Jeg liker det jeg ser;D
Her må vi få noen bilder innvendig også syns jeg::)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Ja bilder vær så snill. Ikke lett for en amatør med ti tommertotter å skjønner hvordan dere har bygd opp disse.  :jaha:
 
Eirik Indregård skrev:
Går det ann å få et bilde av hvordan den ser ut inni, og hvordan du har koblet det opp? Jeg regner med at du har SSR'en inni der også, hvoirdan har du gjort det med kjøling av denne?
Har langt ut noen bilder  som viser hvordan komponentene er festet og koplet. Legger ut skjema etter hvert. Grunnen til at jeg har alt integrert er plassbesparelse. BB30 er jo utrolig kompakt og liten, den kan enkelt tas med til en bryggekompis. Dersom man ønsker å gjøre denne modifiseringen av BB30 bør en vite hva en holder på med, eller finne en venn som vet. I tillegg til krav rund strøm og sikkerhet, må man også tenke på brannfaren.

Denne tråden omhandler jo ”bedre temperaturkontroll”.  Etter 9 brygg med BB er min erfaring:
1 Temperaturavlesning  – finn et skikkelig termometer og kontrollèr temperaturen i kornet (mesken).
2 Isolering – liggeunderlag/dyne og lokk holder temperaturen stabil.
Dersom man bruker ett-trinns mesking er dette godt nok for å få stabil mesketemperatur! Med riktig strike temp og god isolering, synker temperaturer maks 1-2°C i løpet av 1 time. Man kan eventuelt slå på et varmeelement i 5 sek i noen omganger mot slutten av mesketiden.

Dersom man skal ha flerstegsmesking bør man i tillegg ha:
3 Sirkulering (har også andre fordeler enn temperaturkontroll) –  varmen som blir tilført fra varmeelementene må fordele seg i meskekaret.
4 Temperaturregulator (PID) – Uten mye erfaring er det ikke enkelt å lande på en spesifikk temperatur uten en regulator. Ulike komponenter er mye diskutert i andre tråder, jeg har kjøpt følgende på ebay:  PID (REX-C100, $15) , Relè (SSR25DA, $1) , Måler (DC-SS006, $5) + Kjøleribbe fra gammel PC.

Om flerstegsmesking i det hele tatt har noe for seg finnes det mange andre tråder som omhandler…

Kvenild skrev:
Hvis det er noen som bor i Trondheim som kan hjelpe meg å montere/bestille hva jeg trenger for å få en pid styrt bb30 så skal det ikke være noe problem med at det plutselig står noen flasker med hjemmebrygg på bordet :)
Send en epost til Omega Verksted / NTNU. De er både glade i øl og flinke til å skru!
http://omegav.ed.ntnu.no/
 
Dere som bruker liggeunderlag rundt BB30, tar dere dette av når dere kjøler ned etter kokingen?
Eller vil det ha liten hensikt å gjøre det?  :jaha:

Det ser veldig bra ut å få PID og pumpe intrigrert i BB30. Må nok prøve på det etterhvert.  :skitbra:
 
Yngve K skrev:
Dere som bruker liggeunderlag rundt BB30, tar dere dette av når dere kjøler ned etter kokingen?
Eller vil det ha liten hensikt å gjøre det?  :jaha:

Det ser veldig bra ut å få PID og pumpe intrigrert i BB30. Må nok prøve på det etterhvert.  :skitbra:
Eg tek av liggeunderlaget då eg trur at dette reduserer avkjølingstida. Men eg har aldri tatt tida.
 
magne1972 skrev:
Du trenger:
http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digital-PID-Temperature-controll er-25A-SSR-K-thermocouple-thermostat-/220888955443?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336e01fa33#ht_5572wt_840

Samt en pumpeløsning for sirkulasjon. Der er det mange forskjellige løsninger til like mange priser :)
magne1972 skrev:
Du trenger:
http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digi...ltDomain_0&hash=item336e01fa33#ht_5572wt_840
Samt en pumpeløsning for sirkulasjon. Der er det mange forskjellige løsninger til like mange priser :)

Har kjøpt dette pluss en kjøleribbe til ssr'en.
Er det noen som har ett enkelt koblingsskjema til dette?
 
Pass på å få med dere pt100 sensor også. Denne har feks 1/2" gjenger, er vanntett, og vil passe rett i et t-ledd for et oppsett med inline tempmåling og resirkulering..

Den k-sensorern som følger med i pidene det er linket til her er visst ikke mye verdt..
 
den skulle funke bra sammen med Piden, men den har rare gjenger som ikke passer inn i overganger med rørgjenger. Hvor stor proble det er avhenger av hvor du har tenkt å plassere den. Skal den stå i en gjennomføring i gryteveggen eller i et inline oppsett ville jeg valgt en med rørgjenger, som feks den jeg linker til over..
 
magne1972 skrev:
Ja, dette + litt kabler og noe elektrokunnskap :)

Edit:
Mulig det lønner seg å bestille separate deler for å holde seg under den magiske 200,-grensen :)

Noen som med elektrokunnskaper som vet om man kan bruke 1,5m2 (H05VV-F) strømkabel for kobling av Pid, selv om BB30 er på 2,5 kw og bruker 16 A sikring. Den blir jo stilt inn på maks effekt når pid brukes..
 
Ett raskt spørsmål ang bruk av pid: Når det gjelder bruk av pid på BB30, kan den ta noe skade av og stå på full effekt hele tiden, med tanke på elektronikken i den? Er det mange her inne som brukar pid til og styre mesketempen på BB30?
 
Tilbake
Topp