Beer Brew Automatic kommer......

Olbrygging.no

Samarbeidspartner
Nå klarer vi ikke lenger å vente med å fortelle om dette. Etter mange måneder med utvikling og testing har vi gitt GO til å sette i gang med produksjon av vår nye Beer Brew Automatic i både 30 og 60 liters varianter. Mye er forbedret og mye er lagt til, så dette blir en noe dyrere modellserie sammenlignet med våre eksisterende modeller (som vi kommer til å beholde i vår produktportefølje en stund til). Hvis alt går etter planen så har vi disse på lager medio mars, kanskje litt før.

Vårt fokus med Automatic-serien har vært å lage en enkel "one-button" løsning som passer for de fleste. Til de som er spent på hva som er nytt, her er noen foreløpige stikkord:
  • Både 30 og 60 liters variantene vil være like, både av utseende og innhold. 30 får nå lokk og håndtak i stål, tilsvarende vår eksisterende BB60.
  • Silbunn og silkar inkludert for både 30 og 60. Større silkar i 30 (+3 liter). Økt brutto volum i 60 (til 61 liter). Større kjøler i begge (øker fra 12,5 til 17,5 coiler), slangetilkoblinger følger med.
  • Automatisert styring av 1-stegs bryggeprosess med mulighet for å justere tid, temp og effekt for hver av de 3 fasene (mesking, utmesing/sirkulering og koking). Bryter for å velg program for hhv brygging med silkar (program 1 = alle faser) eller silbunn (program 2 = fase 1+2 i ett, deretter program 3 for koking).
    • Før meskefasen er det lagt inn oppvarming av meskevann til strike-temp, standard verdi 71C. Når ønsket strike-temp oppnås starter meskefasen, standard verdi på temp er 65C. Begge verdiene kan justeres mellom 30C og 100C.
    • Flerstegs mesking kan dermed oppnås for de som ønsker dette, men krever manuell justering av temperaturen underveis i prosessen.
  • Ny type temperatursensor (mer presis enn i tidligere modeller), vanntette brytere.
  • Innebygget magnetpumpe (6w). Må slås av og på manuelt (lys i bryter når den er på)
  • Camlock koblinger på utvendig rør, for tilkobling av:
    • «sparge head» (dusjhode) montert i lokket, for bruk under sirkulering. Kan også kobles til vannkoker el og brukes under skylling
    • Whirlpool rør (som følger med). Gir raskere kjøling samt mulighet til sirkulere dersom du tilsetter humle under nedkjøling (whirlpooling, steeping, knockout - kjært barn har mange navn)
  • Ny kran med større innvendig diameter og litt kortere "snute". Produksjonsmodellen skal selvfølgelig ha sort pakning, ikke rød (vi ba om blå pakning, men det fikk vi ikke :D )
Under er bilde-utsnitt av siste versjon av prototypene. Vi tar med prototypene til Norbrygg sitt arrangement Publikums favoritt 2016 i Oslo den 30/1. Kom å besøk oss på vår stand der.

Teaser.jpg
 
Sist redigert:
1. Har dere fikset silbunnen, slik at den nå har riktig diameter og riktig høyde? (Den gamle hadde for liten diameter, slik at den måtte fores ut med en splittet silikonslange, og den hadde ikke høye nok ben, slik at den ble hengende på den innvendige delen av krana.)
2. Har dere nå sørget for at de innvendige målestrekene viser riktig volum? (På den gamle var det en feil på mange liter når du kom opp til maxmerket.)

Disse feilene er egentlig ganske utrolige, og dersom dere ikke har forbedret prosessen i forhold til produsenten, er jeg litt urolig. Jeg er egentlig helt lykkelig med min BB60, men de feilene den har, er veldig unødvendige. Jeg lever med dem - men jeg er ikke så sikker på at jeg hadde kjøpt BB60'n hvis jeg hadde visst om dem. Dette handler om kvalitetssikring.
 
Hei,
Til Finn Berger først:
1. Jo det var noen få som kom med en litt for liten diameter på silbunnen. De siste containerne med BB60 har har riktig diameter på silbunnen. Det regner jeg med at de nye også vil fortsette med.
2. Jo, dette har vært en mare for oss. Vi har gitt fabrikken info om disse strekene flere ganger, men de har allikevel gjort dette feil. Men jeg regner med at det skal være riktig nå.

Så til Glenn Pederz.
Her skjønner jeg ikke helt spørsmålet. Vi har svært lite reklamasjon på disse bena. Kanskje du har vært uheldig med ditt silkar? Hvorfor er de udugelige?
 
2. Har dere nå sørget for at de innvendige målestrekene viser riktig volum? (På den gamle var det en feil på mange liter når du kom opp til maxmerket.)
Dette blir en liten digresjon, beklager det, men bare måtte....
På min Grainfather reagerte jeg også på at målestrekene ikke harmonerte med virkeligheten.
Skrev en epost til Grainfather, og makan til Godag-mann-økseskaft-svar.

Hello Grainfather support, I noticed the litre scale on the GrainFather not being very accurate.
Did a test:
Put in ------- GF showed on it's scale
10 Litres -------10,6 Litres
15 Litres ------ 15,3 Litres
20 Litres ------ 20 Litres spot on
25 Litres ------ 24,8 Litres
30 Litres ------ 29,5 litres
Is this normal?

Svaret jeg fikk:
The boiler is a 30 L boiler.
 
Så til Glenn Pederz.
Her skjønner jeg ikke helt spørsmålet. Vi har svært lite reklamasjon på disse bena. Kanskje du har vært uheldig med ditt silkar? Hvorfor er de udugelige?

Puntsveisinga var ikke bra, beina var også i 2 deler mener jeg å huske, mistet 1 fot når den var ganske ny, og en til noen mnd etterpå.

Endte opp med å montere kjøkkenknotter på karet.
 

Vedlegg

  • IMG_20141201_163809-01.jpg
    IMG_20141201_163809-01.jpg
    206,8 KB · Sett: 533
Dette blir en liten digresjon, beklager det, men bare måtte....
På min Grainfather reagerte jeg også på at målestrekene ikke harmonerte med virkeligheten.
Skrev en epost til Grainfather, og makan til Godag-mann-økseskaft-svar.

De svarte kanskje ikke på det du spurte om, men syns ikke målene på Grainfather avviker så mye at det blir et problem. Mye bedre enn Speidel som ikke har målestreker i det hele tatt :)
 
Jeg håper for ølbrygging.no sin skyld at det er skikkelig temperaturføler og termostat i den nye bryggeren. Hvis ikke er den søppel. Regner med den er vanskeligere å justere manuelt, og evt. modifisere slik mange har gjort med bryggemaskinene til nå. Venter på de første tilbakemeldingene får jeg evt oppgraderer fra min BB30.
 
Akkurat det med temperaturkontrollen på BB30 gen. 3 er et stort irritasjonsmoment, da man egentlig må følge med på et elektronisk termometer stukket ned i mesken, og hele tiden tweake på termostaten.
Skulle vel egentlig ønske det var mulig å bytte ut dette med noe bedre på den jeg har?
 
Jeg håper for ølbrygging.no sin skyld at det er skikkelig temperaturføler og termostat i den nye bryggeren. Hvis ikke er den søppel. Regner med den er vanskeligere å justere manuelt, og evt. modifisere slik mange har gjort med bryggemaskinene til nå. Venter på de første tilbakemeldingene får jeg evt oppgraderer fra min BB30.

Jo, nå er det meget god nøyaktighet. +- 1 grad
 
De svarte kanskje ikke på det du spurte om, men syns ikke målene på Grainfather avviker så mye at det blir et problem. Mye bedre enn Speidel som ikke har målestreker i det hele tatt :)

Dette er noe som har irritert oss forholdsvis mye. Spesielt fordi vi har sagt i fra flere ganger. Vi har derfor lagt et stort press på fabrikken på at dette nå skal bli helt riktig.
 
Problemet med silbunnen var ikke bare diameteren, men også høyden på bena. Som jeg skrev, så var de for korte, slik at bunnen ble hengende på kranstussen. Den ble altså stående på skrå. Dermed er det i prinsippet ikke mulig å unngå små glipper mellom bunnen og kjeleveggene.
 
Problemet med silbunnen var ikke bare diameteren, men også høyden på bena. Som jeg skrev, så var de for korte, slik at bunnen ble hengende på kranstussen. Den ble altså stående på skrå. Dermed er det i prinsippet ikke mulig å unngå små glipper mellom bunnen og kjeleveggene.

Jo, det er riktig det at den henger litt på krana. Men når diameteren er riktig, så er ikke dette noe problem.
 
Ikke noe stort problem, nei - men det er ikke tillitvekkende at et produkt har en slik idiotisk feil. Har dere visst om det, og gitt blaffen, eller har dere ikke visst om det? Uansett er det ikke bra. Begge alternativene vitner om at noe er galt, slik jeg ser det.

Åpenbart har dere visst om feil ved kjelene - men uten å informere kundene om dem. Det er heller ikke bra.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp