Beer Brew Automatic kommer......

Per Inge, det er en ting som har gjort at denne tråden har utviklet seg på en annen måte enn du kanskje forventet. Din egen bagatellisering av feil på tidligere modeller.

Når en kunde påpeker en feil er det svært uklokt å si at dette er bagateller. Kunden selv må få definere hva et problem er, ikke du. Forstår du ikke det mister du mange kunder. Kunden har alltid rett er kanskje en klisjé, men de som skjønner seg på hva kundebehandling har å si for at kunden skal komme tilbake, lever etter den regelen.

Hadde ikke tenkt å skrive dette, men jeg blir litt provosert over hvordan du svarer kundene dine. Den gangen jeg startet med ølbrygging gjorde jeg min aller første bestilling hos dere, en bb30-pakke. På grunn av rot med linkene på nettstedet deres ble bestillingen min litt annerledes enn planlagt. Forsøk på å få rettet opp dette måtte jeg gi opp etter diverse e-poster.

Sikkert en bagatell for deg, det var det egentlig for meg også, det var ikke en stor sak. Men der mistet du en kunde. Jeg har bestilt mye bryggeutstyr etter dette, men aldri hos dere, opplever man liten vilje til å rette opp feil så velger man heller en annen butikk neste gang. Det skal veldig lite til å miste kunder så lenge det finnes konkurrenter.
 
Sist redigert:
Per Inge, det er en ting som har gjort at denne tråden har utviklet seg på en annen måte enn du kanskje forventet. Din egen bagatellisering av feil på tidligere modeller.

Når en kunde påpeker en feil er det svært uklokt å si at dette er bagateller. Kunden selv må få definere hva et problem er, ikke du. Forstår du ikke det mister du mange kunder. Kunden har alltid rett er kanskje en klisjé, men de som skjønner seg på hva kundebehandling har å si for at kunden skal komme tilbake, lever etter den regelen.

Hadde ikke tenkt å skrive dette, men jeg blir litt provosert over hvordan du svarer kundene dine. Den gangen jeg startet med ølbrygging gjorde jeg min aller første bestilling hos dere, en bb30-pakke. På grunn av rot med linkene på nettstedet deres ble bestillingen min litt annerledes enn planlagt. Forsøk på å få rettet opp dette måtte jeg gi opp etter diverse e-poster.

Sikkert en bagatell for deg, det var det egentlig for meg også, det var ikke en stor sak. Men der mistet du en kunde. Jeg har bestilt mye bryggeutstyr etter dette, men aldri hos dere, opplever man liten vilje til å rette opp feil så velger man heller en annen butikk neste gang. Det skal veldig lite til å miste kunder så lenge det finnes konkurrenter.

Jo, jeg er enig i at tråden har utviklet seg litt annerledes enn hva jeg hadde forventet. For det er ikke alltid slik at kunden har rett. Jo, kunden kan ha rett i beskrivelsen av problemet, men ikke i løsningen. Og det er hva jeg prøver å fortelle her. Vi opplever stadig at kunder påstår det ene etter det andre, men ofte så er løsningen på feilen en annen enn den som kunden mener.

Når det gjelder deg, så er dette noe jeg ikke husker. men jeg tror nok at om du leser mange av trådene under Beer Brew, så vil du se at vi regnes for å være gode på kundeservice. Joda, det kan godt hende det kan glippe noen ganger, men generelt tror jeg våre kunder er godt fornøyd med oss.
 
Jeg har plassert meg selv på gjerdet ang. kjøpe BB 60 eller ikke. Etter å ha lest kommentarer fra forumbrukere har jeg fått positivt inntrykk av den.
Etter å ha lest noen av de negative opplevelsene til enkelte i denne tråden, har jeg ikke nødvendigvis blitt mere skeptisk.
Men, og det et et stort men. Når jeg leser kommentarene fra Per Inge, gjør det at jeg blir veldig skeptisk. Bagatellisering av kundenes opplevelser ang feil med et produkt er aldri god kundebehandling.
Så jeg har gått fra å være en potensiell kjøper av et produkt, til å bli skeptisk til å kjøpe produktet. Ikke på grunn av produktet eller mangler ved det, men på grunn av kundebehandling.
Jeg synes dette er synd. Kjenner flere som bruker BB og er veldig fornøyd med den.


Sent from my Windows Phone using Tapatalk.
 
Jeg har plassert meg selv på gjerdet ang. kjøpe BB 60 eller ikke. Etter å ha lest kommentarer fra forumbrukere har jeg fått positivt inntrykk av den.
Etter å ha lest noen av de negative opplevelsene til enkelte i denne tråden, har jeg ikke nødvendigvis blitt mere skeptisk.
Men, og det et et stort men. Når jeg leser kommentarene fra Per Inge, gjør det at jeg blir veldig skeptisk. Bagatellisering av kundenes opplevelser ang feil med et produkt er aldri god kundebehandling.
Så jeg har gått fra å være en potensiell kjøper av et produkt, til å bli skeptisk til å kjøpe produktet. Ikke på grunn av produktet eller mangler ved det, men på grunn av kundebehandling.
Jeg synes dette er synd. Kjenner flere som bruker BB og er veldig fornøyd med den.


Sent from my Windows Phone using Tapatalk.

Men da misforstår du meg. Som jeg skriver i innlegget over, så bagatelliserer jeg ikke kundenes opplevelser, men jeg er ikke uten videre enig i deres beskrivelse av løsningen.
Vi har f.eks fått inn mange BBer til reparasjon, der kunden har sagt at elementet er røket. Men så er det bare en sikring som må skiftes. Jeg bagatelliserer ikke problemet, men løsningen er en annen enn hva kunden tror.
Slik er det også her. Kunden sier at BBen lekker fordi silbunnen ligger på krana, og jeg sier at feilen er sannsynligvis den at mutteren på krana er løs.
Det må være mulig for oss som driver med dette og som sannsynligvis kjenner produktene bedre enn noen, å kunne si i denne sammenhengen hva vi mener uten at dette skal bli karakterisert som "bagatellisering av kundenes opplevelser".
Men det kan godt hende at jeg uttaler meg mer arrogant enn det jeg egentlig ønsker. Vi tar alle saker vi får inn alvorlig, noen ganger litt nølende. Spesielt når det er nye ting som dukker opp.
Men ønsket vårt er alltid å rydde opp slik at kunden alltid skal være fornøyd.
 
Sist redigert:
Jeg misforstår ikke, jeg leser bare.

Det er mye mulig at det du skriver om at deres forklaring på HVA som er problemet, er korrekt. Men jeg synes likevel kundebehandlingen er kritikkverdig. Gi nå kunden i det minste en beklagelse ovenfor hva de opplever som problem. Så kan man heller på en pedagodisk og hyggelig måte forklare at problemet ER eller KAN være slik du ser det.
Jobber i servicebransje selv og vet jeg hadde fått huden full om jeg hadde opptrått på den måten jeg ser her.

Dette er jo forsåvidt avsporing ifht trådtittel. Men jeg skjønner godt at kritikk og negative opplevelser kommer.

Edit. Ser du har redigert forrige tråd. Jeg tror absolutt du er inne på noe i det du skrev etterpå.
 
Det er nok det som er litt problemet når ting bare blir skrevet. Da oppleves nok ting mange ganger som værre enn hva de er ment som. Når en ser ansiktet som sier dette, så oppleves det annerledes.
Jo, jeg beklager arrogansen og om noen synes jeg har satt ting på spissen.
 
For å fortsette avsporingen ;)

Kjøpte BB30v2 sommeren 2012 og har brygget x antall brygg på denne. Har for lengst gått over til et større 3-kjelers bryggeri, men BB30 server fremdeles som HLT ved mellomstore batcher, og ved mindre batcher hender det jeg brygger kun på den. Og den leverer som den gjorde for 3,5 år siden :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg kan jo også komme med litt mer info om den nye automatic versjonen (så kommer vi kanskje lettere inn på spor igjen :))
I BB30 og 60 som vi har hatt til nå, så er mye av delene kommet fra forskjellige leverandører. Dette er så sydd sammen i BBene.
I den nye automatic versjonen er styringen i en enhet. Det er altså langt færre deler å forholde seg til. Hvis noe går feil, så er det sannsynligvis bare å bytte styringsenheten, så fungerer den igjen.
Men leverandøren av denne styringsenheten bedyrer også at det er svært lite feil med den. Så vi håper jo selvfølgelig da at denne skal fungere i mange år uten noe problemer. Også i alle de testene vi har gjort, så har den fungert helt problemfritt.
 
Brygger på bb30 v3 funker helt greit. Og jeg lager godt øl. Etter 20+ brygg har jeg lært meg å ha kontroll på temperaturen mens jeg brygger synes det er litt kos å fikle, sirkulere manuelt, røre rundt mens man brygger.

Over til den nye maskinen litt kjedelig at temperaturen må reguleres med kaldt vann hvis du skal ha lavere enn 71 grader. Ofte så synes jeg det er greit å begynne på 63-64 og heve mot slutten.

Maskinen så spennende ut, dere har god kundeservice og for prisen dere selger maskinene for er det helt innenfor med feil her og der. Så lenge dere stiller opp med god kundeservice

Til dere andre som klager kjøp Speidel. Klar ferdig ferdig.
 
Tenk på hvor mange BB maskiner som er solgt. Selvfølgelig er det de dårlige erfaringene som kommer frem. De som er fornøyde holder kjeft og brygger videre. Som Per Inge nevner så er de fantastisk gode på kundeservice hvis du sender en mail å spør. Har du gjort det, og forsatt føler deg dårlig behandlet, så forstår jeg at du vil bytte forhandler.

BB 30/60 er noen fantastiske maskiner, og har gitt mange bryggeamatører mye glede og kunnskap. Men dessverre så preges det for mye kinakvalitet og mange unødvendige feil. Men jeg mener faktisk det er den beste bryggemaskinen til den prisen.

Har BB30 selv, og irritert meg mange ganger over at den har sviktet, men har ikke giddet å ta kontakt for ny sikring enda når problemet løses med en vifte...
 
Over til den nye maskinen litt kjedelig at temperaturen må reguleres med kaldt vann hvis du skal ha lavere enn 71 grader. Ofte så synes jeg det er greit å begynne på 63-64 og heve mot slutten.
.

Men det er jo det som er poenget med at det starter med 71 grader. Når en har malten i så synker jo temperaturen med ca 6-7 grader. Dermed starter en meskingen med 64-65 grader som vi anser som det ideelle for de aller fleste brygg.
 
Brygger på bb30 v3 funker helt greit. Og jeg lager godt øl.

Til dere andre som klager kjøp Speidel. Klar ferdig ferdig.

Jeg er helt enig, bb30 er en kjekk liten kar jeg har hatt mye glede av, absolutt verdt prisen. Jeg hadde v2 og det var aldri noe feil på den.

Eneste grunnen til at jeg gikk over til Speidel 50 var at kapasiteten ble for liten, hvis ikke hadde jeg nok hatt bb'en fortsatt. Ølet ble like godt, det eneste problemet var for små batcher. ;)
 
Men det er jo det som er poenget med at det starter med 71 grader. Når en har malten i så synker jo temperaturen med ca 6-7 grader. Dermed starter en meskingen med 64-65 grader som vi anser som det ideelle for de aller fleste brygg.
Men hva da om man ønsker å brygge med mye restsødme?
Jeg er forsåvidt enig i at 71 grader er en riktig temp i mange tilfeller. Men det hadde vært kjekt å kunne sette denne temperaturen selv. Gir litt mer rom for de riktige bryggene for for bryggere med en del kunnskap, men samtidig rom for flere feil for nybegynnere. Dog er det vel en grunn til at man har bruksanvisninger. Litt synd da at menn er overrepresentert blant bryggere. Vi virker å være vaksinert mot å lese bruksanvisninger.
 
Men hva da om man ønsker å brygge med mye restsødme?
Jeg er forsåvidt enig i at 71 grader er en riktig temp i mange tilfeller. Men det hadde vært kjekt å kunne sette denne temperaturen selv. Gir litt mer rom for de riktige bryggene for for bryggere med en del kunnskap, men samtidig rom for flere feil for nybegynnere. Dog er det vel en grunn til at man har bruksanvisninger. Litt synd da at menn er overrepresentert blant bryggere. Vi virker å være vaksinert mot å lese bruksanvisninger.

Jo, det går helt fint. Det jeg har beskrevet er standardinnstillingene som blir som de er om du ikke legger inn andre verdier.
Men det er også lett å forandre på dette.
Så håpet vårt er at denne skal passe både for dem som ikke leser bruksanvisninger, og for dem som vil forandre og tune hver gang... :)
 
Gleder meg til å se videodemo av dette, gjerne der begge metodene vises. Mye mulig jeg tar turen ned til dere i sommer for å se, lukte, prate og ta litt på den :)
 
Hvordan er det mulig å oppgradere firmware når drt blir gjort endringer?

Jeg er litt usikker på hva du spør om nå...
De endringene jeg nevner for et par innlegg siden, de er ikke permanente endringer. Det er endringer du bare gjør den dagen du skal brygge. Standardinnstillingen vil alltid være der hvis ikke du går inn og forandrer.
Men hvordan en skal oppgradere firmware - vet jeg ikke ennå. Det må jeg spørre utvikleren om.
 
Tilbake
Topp