Beer Brew Automatic kommer......

Dere har vel ikke en brukermanual som er tilgjengelig slik at man kan lese litt om hvordan elektronikken styres og slikt?
 
Brukermanualen er under utarbeidelse.

Vi antar at prisen på BB60 Automatic vil ligge rundt 8.990, og da er silkaret inkludert (hvis du sammenligner mot pris for dagens BB60 og legger til for pumpe, slangesett og silkar).
 
Er det mye ekstra stress og vaske den derre pumpa og slangene?

Stress? ølbrygging er da bare kos - også rengjøringa ;).
Spøk til side: jeg skriver brukermanual nå, og som med alle pumper skal du kjøre gjennom med kokende vann etter bruk/rengjøring, for å få ut vørter/sukker så det ikke limer fast deler eller evt humlerester el. Dette bør holde som rengjøring.

Dersom behovet for å rengjøre inne i pumpehuset så er det bare å sku ut bunnplata (3 el 4 skruer), løsne 2 slangeklemmer, åpne hurtigkoblingen for strøm og å ta av 1 mutter som holder pumpa (mutter fester også jordledningen). Da er pumpa løs, og du kan ta den ut og løsne de 6 skruene som holder pumpehuset.

Håper fremgangsmåten er tilstrekkelig lite stressende.
 
Nææ, slik jeg har forstått det, sitter det montert en pumpe i sokkelen på kjelen, som sirkulerer opp gjennom et stigerør på siden, og gjennom en "regndusj" i lokket. Mulig jeg tar feil. Speidel har pumpe i bunn, som presser vørteren motsatt vei: Undenifra og opp gjennom maltrøret.
Jeg har stor tro på denne nye modellen fra Beer Brew, selv om noen detaljer fortsatt gjenstår å avklare :)
 
Har dere gjort dere noen erfaringer med litermerkingen på automaticen, stemmer den bedre nå? Og hvilket literintervall er det?

Regner med at dere har testet den under brygging, hvordan fungerte sirkulasjonen med regndusjen?
 
Leste tidligere i tråden at effekten synker til 50% under mesking. Er det mulig å manuelt styre effekten? Hva er forresten max effekt på varmeelementene?

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk
 
Har dere gjort dere noen erfaringer med litermerkingen på automaticen, stemmer den bedre nå? Og hvilket literintervall er det?

Regner med at dere har testet den under brygging, hvordan fungerte sirkulasjonen med regndusjen?

Mye bedre nå, men jeg må med skam innrømme litt avvik fortsatt, ca 1 liter. Matematikk og praksis har ikke helt spilt på lag, jeg holder på å kontrollere. Foreløpig ser det ut som om faktisk diameter i 60l avviker i fra beregnet, og at hvert intervall (pr 5l) forskyves en snau mm og at øverste merket (55l) ligger ca 7mm for høyt. På 30l har merkene neste rett avstand mellom hverandre, men nederste merke begynner litt lavt, ved 4l, og øverste merke (30l) er faktisk 29,4l.

Sirkuleringen fungerer bra. Kun et fåtall malt-partikler (les: når hele korn suges inn i pumpa) blir sittende, men jeg har ikke opplevd at den går tett under veis i brygginga. Men krana på stigerøret må justeres ift gjennomstrømningen i silkaret. Flyter det over kan du få litt med å stri med. Jeg hadde en relativt stuck mash under testing for et par uker siden. Sirkulering/gjennomrenning gikk tregt, suger nivået utenfor silkaret ned og nivået i silkaret økte tilsvarende. Men jeg rørte rundt og fikk økt flowen igjen. Så jeg er happy med løsningen.
 
Leste tidligere i tråden at effekten synker til 50% under mesking. Er det mulig å manuelt styre effekten? Hva er forresten max effekt på varmeelementene?

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Usikker i hvilken sammenheng dette er nevnt (jeg bruker ikke tid på å lete). Men elementene er på hhv 2500 og 3000w for 30 og 60 liters utgavene.

Effekten kan styres via innstillinger på kontrolleren, trinnvis a 10%. Minimum effekt 10%, max 100%.
Standard verdier er mesk: 60%, skylling: 60% og kok: 80% (dvs effekt under vedlikehold av temp), mens effekt ved oppvarming til hver fase er 100% før mesk og kok, mens oppvarming til skylling "arver" samme effekt som er valgt under vedlikeholds-perioden (altså default 60%).
Hensikten med lavere effekt under vedlikeholdsperioden er for å unngå for mye og for rask oppvarming, og å dermed overskyte target temperatur.

Jeg har målt/kontrollert effekt, og dette stemmer noen lunde, men last er ikke helt lineær. Men dette har med temp og varierende motstand i varmeelementene å gjøre, og en eller annen ingeniør her kan sikkert forklare hvorfor.
 
Er det mulig kjøre maskinen fullstendig manuelt? Med det mener jeg at man skrur den på og stiller inn effekt og temperatur. Når temperaturen er oppnådd så holdes denne til man eventuelt ønsker å endre effekten/temperaturen manuelt, uten at noen timer teller ned eller at maskinen automatisk starter på en ny fase.
 
Er det mulig kjøre maskinen fullstendig manuelt? Med det mener jeg at man skrur den på og stiller inn effekt og temperatur. Når temperaturen er oppnådd så holdes denne til man eventuelt ønsker å endre effekten/temperaturen manuelt, uten at noen timer teller ned eller at maskinen automatisk starter på en ny fase.

Selve styringsenheten er satt opp slik at den begynner på en fase med oppvarming, holder i gitt antall minutter, deretter neste fase.
Det er ikke mulig å stoppe klokka, kun å forlenge tiden

Den har en programvelger som kan starte direkte i fase III, dvs koking automatisk. Ført oppvarming til valgt temperatur (naturlig nok default 100C og 100% effekt), deretter vedlikeholdes temperatur med default effekt 80%
Nå er dette ment å være for koking, men det er mulig å justere innstillingene som følger:
- effekt mellom 10 og 100%
- temperatur mellom 78 og 100C (siden denne fasen er ment for koking og å følge etter utmesking/skylling)
- tid mellom 0 og 180min
 
Hvordan er det å brygge mindre batcher, ca 10 liter på , BB30 automatic og BB60 automatic? Vil dette fungere greit eller må man kjøpe noe ekstra utstyr?
 
Tilbake
Topp