Beersmith utstyrsprofil Beer Brew 30 V3

Interessant, dette skal definitivt prøves! Har hatt veldig lavt utbytte selv, men har gått rett fra mesk på 65 grader til skylling. Vannets egenskap til å løse opp sukker øker jo med temperatur, og sukkeret som ligger igjen i maltet vil bli lettere å hente ut under skylling.
Har dere andre noe fast forhold mellom meskevolum og skyllevolum vann? Bruker dere filteret til pumpa, eller går det fint uten såfremt man ikke søler malt på utsiden av silkar?

Enig med den karen her :)
Mer eller mindre slik jeg brygget på min BB30. Vil også si det er viktigere å røre mye i starten en lenger ut i mesken.
Når mesken har fått den rette konsistensen så er mye gjort, her er det bare erfaring som kan hjelpe deg med å bedømme. Jeg rører også endel del mens jeg varmer opp til 78 for å sikre jevn temperatur, når jeg først har nådd 78c slutter jeg å røre og lar det sirkulere i 10-15 min til vørteren begynner å bli klar igjen.

Skyllingen har jeg også tatt helt med ro, fyller opp en kjele med 3-4l vann og fordeler best mulig utover maltsengen. Og hvis jeg følte mesken har vært litt kranglete kan det hende jeg rører litt rundt i de øverste 10-15 cm av malten før eller undeveis mens jeg skyller.

64-68 i 60 min, 78 i 10-15 og vann etter behov.
Jeg hadde stortsett 75-85% utbytte etter som type og mengde med malt.
 
Ingen filter på pumpa, men det forutsetter at du ikke søler så alt for mye med malten.
En gang en kompis fikk prøve seg i mesken så måtte jeg koble fra og rense pumpa 3-4 ganger under bryggedagen.

Nei, mine oppskrifter var basert på at jeg skulle fylle vann helt opp til den svarte plastkanten (2. gen), så da gjorde jeg det enkelt og bare skylte på til målet var nådd. De gangen det var litt veske igjen i malten satte jeg den bare over en kjele og tilsatte de siste restene etter hotbreak og det igjen ble plass til mer :)
 
70-85% er jo bra utbytte. Har slitt med utbytte ned på 60% selv, så prøver å optimalisere litt her. Sist jeg brygga fulgte jeg ikke med i begynnelsen av sirkuleringa med pumpa, og da ble det oversvømmelse og malt utfor maltrøret. Dette førte til tett pumpe..
Kan nok bli flinkere å røre også, skader vel ikke å røre en del tidlig i meskinga?
 
70-85% er jo bra utbytte. Har slitt med utbytte ned på 60% selv, så prøver å optimalisere litt her. Sist jeg brygga fulgte jeg ikke med i begynnelsen av sirkuleringa med pumpa, og da ble det oversvømmelse og malt utfor maltrøret. Dette førte til tett pumpe..
Kan nok bli flinkere å røre også, skader vel ikke å røre en del tidlig i meskinga?

Du bør alltid røre tidlig i meskingen, hardt. Og uten at pumpa går. Dette for å dele opp eventuelle melballer som er dømt til å oppstå hvis du hiver i masse malt om gangen. Nå bruker jeg ikke BB, men akkurat dette prinsippet tror jeg gjelder for alle oppsett. Rør hardt, la det sette seg, så sett på pumpa. Da skal du i teorien (og ofte i praksis) ha fått en god maltseng som filtrerer greit. Selv (igjen ikke BB) har jeg merket null forskjell på utbytte hvis jeg rører underveis.
 
Tilbake
Topp