Begrepsavklaring: Gjæring, hva betyr...

nanoTAPP

Administrator
Hei,
Jeg holder på en Lager inspirert av Brooklyn Brewery sin Hoppy Amber Lager, og er inne i gjæringsforløpet på 11 grader nå og forbereder en "diacetyl rest". Jeg leser og følger John J. Palmers tips om "Hvordan lage en Lager" og venter på at boblene avtar.

Men jeg ble litt i tvil over hva som menes i selve oppskriften og klør meg litt i hodet, det står følgende:

"As activity subsides toward the end of fermentation, allow a free rise to 16 degrees C over 48 hour. Once the fermentation finished, bring the temperature to 2.2 degrees C for lagering".

Menes det:
a) opp til 16 grader og bli der i 48 timer
b) opp til 16 grader i løpet av 48 timer

Jeg har en BrewPiLess løsning hvor jeg kan sette en gjæringsprofil hvis det er alternativ b) som er riktig.
 
Hei,
Jeg holder på en Lager inspirert av Brooklyn Brewery sin Hoppy Amber Lager, og er inne i gjæringsforløpet på 11 grader nå og forbereder en "diacetyl rest". Jeg leser og følger John J. Palmers tips om "Hvordan lage en Lager" og venter på at boblene avtar.

Men jeg ble litt i tvil over hva som menes i selve oppskriften og klør meg litt i hodet, det står følgende:

"As activity subsides toward the end of fermentation, allow a free rise to 16 degrees C over 48 hour. Once the fermentation finished, bring the temperature to 2.2 degrees C for lagering".

Menes det:
a) opp til 16 grader og bli der i 48 timer
b) opp til 16 grader i løpet av 48 timer

Jeg har en BrewPiLess løsning hvor jeg kan sette en gjæringsprofil hvis det er alternativ b) som er riktig.
Alternativ b.
 
Hei,
Jeg holder på en Lager inspirert av Brooklyn Brewery sin Hoppy Amber Lager, og er inne i gjæringsforløpet på 11 grader nå og forbereder en "diacetyl rest". Jeg leser og følger John J. Palmers tips om "Hvordan lage en Lager" og venter på at boblene avtar.

Men jeg ble litt i tvil over hva som menes i selve oppskriften og klør meg litt i hodet, det står følgende:

"As activity subsides toward the end of fermentation, allow a free rise to 16 degrees C over 48 hour. Once the fermentation finished, bring the temperature to 2.2 degrees C for lagering".

Menes det:
a) opp til 16 grader og bli der i 48 timer
b) opp til 16 grader i løpet av 48 timer

Jeg har en BrewPiLess løsning hvor jeg kan sette en gjæringsprofil hvis det er alternativ b) som er riktig.

I hvilken utgave, og på hvilken side, står dette? (Jeg går ut fra at vi er i How to Brew?)

I den nyeste utgaven, fra 2017, sier han at du kan ta den opp 6 grader i løpet av et døgn. (s.174). Så du kan spare litt tid der.

Når du er såpass nær slutten av gjæringa, spiller nok ikke denne temperaturhevinga så stor rolle.
 
Mange takk begge to!

Finn B.: Det er den siste utgaven jeg har (4th edition), og mener jeg leste også noe der som du sier. Utfordringen min i kunnskapshungeren er at jeg kan overse litt i lesingen, men når du nevner det, så husker jeg det nå. Nå husker jeg ikke helt ordlyden fra boken, men mente det var noe om at det ikke skulle være mer enn 6 grader i døgnet, men hvis jeg ligger på 11 grader nå, da kan jeg jo ikke øke mer på 48 timer som oppskriften sier. (puuh). det er litt logikk her som gikk litt tregt inn i hodet.. o_O

Det er vel ved ca. 3 kvarts ferdig utgjæring det sies skal være denne "resten", og Palmer beskriver det som "4-8 bobbles in minute" fra "normalen" på ~30 bobler i minuttet. (min hadde 42 bobler i minuttet igår by the way)

Mange takk igjen for rask og fin tilbakemelding. :) Godt å ha et slik "community" å støtte seg til. :)
 
Sist redigert:
Ulempen med free rise er at den avhenger av omgivelsestemp (sommer/vinter)
Kjør den kontrollert opp 6 ℃ /døgn :)

Dette er ikke kritisk, men hvorfor gjøre noe på slump når du har styring til å gjøre det perfekt :)
 
Jeg har alltid tolket "free rise" som å la den øke naturlig uten hjelp av annen varmekilde enn omgivelsene. Dette har fungert fint for min del.

Det er nok kanskje riktig i mine ører også nå, men kanskje vanskelig i praksis. Det er en ståldunk med 25 liter i, i et lukket kjøleskap (som opprinnelig er styrt med BrewPiless). Hvis grensen er på 16 grader, gjæringskaret skal ikke over 16 grader, og jeg åpner døren, så er jeg usikker på om jeg klarer å kontrollere at den skal stoppe på 16 grader. Men å kontrollere en "free rise" i kontrollerte former burde gå greit det også. Det ligger noe algoritmer i løsningen som regner ut basert på sensorer i gjæringskaret og i kjøleskap.

Jeg tror kanskje begrepet er ment å kunne brukes i begge tilfeller, i mitt miljø vil det være at jeg har en frostvakt inne i kjøleskapet som varmer litt, slik at gjæringsdunken øker temperaturen uten hjelp av annen varmekilde enn omgivelsene (som er varmen i kjøleskapet?) :) og stopper å varme mer når væsken er på 16 grader.
 
Mange takk begge to!

Finn B.: Det er den siste utgaven jeg har (4th edition), og mener jeg leste også noe der som du sier. Utfordringen min i kunnskapshungeren er at jeg kan overse litt i lesingen, men når du nevner det, så husker jeg det nå. Nå husker jeg ikke helt ordlyden fra boken, men mente det var noe om at det ikke skulle være mer enn 6 grader i døgnet, men hvis jeg ligger på 11 grader nå, da kan jeg jo ikke øke mer på 48 timer som oppskriften sier. (puuh). det er litt logikk her som gikk litt tregt inn i hodet.. o_O

Det er vel ved ca. 2/3 dels ferdig utgjæring det sies skal være denne "resten", og Palmer beskriver det som "4-8 bobbles in minute" fra "normalen" på ~30 bobler i minuttet. (min hadde 42 bobler i minuttet igår by the way)

Mange takk igjen for rask og fin tilbakemelding. :) Godt å ha et slik "community" å støtte seg til. :)

Hvis du oppgir sidetall kan jeg få sjekka hva dette dreier seg om. Det står ikke noe sånt som du siterer på det stedet (s.174) der Palmer skriver om diacetylrasten ved lagerbrygging.

Han skriver ikke noe om "free rise", og det spiller ingen rolle om du styrer temperaturstigningen elektronisk eller ved hjelp av værelsestemperatur.

"Free rise" oppfatter jeg som den temperaturstigningen som kommer som følge av den varmen som gjæraktiviteten skaper. Om du på ett eller annet vis gjør noe for å påvirke temperaturen utenfra - enten det skjer ved å bruke en elektronisk styrt varmekilde eller ved å sette dunken i et varmere rom - så er det ikke snakk om "free rise".

Ellers er det hyggelig at folk finner dette forumet og bruker det:).
 
Hvis du oppgir sidetall kan jeg få sjekka hva dette dreier seg om. Det står ikke noe sånt som du siterer på det stedet (s.174) der Palmer skriver om diacetylrasten ved lagerbrygging.

Han skriver ikke noe om "free rise", og det spiller ingen rolle om du styrer temperaturstigningen elektronisk eller ved hjelp av værelsestemperatur.

"Free rise" oppfatter jeg som den temperaturstigningen som kommer som følge av den varmen som gjæraktiviteten skaper. Om du på ett eller annet vis gjør noe for å påvirke temperaturen utenfra - enten det skjer ved å bruke en elektronisk styrt varmekilde eller ved å sette dunken i et varmere rom - så er det ikke snakk om "free rise".

Ellers er det hyggelig at folk finner dette forumet og bruker det:).

Takk for det. Det er mulig en misforståelse av hva som jeg skriver Palmer har i sin bok og hva som står i oppskriften min. :)
Det er i oppskriften min fra BYO det står "free rise", altså ikke fra Palmer. Men det er riktig sideantall (side 174) i boken hans (4th edition) at det står beskrevet det jeg nevnte om antall bobler og antall grader under, øverst på siden under "Diacetyl rest".

Det Palmer skriver på s. 174 er: "To conduct the diacetyl rest, raise the fermentation temperature by 10-15 F (5-10 grader Celsius) at a rate of no more than 10 F (6 grader Celsius) per day towards the end of fermentation when it is about three-quarters complete. This will be 3-5 days after pitching the yeast, when airlock activity has slowed from rapid (~30 bubbles per minute) to a more sedate pace, such as 4-8 bubbles per minute".

Jeg forsøker meg på å lage "Beer profile" i BrewPiLess og øker gradvis over 48 timer (som oppskriften sier), før jeg går videre over til "Lagering" fasen, gradvis ned til temperaturen oppgitt i oppskriften som 2 grader celsius (og Palmer på s.174 - ("slowly reduce the temperature by not more than 6 grader celsius a day down to about 2 grader Celsius").

Men jeg har lært og blitt klokere av denne tråden, det var også hensikten og mange takk igjen for tilbakemeldinger. :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp