Begynne på 10C ved mesking

Hei!

Er i planleggingsfasen om å lage et automatisk ølbryggeri hvor en igrunn kan hive i malt, humle, trykke på start og la ting gå sin gang.

I den forbindelse lurte jeg på om det er noe problematisk for meskeprosessen å begynne med springvann som deretter blir varmet opp..
Tenkte ha en pumpe/RIMS på meskekaret og å ta vann rett fra springen. Når temperaturen når 67-68C begynner meskeprosessen og klokka begynner å telle ned.

Er dette problematisk på noen måte? Er det noen fordel å ha alt vannet varmt i forkant av mesking?


---
Mer om prosjektet mitt, i tilfelle noen blir nysgjerrige;
Jeg studerer automasjon ved HiB og tenkte i forbindelse med et prosjekt til neste år at det kunne vært artig å lage et mer eller mindre helautomatisk ølbryggeri. Spesielt siden ølbrygging er veldig gøy, men at jeg ikke har noe "ordentlig utstyr", så det blir ofte mye knot/frem&tilbake for å få brygget noe, som igjen innebærer tiltak.

Det vil bestå av ei ramme med hjul, to ombygde varmtvannsberedere, pumpe, platekjøler, vannmåler og en drøss av magnetkontakter.
Springvannet styres av magnet og en vannmåler gjør at en først får feks 50L vann i meskekaret, deretter begynner pumpa å gå (den tar vann fra bunn i meskekar). Pumpa kjører meskevannet innom et varmeleement og havner i toppen av meskekaret igjen. Når temperaturen i meskekaret når feks 70C, begynner klokka, elementet styres vha termostat. Når det er gått 90min veksler magnetkontakter om slik at istedenfor å pumpe til topp av meskekar, så pumpes det istedenfor over i kokekaret, hvor elementer i kokekaret tar seg av oppvarming/koking. Når temp når 95C begynner klokka igjen å tikke og slipper inn humle etter angitt tid. Når denne prosessen så er ferdig åpnes, styres springvannet innom platekjøleren og en ventil i bunn av kokekaret åpnes, slik at vørteren går gjennom platekjøleren og forsvinner oppi gjæringsspannet. Så er det bare å tilsette gjær og tjo&hei!


Den største utfordringen jeg ser foreløpig er økonomi (pumper som er kvalifisert til næring, samt takler koketemp er dyre!) samt å finne en kreativ løsning for å slippe humla oppi kokekaret. Jeg er ikke proff på å sveise, men dette har jeg fått hjelp til tidligere. Har allerede en VVB som er modifisert om til 7kW effekt, men usikker om jeg bruker denne eller skal prøve meg på noe nytt.
 
Det er ikke spesielt lurt å starte meskingen på 10 °C da man nok vil miste noe av kontrollen på prosessen. Det er imidlertid ikke uvanlig å la mesken gjennomgå forskjellige temperatursteg underveis, alt ettersom hva slags øl man ønsker. Men hvorfor ikke bare varme opp vannet til øsnket temperatur og deretter helle i maltet? Slik foregår det tross alt i de fleste bryggerier i verden... Du kan jo lage en anordning hvor maltet hodes i en lukket beholder over meskekaret og først slippes nedi vannet når dette har oppnådd rett temperatur? Mer styre, men bedre øl. ;)
 
Bjarte H skrev:
Hvis du kjører en slik:
http://www.brewershardware.com/Tri-Clover-RIMS-Tube.html på innmeskingsvannet på vei inn til meskekaret, har en temperatursensor på utløpet av den, som igjen er koblet til en strupeventil (evt. til varmeelementet som står i den) så unngår du å meske fra 10 til feks. 66 C :)

Aha. Noe sånt kan faktisk fungere ganske greit. Jeg tenkte jo uansett å bygge opp varmeelementet på den måten, så jeg kan like gjerne kjøre springvannet innom den og ha noe styring for å sørge for at vannet er varmt nok før det blir tilsatt meskekaret. :>
Har en god del magnetventiler som skal kunne takle opptil 90C (usikker på hvordan det er med ftafalater og sånn, men satser på det går greit).
Evt kjøre springvannet veldig langsomt gjennom varmeelementet. :)
 
Gahr skrev:
Det er ikke spesielt lurt å starte meskingen på 10 °C da man nok vil miste noe av kontrollen på prosessen. Det er imidlertid ikke uvanlig å la mesken gjennomgå forskjellige temperatursteg underveis, alt ettersom hva slags øl man ønsker. Men hvorfor ikke bare varme opp vannet til øsnket temperatur og deretter helle i maltet? Slik foregår det tross alt i de fleste bryggerier i verden... Du kan jo lage en anordning hvor maltet hodes i en lukket beholder over meskekaret og først slippes nedi vannet når dette har oppnådd rett temperatur? Mer styre, men bedre øl. ;)
Lurer på om ikke det ville gått på bekostning av fysiske dimensjoner, oppsettet skal være så kompakt som mulig, samt at en skal kunne trykke start, deretter være vekke til det er gjæringsklart.

Evt kan jeg også bruke kokekaret til å forvarme vannet..Hmm
 
nordtvedt skrev:
Hva med å ha et meskekar du kan heise  ned i kokekjelen, når denne har passende temperatur, og som så heises opp igjen når du er ferdig med å meske? noe ala denne du har tenkt til å lage ? http://youtu.be/4xQenrnkNOQ
Japp, noe lignende, bare enda mer automatisert.
Typ, koble til vann/avløp, hell i malt, legg klar humle, tast inn antall liter, forskjellige tider/temperaturer, START, vente noen timer, over i gjærdunker, tilsette gjær, ferdig. :>
Blant annet tenkte jeg også å få til noe mobilt, så prøver å ha minst mulig løftemekanismer ol..
Men videoklippet var kjekt, greit med litt inspirasjon :)
 
Tilbake
Topp