Begynne på 10C ved mesking

Hei!

Er i planleggingsfasen om å lage et automatisk ølbryggeri hvor en igrunn kan hive i malt, humle, trykke på start og la ting gå sin gang.

I den forbindelse lurte jeg på om det er noe problematisk for meskeprosessen å begynne med springvann som deretter blir varmet opp..
Tenkte ha en pumpe/RIMS på meskekaret og å ta vann rett fra springen. Når temperaturen når 67-68C begynner meskeprosessen og klokka begynner å telle ned.

Er dette problematisk på noen måte? Er det noen fordel å ha alt vannet varmt i forkant av mesking?


---
Mer om prosjektet mitt, i tilfelle noen blir nysgjerrige;
Jeg studerer automasjon ved HiB og tenkte i forbindelse med et prosjekt til neste år at det kunne vært artig å lage et mer eller mindre helautomatisk ølbryggeri. Spesielt siden ølbrygging er veldig gøy, men at jeg ikke har noe "ordentlig utstyr", så det blir ofte mye knot/frem&tilbake for å få brygget noe, som igjen innebærer tiltak.

Det vil bestå av ei ramme med hjul, to ombygde varmtvannsberedere, pumpe, platekjøler, vannmåler og en drøss av magnetkontakter.
Springvannet styres av magnet og en vannmåler gjør at en først får feks 50L vann i meskekaret, deretter begynner pumpa å gå (den tar vann fra bunn i meskekar). Pumpa kjører meskevannet innom et varmeleement og havner i toppen av meskekaret igjen. Når temperaturen i meskekaret når feks 70C, begynner klokka, elementet styres vha termostat. Når det er gått 90min veksler magnetkontakter om slik at istedenfor å pumpe til topp av meskekar, så pumpes det istedenfor over i kokekaret, hvor elementer i kokekaret tar seg av oppvarming/koking. Når temp når 95C begynner klokka igjen å tikke og slipper inn humle etter angitt tid. Når denne prosessen så er ferdig åpnes, styres springvannet innom platekjøleren og en ventil i bunn av kokekaret åpnes, slik at vørteren går gjennom platekjøleren og forsvinner oppi gjæringsspannet. Så er det bare å tilsette gjær og tjo&hei!