Begynner å bli litt lei av BB

Hei!
Jeg vil gjerne gå videre nå fra min beerbrew, slik at jeg kan få inn mer malt i mesken og lage litt sterkere øltyper. Er det kjøleboks mesking som blir lettest og mest smertefritt overgang da? Jeg har jo allerede noe å koke 30 liter i. så det står det jo ikke på.
 
Du kan vel få til sterkere øl med BB også, bare mindre batcher?

Jeg tenker alikevel på det samme, men har en Speidel i tankene.. BB koster 4-5000 i innkjøp og har et sted mellom 0 og 1000 i bruktverdi. Speidel koster 15-16000 i innkjøp og har salgsverdi på kanskje 12000... Så jeg tenker at det koster ca det samme totalt, men bruksverdien på Spediel er mye bedre...

Sikkert kjempebra med en kjøleboks til mesking, men det blir jo mye DIY-jobb da..
 
Vanskelig å gi et konkret svar på et såpass åpent spørsmål... Men, du finner massevis av artikler på nett om emnet!  :skitbra:

Finn ut av dine behov; hvordan du vil gjøre skyllingen, og evt hvilke oppgraderinger du tror du kommer til å gjøre etter å ha anskaffet deg et nytt meskemedium.

Jeg klarer meg fint med en rektangulær 45L kjøleboks (Igloo) og en 30-liters kjel av billigsorten - og det er fleksibelt nok for mitt bruk. Billigere enn BB30 er det også, men det kan være en annen sak :)
 
Vell.. Jeg tror jeg vil bort fra "biab", og få meg noe som kan være lettere å oppgradere de neste årene. Føler heler ikke for å dobbeltmeske eller koke inn mesken med 50% for å få sterkøl, så ønsker noe med mer plass til malt i også. Så jeg tenkte på å modifisere en kjøleboks, og så har jeg jo kokekjele fra før. Det bør vell funke det?
 
Funker fint det, jeg gjorde det samme, starta med en BB30 da det var introduksjonstilbud på den, og handla etterhvert en Igloo meskeboks brukt på forumet her.
Varmer vann og koker vørteren i BB'en, mens mesken skjer i Iglooen.
 
Hmmm hva med en BB60?  fremdeles BIAB, men du har plass til masse malt og kan lage kanonsterke øl...
Ellers så må du kanskje over i "3 grytesystem" Da har du litt å kjøpe inn først. Om du kan, så er det og varmtvannstanker, som må sveises og lages hull i og få ben.
Men BIAB er ingen skam! Foreslår dobbel mesking. Kjøp korn til to oppskrifter. Mesk 60min og ta ut det som ligger igjen. Skyll gjerne men kok det til ett annet øl. Mesk en ny ladning med korn og ta ut første ladning. Vips så har du en trippel IPA/Porter/whatever  på bare en time ekstra og 0kr i utlegg.
Har du plass så kan du bygge opp "the electrec brewery" Ikke feil det heller. Om en har pengene klar så er det bare å trøkke til og kjøpe en Speidel maxibling og putte på kobberhatt og ha det behagelig. Men det koster å ha det behagelig. Dessuten mister du litt den håndbryggefølelsen som noen av oss liker å tenke at vi har ..
Alltid ett dilemma dette .. har lyst på mer! Men mer koster og mer tar tid. Hva er viktig ? Lage øl eller bygge bryggeri  :) Der må du velge.
Jeg har rotet rundt fra en gryte med bag til BB30 og så litt innom BB60 og ett brattbergbryggeri + en gryte med induskjon og ender snart opp på meskeposen igjen. Har funnet ut at jeg liker best å brygge!
 
BB60 blir ikke "BIAB" og den har plass til 20 kg malt :p

Så du mesker, tømmer den, skyller og fyller den opp igjen før du koker.
Så med en BB60 og en BB30, kan en vel lage 75 liter øl i slengen med å bruke begge til kok etter mesk om en ikke skal lage noe sterkt, da mesker og koker man bare med BB60 :D

Når jeg tenker meg om, kan det kanskje være en fremtidig oppgradering for meg, om jeg ikke skal klemme til med BB150 :p
 
Odd Kristian Wathne skrev:
BB60 blir ikke "BIAB" og den har plass til 20 kg malt :p
(ok eg beliter meg !)

Så du mesker, tømmer den, skyller og fyller den opp igjen før du koker.
Så med en BB60 og en BB30, kan en vel lage 75 liter øl i slengen med å bruke begge til kok etter mesk om en ikke skal lage noe sterkt, da mesker og koker man bare med BB60 :D
Dette er da ikke feil! del det på 4 fat og 4 gjær og kjør debatt.

Når jeg tenker meg om, kan det kanskje være en fremtidig oppgradering for meg, om jeg ikke skal klemme til med BB150 :p
Karmøy har endel nedlagte melkegårder. Sjekk Torvastad og omegn for muligheter for en avdanket (rustfri) melketank  :skitbra:
Plutselig har du gått fra nano til mikrobrygg!
 
Tilbake
Topp