Begynnertråd: Cornelius / Kegerator

God helg!

I går kjøpte jeg mine første corneliusfat. 3 nye fat (ball-lock) som jeg fikk for en ok penge. I tillegg har jeg bestilt en 5 kilos CO2-flaske på Ernst-Nilsen i Oslo. Så da er fatdrømmen nær ved å bli realisert!

Regulator kjøper jeg i Norge. Resten av alle smådelene tenkte jeg å kjøpe fra USA. Dette fordi jeg i samme slengen tenkte å bestille noen gjennomføringer og kraner og slikt, så jeg kan gå i gang å bygge kegerator med det samme. 

I den anledning er det selvsagt mye jeg lurer på. Det meste har jeg funnet svar på ved å søke/lese meg opp her på forumet. Allikevel er det alltids noe småtteri som er uklart, og som jeg håper på å få hjelp til. I stedet for å kjøre på med masse spørsmål, tenkte jeg å ta det litt suksessivt, med noen spørsmål av gangen. Når sakene endelig ankommer i posten, vil jeg ta bilder av byggeprosessen, og slik vil dette (forhåpentligvis) bli en inspirerende tråd for blanke nybegynnere (som meg selv) som vil skaffe seg fatutstyr og bygge kegerator.  :)

Det første jeg lurer på, gjelder utventil. Dette skal selvsagt være en ball-lock variant, men det ser ut til at Morebeer.com har to typer av denne – Ball Lock Barb og Ball Lock Flare: http://morebeer.com/search/102293/beerwinecoffee/coffeewinebeer/Ball_Lock_Quick_Disconnects
Hva er egentlig forskjellen på disse? Og hvilken bør jeg gå for?
 
Forskjellen på de to er at Flare har gjenger og den andre har bare en tapp man setter slangen rett på og skrur fast med slangeklemme. Jeg fikk anbefalt Flare og vil anbefale dette videre. Har "barb" på en selv, men den skal byttes. Veldig praktisk hvis man bruker flaske og fat til flere ting, lett å demontere
 
Kjøper du flare, trenger du noe slik i tillegg: http://morebeer.com/view_product/18264/beerwinecoffee/1_4%22_Nut_5_16_Barb
 
Støtter Audun her, jeg har også begge typer, største fordelen jeg ser er at man enkelt skrur av hurtigkoblingen fra slangen for rengjøring (gjelder utkoblingen særdeles)
 
Bu må til med 5/16"-3/16" John Guest og en liten bit 5/16" slange i begge ender.
 
Supert – takk for innspill  :) Jeg fant omsider de rette dimensjonene også. Så da blir det nok Flare, som dere anbefaler.

Det meste annet på fat-siden har jeg noenlunde oversikt over, tror jeg. Men på kegerator-siden er det mer uklart. Først dette med gjennomføringer. Tenkte å handle en av disse: http://morebeer.com/search/102246/beerwinecoffee/coffeewinebeer/Draft_Beer_Shanks
Forskjellene, så vidt jeg kan se, går for det meste på lengden?

Har ikke skaffa kjøleskap enda, så jeg vet ikke helt hva jeg trenger – men jeg vil tro at denne vil passe til de fleste (i overkant av 6cm, hvis jeg har konvertert riktig): http://morebeer.com/view_product/16257/102246/Faucet_Shank_-_4"_S_S_
Men er det noen som vet hvorfor den er 10$ dyrere enn alle de andre? S/S betyr kanskje at den kommer i rustfritt stål, og at det er grunnen?

Hva slags lengder/dimensjoner er det vanligst å bruke?
 
Det er stort sett lengde og materiale ja.
Jeg har 6" shanks gjennom en kjøleskapsdør.
Det virker, men er så langt at det er litt upraktisk.
Tror 4" skal holde til det meste.
 
Ok, det var betryggende :) Da satser jeg på at 4” holder.

Kommer disse gjennomføringene i noen standardstørrelse? Eller kan man risikere å sitte med en gjennomføring og ei kran som ikke går i hop?

Jeg har skjønt at det er Perlick-kraner som anbefales? Vil denne passe? http://morebeer.com/view_product/6495/102244/Perlick_Faucet_-_Stainless
Har også lest noen tråder her om Perlick 525ss VS 575ss og slikt. Men så vidt jeg kan se oppgir ikke Morebeer noe serienummer. Men det er vel Perlick 525ss det dreier seg om her? Og den er vanligst?
 
Litt kapring av tråden din her, vurderer å kjøpe meg et lite cornyfat.

Hvis man karbonerer naturlig (med sukker) i fatene, vil ikke da trykket avta underveis i drikkinga, slik at det blir vanskelig å få ut siste delen? Blir jo vanskelig å etterfylle trykk...
 
Du må ha en co2 flaske som du kan fylle på med trykk fra.
Det er desverre vanskelig å komme seg unna regulator og co2 flaske.
 
Er det noen av dere som har perlick-kraner (på kjøleskapdør) som kan fortelle meg hvor mange cm diameter den sorte "koppen"/sirkelen helt innerst mot kjøleskapet er? Har fått tak i et skap med en litt snodig fasong, så jeg skal måle litt og finne ut hvor mange kraner jeg skal bestille.
 
audun! skrev:
Er det noen av dere som har perlick-kraner (på kjøleskapdør) som kan fortelle meg hvor mange cm diameter den sorte "koppen"/sirkelen helt innerst mot kjøleskapet er? Har fått tak i et skap med en litt snodig fasong, så jeg skal måle litt og finne ut hvor mange kraner jeg skal bestille.
58mm.
 
Min var 56,5? Kanskje jeg slurva med å måle på midten.

Men Audun, hvor mange shanks skal du kjøpe? Jeg sitter med to 4", men har et kjøleskap som gjør at jeg trenger 3". Kunne du tenkt deg å kjøpe to 3", så kan du få mine 4"? Om du vil er jeg også interessert i å dele frakt/tollgebyr om du vil slenge på et driptray og noen småting. Send meg gjerne en PM!
 
Tilbake
Topp