En liten oppdatering etter brygging. Ettersom det ikke lot seg gjøre å planlegge et bryggedag og forberedelser i romjula, ble det kjøpt inn Safale US05. Det ble også litt andre endringer etter å ha lest tråden om å klone Kona Big Wave, det ble rett og slett veldig fristende å dreie i den retningen. Det er neppe riktig å kalle dette en blonde lenger, kanskje en golden ale er mer riktig?
Malt:
12 kg pale malt (5 ebc)
1 kg caramalt (30 ebc)
2 kg spraymalt (lys)
Citra (20gr@60min, 30gr@10min, 50gr@0min)
Mosaic (20gr@60min, 30gr@10min, 50gr@0min)
Gjærnæring og 4 tabletter whirlfloc (altfor mye?? Ble veldig volumniøs trub og mye vørter som gikk til spille).
Mesket med 55 liter (gav OG 1060)
Skylte med 22 liter (OG etter skylling 1052)
Tilsatte så 12 liter vann hvor spraymalten var løst opp
Tilsatte kokende vann underveis i kokingen for å erstatte avdampet vann
75-80 liter etter kok (OG 1054), men kun 70 i gjæringskar grunnet ekstremt mye og "løs" trub i bunnen av Speidelen. Mistenker at vi kanskje skulle hatt litt mindre whirlfloc oppi, men her tar jeg gjerne imot innspill.
Regner med å få flasket ca 65-67 liter, og er fornøyd med første forsøk på å "makse volum" fra Speidelen. Så får man håpe at ikke mengden med spraymalt preger smaksbildet alt for mye!
Malt:
12 kg pale malt (5 ebc)
1 kg caramalt (30 ebc)
2 kg spraymalt (lys)
Citra (20gr@60min, 30gr@10min, 50gr@0min)
Mosaic (20gr@60min, 30gr@10min, 50gr@0min)
Gjærnæring og 4 tabletter whirlfloc (altfor mye?? Ble veldig volumniøs trub og mye vørter som gikk til spille).
Mesket med 55 liter (gav OG 1060)
Skylte med 22 liter (OG etter skylling 1052)
Tilsatte så 12 liter vann hvor spraymalten var løst opp
Tilsatte kokende vann underveis i kokingen for å erstatte avdampet vann
75-80 liter etter kok (OG 1054), men kun 70 i gjæringskar grunnet ekstremt mye og "løs" trub i bunnen av Speidelen. Mistenker at vi kanskje skulle hatt litt mindre whirlfloc oppi, men her tar jeg gjerne imot innspill.
Regner med å få flasket ca 65-67 liter, og er fornøyd med første forsøk på å "makse volum" fra Speidelen. Så får man håpe at ikke mengden med spraymalt preger smaksbildet alt for mye!