Belgisk Dubbel - ønsker innspill på oppskrift

Hei.

Jeg skal igang med en belgisk dubbel og har satt i sammen en oppskrift som jeg håper kan fungere.

Pilsnermalt - 42%
Carapils - 6.5%
Pale malt - 28%
Wheat malt - 12%
Crystal malt (120) - 1.3%
Pale cho.malt (600) - 1.3%
Special B (350) - 4%
Candy sugar (220) - 5.3%

Gjæres med wlp530, starter på 18 grader, stiger jevnt de første 5 dagene opp til 22-23 grader, står på denne temperaturen til den er gjæret ferdig.

meskeregimet: 40, 55, 65, 72, 78

beregnet ebc kommer ut på 45 - dark brown

1. bør jeg kanskje erstatte noe av palemalten med eks münchener malt? for å få mer brødsmak ?
2. er gjæringsregimet ok?
3. bør candysukkeret tilsettes etter storgjæringen for å sikre god nedgjæring?
4. er det noe som mangler i oppskriften?
 
1. Jeg hadde nok forenklet oppskriften litt. Jeg hadde  personlig kuttet ut både pale malt, carapils, crystal og hvetemalt, og mulighens byttet ut pale chocolate med vanlig chocolate for fargejustering. Og kanskje lagt til en liten dæsj münchener.

2. Gjæringen ser bra ut.

3. I en dubbel kan du like gjerne tilsette sukkeret i kokingen, OG-en er så lav at det ikke har noe å si for gjæren om du tilsetter det i kok.

4. Oppskriften mangler humle. ;)
 
Gahr skrev:
1. Jeg hadde nok forenklet oppskriften litt. Jeg hadde  personlig kuttet ut både pale malt, carapils, crystal og hvetemalt, og mulighens byttet ut pale chocolate med vanlig chocolate for fargejustering. Og kanskje lagt til en liten dæsj münchener.

2. Gjæringen ser bra ut.

3. I en dubbel kan du like gjerne tilsette sukkeret i kokingen, OG-en er så lav at det ikke har noe å si for gjæren om du tilsetter det i kok.

4. Oppskriften mangler humle. ;)

Sitter ved kjøkkenbordet og humrer litt... humlen ja.. den glemte jeg å legge ut.
OG på 1.065, humle: Saaz@60 min, Hallertau Mittelfruh@60 og Hallertau Mittelfruh@10

1. så da ville maltsammensetning vært: pilsnermalt, chocholatemalt, noe münchener og special b? - Hva får jeg ekstra av smaker, evt taper ved å ta bort det du foreslo og tar inn münchener?
 
Jeg føler du gjør maltsammensetningen litt mer komplisert enn nødvendig, men det blir jo ikke feil heller. Gjæringsregimet er slik jeg bruker det selv og er veldig fornøyd med det. Ha i sukker på 15 minutter. Candy sugar har alt for mye urenheter i seg til at jeg hadde plumpet det rett i gjæringskaret. Jeg ender nesten alltid på 1008, så det går greit.

Edit, neste gang skal jeg lese når jeg får melding om at andre har postet mens jeg skrev...men det var jo hyggelig at jeg ikke var helt unna fasiten!  ;D
 
Fossdal skrev:
Jeg føler du gjør maltsammensetningen litt mer komplisert enn nødvendig, men det blir jo ikke feil heller. Gjæringsregimet er slik jeg bruker det selv og er veldig fornøyd med det. Ha i sukker på 15 minutter. Candy sugar har alt for mye urenheter i seg til at jeg hadde plumpet det rett i gjæringskaret. Jeg ender nesten alltid på 1008, så det går greit.

Enkleste er ofte det beste? Feiler på  den ganske så ofte :)
 
uThaug skrev:
Gahr skrev:
1. Jeg hadde nok forenklet oppskriften litt. Jeg hadde  personlig kuttet ut både pale malt, carapils, crystal og hvetemalt, og mulighens byttet ut pale chocolate med vanlig chocolate for fargejustering. Og kanskje lagt til en liten dæsj münchener.

2. Gjæringen ser bra ut.

3. I en dubbel kan du like gjerne tilsette sukkeret i kokingen, OG-en er så lav at det ikke har noe å si for gjæren om du tilsetter det i kok.

4. Oppskriften mangler humle. ;)

Sitter ved kjøkkenbordet og humrer litt... humlen ja.. den glemte jeg å legge ut.
OG på 1.065, humle: Saaz@60 min, Hallertau Mittelfruh@60 og Hallertau Mittelfruh@10

1. så da ville maltsammensetning vært: pilsnermalt, chocholatemalt, noe münchener og special b? - Hva får jeg ekstra av smaker, evt taper ved å ta bort det du foreslo og tar inn münchener?

Med münchenermalt får du mer maltpreg, "brødsmak" er egentlig en grei beskrivelse. En belgisk dubbel bør etter min mening være et ganske tørt øl. Med flere forskjellige typer krystallmalt får du fort for mye sødme. Med svært mange malttyper kan ølet også fort bli lit "rotete". Jeg heller til oppfatningen at belgisk øl i hovedsak bør la gjæren ta seg av snakkingen, og da kan en for kompleks maltsammensetning fort komme i veien. Men ølet kan godt bli helt prima selv om du bruker mange malttyper!
 
Da tror jeg ender opp på dette: (innspill?)

pilsnermalt: 78%
Wheat: 3%
Munich Light: 5%
Aromatic: 4%
Chocolate(dark): 1,3%
Special B: 2,1%

(Candy: 5,2%)

Da er det vel i hovedsak gjæren som får "do the talking"?
 
Tilbake
Topp