Belgisk hveteøl Wit

Det blir nok ikke det samme å tørrhumle. Men jeg synes det er en god ide å teste. Kjør på! :biersmile: blir vel øl uansett!

Hei.

Jeg er ny på forumet og ny med ølbrygging med to ekstraktbrygg bak meg ved hjelp av forskjellige Weyermann maltekstrakt. Dette blir nok det siste ekstraktbrygget mitt, da jeg er veldig klar for å gå for all-grain. Men må jo bruke opp det jeg har kjøpt inn først…

Denne gangen har jeg lyst å lage en belgisk wit i hoegarden-ånd, med de ingrediensene og det utstyret jeg har til rådighet og lurte på hvis noen kan hjelpe meg med en oppskrift og tips uten å måtte kjøpe så veldig mye mer. Jeg er klar over at jeg nok ikke får en riktig farge ettersom jeg bruker ekstrakt, men det er jo smaken som er det viktigste :)

Av ingredienser har jeg følgende hjemme:
1 dunk Weyermann Bavarian Hefenweizen (4 kg maltekstrakt)
100 g Saaz humle
Ca 50 g Hallertau Hersbrucker humle
Ca 50 g Galaxy humle
2 rør         WLP400 Belgian Wit Ale
50g         Koriander
100g         Appelsinskall, søt

Av utstyr så har jeg foreløpig:
38 l kjele, kjøler, et par gjæringsfat og diverse småutstyr.

Når det gjelder gjæringstemperatur så har jeg valget mellom leiligheten min (ca 23-25 g på denne tiden av året :( ) eller boden i kjelleren, som holder seg på ca 19 +/- 1 grad.

Noen som har noen tips til oppskrift med de ingrediensene og det utstyret jeg har? Mengdemessig så tenker jeg at jo mer øl, jo bedre så lenge prosenten ikke blir for lav, og bitterheten holder jeg gjerne på et lavt nivå :)

I tillegg har jeg 1 kg med Carahell malt og en meskepose og lurte på hvis jeg kan lage en slags mix mellom grain og ekstrakt? (Kan få knust malten hos en kompis).

Setter pris på innspill!

Drikard skrev:
Når det gjelder gjæringstemperatur så har jeg valget mellom leiligheten min (ca 23-25 g på denne tiden av året :( ) eller boden i kjelleren, som holder seg på ca 19 ± 1 grad.

Boden!

Tror ikke du trenger all humlen 15-18 ibu er nok i en Wit, bruk en brygge kalkulator på nett og beregn. Det meste tii bitterhet.

Drikard skrev:
Hei.

Jeg er ny på forumet og ny med ølbrygging med to ekstraktbrygg bak meg ved hjelp av forskjellige Weyermann maltekstrakt. Dette blir nok det siste ekstraktbrygget mitt, da jeg er veldig klar for å gå for all-grain. Men må jo bruke opp det jeg har kjøpt inn først…

Denne gangen har jeg lyst å lage en belgisk wit i hoegarden-ånd, med de ingrediensene og det utstyret jeg har til rådighet og lurte på hvis noen kan hjelpe meg med en oppskrift og tips uten å måtte kjøpe så veldig mye mer. Jeg er klar over at jeg nok ikke får en riktig farge ettersom jeg bruker ekstrakt, men det er jo smaken som er det viktigste :)

Av ingredienser har jeg følgende hjemme:
1 dunk Weyermann Bavarian Hefenweizen (4 kg maltekstrakt)
100 g Saaz humle
Ca 50 g Hallertau Hersbrucker humle
Ca 50 g Galaxy humle
2 rør         WLP400 Belgian Wit Ale
50g         Koriander
100g         Appelsinskall, søt

Av utstyr så har jeg foreløpig:
38 l kjele, kjøler, et par gjæringsfat og diverse småutstyr.

Når det gjelder gjæringstemperatur så har jeg valget mellom leiligheten min (ca 23-25 g på denne tiden av året :( ) eller boden i kjelleren, som holder seg på ca 19 ± 1 grad.

Noen som har noen tips til oppskrift med de ingrediensene og det utstyret jeg har? Mengdemessig så tenker jeg at jo mer øl, jo bedre så lenge prosenten ikke blir for lav, og bitterheten holder jeg gjerne på et lavt nivå :)

I tillegg har jeg 1 kg med Carahell malt og en meskepose og lurte på hvis jeg kan lage en slags mix mellom grain og ekstrakt? (Kan få knust malten hos en kompis).

Setter pris på innspill!

jeg holdt meg på 20 IBU da jeg lagde min wit du trenger iikke mer bitterhet. Jeg ville også holdt meg til å bruke kun saaz humle da du får mer enn nok andre smaker fra gjæren og krydderet.

Jeg brukte 1 gram koriander pr liter ferdig vørter og det var nok. skal du bruke ferskt appelsinskall slik jeg gjorde brukte jeg 3 gram revet appelsinskall pr liter ferdig vørter.

Hei
Dunken har nå stått på gjæring i 7 dager på 19 grader.
Den bobler ikke lengre så jeg lurer på om jeg skal flaske den i dag eller vente.

Jeg reiser til syden på Søndag og er borte 7 dager - dvs at da har dunken stått til gjæring i 17 dager når jeg kommer hjem, dårlig planlagt men slik er det ??

Alt 2 er en kompis kan komme innom å flaske dette for meg når det har gått 14 dager,

Hva hadde dere kloke hoder gjort ,,,

Hvilken gjær har du brukt?
Har du brukt wlp 400, hadde jeg ventet i minst to uker. Helst tre. Den jobber ofte veldig tregt og det ideelle er jo at den blir så tør som mulig, ikke sant?

Wlp 400 er en liten luring ja. Jeg måtte vugge et par ganger på karet for å få litt mer gang på gjæringen da jeg brygget min wit. Men da var den ferdig på 2 uker. Uansett er det ingen problem å la det stå i 17 dager  ;)

Jeg synes flasking fortsatt er litt kos jeg. Tips: er du ikke motivert, kan du fint vente en dag eller to i håp om at du finner roen:)

VBentestuen skrev:
Jeg synes flasking fortsatt er litt kos jeg. Tips: er du ikke motivert, kan du fint vente en dag eller to i håp om at du finner roen:)

Jeg liker også flaskingen, synes det er kos å dille med flaskingen med noe musikk i bakgrunnen og en kopp sterk kaffe.

Det er noe spesielt det med å åpne en flaske med hjemmebrygg kontra et fat synes jeg. Jeg har nå 8 forskjellige hjemmebrygg på flaske og flere er på vei, kan ikke se for meg det å ha 10-12 fat med forskjellig hjemmebrygg, koble av og på etc når man skal ha seg et glass.

Hei,

Satt en WIT for en ukes tid siden(lørdag). Hadde en OG på 1.050 når den gikk i gjæringskaret. Jeg brukte en malingsvisp til å lufte vørteren med, og tilsatte en pakke tørrgjær. Etter noen timer ble det svært høy aktivitet, og den stormgjæret i bortimot et døgn. Jeg hadde litt trøbbel med lekkasjer i gummiproppen til gjærlåsen, men det fikk jeg løst med en o-ring, men det er selvfølgelig ingen garanti for at det er helt tett....

Jeg har en tappekran ca. 6-7 cm over bunnen på gjæringskaret, og jeg tappet av og målte i dag og hadde 1.020. Da jeg tappet av skummet det veldig i vørteren. Tyder dette på at det fortsatt er aktivitet nedi der? Det er så godt som ingen bevegelse i gjærlåsen, så jeg lurer på om jeg fortsatt kan ha en lekkasje som gjør at jeg ikke ser om det fortsatt er futt i gjæren. Den står stabilt på rundt 21,5 grader med brewpad under, litt elevert fra gulvet. Skulle gjerne hatt den ned på 1.012....

Tips og råd mottas med takk!

Bobling i gjærlås er ingen god indikator på aktiviteten til gjæren. Dunken er sikkert ikke tett...

Kjørt en ny SG-måling om noen dager og se om det er bevegelse.

Du skriver ikke mengde vørter eller hvilken type gjær du benytter... men er det en stor batch, så kan det jo hende du har underpitchet gjær..

Hei,

Takk for svar. Batchen er ca. 25 liter. Benyttet tørrgjær av typen Fermentis T-58, en pakke. Det er som mange har påpekt litt lite, men det er det jeg hadde. har laget en magnetrører nå, så jeg skal lage startere for disse settene fra olbrygging.no når jeg får rørepinnene mine i posten.

Takk for innspillene jeg fikk. Tenkte jeg skulle si litt om hvordan jeg endte opp med å gjøre ting og hvordan resultatet ble:

Oppskriften ble som følger:

Kokte opp 18 l vann
1 dunk  Weyermann Bavarian Hefenweizen (4 kg maltekstrakt) - er ca 3 l væske
35 g Saaz på 60 min
15 g Saazz på 15 min
1/2 ts gjærnæring på 10 min
40 g tørket appelsinskall, søt type på 5 min
20 g knust korianderfrø på 5 min

Sparget 1 l med kokt vann over humlerestene og tilsatte 1 l kaldt vann.
OG 1050

Endte opp med ca 21 l til gjæring med WLP 400

Etter 2 uker på dunk målte jeg FG 1012, og tilsatte sukkerlake bestående av 4 dl vann og 165 g sukker kokt i 15 min og lot den karbonere på flaske i 2 uker. (ca 8,5 g/l) Karbonerte på ca 22 g.

Ølet ble godt og fargen ble lys gyllen med mye kullsyre, men kanskje en litt kraftig smak av koriander/alkohol. Har dog lest fra flere andre som har laget Wit at smaken blir bedre når den får stått litt.
Er uansett meget fornøyd med resultatet. Smaker skikkelig wit.

Jeg hadde også bestemt meg før jeg flasket at jeg skulle prøve meg på en all grain variant der jeg gjenbrukte gjæren med en gang. Jeg endte opp med å brygge følgende vørter rett oppå den gamle gjæren:

Flaket hvete 1 kg
Hvetemalt 1,5 kg
Pilsnermalt 2 kg
Mesket på 68 grader i 60 min (BIAB) med 21 l vann

Skylte over 4 l vann på 78 grader.

Kokte i 90 min
35 g Saaz på 60 min
18 g Saaz på 15 min
1/2 ts gjærnæring på 10 min
1/2 tablett Protofloc på 10 min
40 g tøret appelsinskall, søt type på 5 min
20 g knust korianderfrø på 5 min
20 g Galaxy på 1 min

OG 1045

Gjæringen startet kraftig opp rimelig raskt, og lot den gjære 14 dager på dunk før jeg tilsatte sukkerlake med ca 8 gr pr liter og flasket den.
FG 1010

Denne flasket jeg for bare 5 dager siden så jeg har ikke fått smakt på den ennå, men gleder meg noe voldsomt.

Tilbake
Topp