Hei.
Jeg er ny på forumet og ny med ølbrygging med to ekstraktbrygg bak meg ved hjelp av forskjellige Weyermann maltekstrakt. Dette blir nok det siste ekstraktbrygget mitt, da jeg er veldig klar for å gå for all-grain. Men må jo bruke opp det jeg har kjøpt inn først
Denne gangen har jeg lyst å lage en belgisk wit i hoegarden-ånd, med de ingrediensene og det utstyret jeg har til rådighet og lurte på hvis noen kan hjelpe meg med en oppskrift og tips uten å måtte kjøpe så veldig mye mer. Jeg er klar over at jeg nok ikke får en riktig farge ettersom jeg bruker ekstrakt, men det er jo smaken som er det viktigste
Av ingredienser har jeg følgende hjemme:
1 dunk Weyermann Bavarian Hefenweizen (4 kg maltekstrakt)
100 g Saaz humle
Ca 50 g Hallertau Hersbrucker humle
Ca 50 g Galaxy humle
2 rør WLP400 Belgian Wit Ale
50g Koriander
100g Appelsinskall, søt
Av utstyr så har jeg foreløpig:
38 l kjele, kjøler, et par gjæringsfat og diverse småutstyr.
Når det gjelder gjæringstemperatur så har jeg valget mellom leiligheten min (ca 23-25 g på denne tiden av året
) eller boden i kjelleren, som holder seg på ca 19 ± 1 grad.
Noen som har noen tips til oppskrift med de ingrediensene og det utstyret jeg har? Mengdemessig så tenker jeg at jo mer øl, jo bedre så lenge prosenten ikke blir for lav, og bitterheten holder jeg gjerne på et lavt nivå
I tillegg har jeg 1 kg med Carahell malt og en meskepose og lurte på hvis jeg kan lage en slags mix mellom grain og ekstrakt? (Kan få knust malten hos en kompis).
Setter pris på innspill!