"belgisk" pale ale

Yerko

 
Jeg har fått en pakke med Pale ale fra www.ølbrygging.no denne fulgte med S-04
Jeg har lagd denne før og etter 4 uker smaker det gjær og er egentlig en ganske kjip pale ale. Vurderer og bytte ut denne med WLP550 evt WLP500. Er det noen som har tips til hva jeg kan endre. Jeg kan gjerne tilsette mer humle. Har tilgjengelig Columbus, men vet ikke om det passer med de 2 andre som jeg har lagt til.

Har dere noen andre anbefalinger av gjærtyper er dette også velkommen.

(Denne pakken skal gi en Abv på 5-5,5 hvis det er verdt å nevne. Jeg smakte på en Nils Oscar belgo pale ale. Og ble litt frelst)

På forhånd takk :)
 

Vedlegg

  • Screenshot_2015-02-22-23-14-46.png
    Screenshot_2015-02-22-23-14-46.png
    233 KB · Sett: 41
Duvel gjær WLP570 er et alternativ, men Nils Oscar skriver at de bruker en saison gjær så kanskje 565 eller 566 ?

Columbus er kanskje ikke det mest ideelle for sene tilsetninger selv om faktisk Nøgne Ø bruker den mye til det også. Den gir mye urtepreg som jeg ikke er overbegeistret for. Kommer an på din smak det. Lukt på den og bestem deg for om det er aroma du vil ha i ølen.

Citra/Centennial/Amarillo er de jeg pleier ty til for smak/aroma sammen med Cascade.

50g siste 10 min er jo en del, men du kan fint doble det med 50g av en annen humle, ev senere enn 10 min.

Litt tørrhumle er heller ikke feil 30-50g syns jeg er passe for 25 liter, for mye kan gi gressmak.
 
Tilbake
Topp