Belgisk hveteøl Wit

Har ingen direkte tips, men Hornbeer hadde en god wit for et par år siden som hadde honning og hylleblomst. Den het Sommer :)
 
Vi brygger av og til blonde ale med honning, og den blir veldig god. 0,5 kilo til 25 liter, eller ca 10% på slutten av koketiden.
Vi setter vanligvis honning inn på 0 min ( akkurat i det vi begynner nedkjøling ) evt pasteurisere og rett i gjæringskar for bevaring av smak og aroma.
 
Vi setter vanligvis honning inn på 0 min ( akkurat i det vi begynner nedkjøling ) evt pasteurisere og rett i gjæringskar for bevaring av smak og aroma.
Stor forskjell på de to metodene? Altså om du kaster det i når du begynner nedkjøingen eller om du tar det rett i gjæringskaret? Og når eventuelt tar du det oppi gjæringskaret?
 
Skal brygge en lett sommerøl på rundt 3,5 %, men har lite erfaring med brygging av så lette øl. Har tenkt noe i disse baner. Noen som har en formening om det kan bli bra mtp smak, fylde etc.? Blir vel en slags lett hvete-/wit-pale ale. Usikker på hvordan Maris Otter blir når det "vannes" ut slik. Litt tanken er at det skal nærmere seg preget til vanlig pale malt ved OG 1.050, men vet ikke hvorvidt det blir tilfelle.

OG: 1.035
FG: 1.009
IBU: rundt 30, IBU:OG-ratio 0.7
Meske på 68 grader

Maris Otter 40 %
Flaket hvete 40 %
Munich malt 10 %
Rug 10%
WLP400 Belgian Wit

20 g Perle 60 min
20 g Perle 30 min
30 g Amariollo 5 min
30 g Perle 5 min
50 g Amariollo tørrhumling

Redigert: Er litt usikker på rugen. Vurderer om den like gjerne kan enten fordeles 5 % hver på MO og hvete, eller for eksempel erstatte med 10 % Vienna. Formeninger?
 
Sist redigert:
Stor forskjell på de to metodene? Altså om du kaster det i når du begynner nedkjøingen eller om du tar det rett i gjæringskaret? Og når eventuelt tar du det oppi gjæringskaret?
Ikke nevneverdig forskjell som jeg merket mellom 0 min eller pasteurisere og rett pimærgjæring. Ser at flere setter inn i sekundær også og antar det bevarer smak og lukt best?! Men uansett så vill jeg nok pasteurisert for sikkerhets skyld.
 
Sist redigert:
Litt store mengder med flaket hvete?
Fant dette i BeerSmith: May be used in small amounts to improve head retention and body
Examples: Belgian White beer, Wit.

50g Amarillo hørtes kanskje og mye ut på tørrhumling, tar kanskje litt mye fokus på en lett sommerøl?!
Ingen Koriander/ appelsinskrell ala Wit?
 
Litt store mengder med flaket hvete?
Fant dette i BeerSmith: May be used in small amounts to improve head retention and body
Examples: Belgian White beer, Wit.

50g Amarillo hørtes kanskje og mye ut på tørrhumling, tar kanskje litt mye fokus på en lett sommerøl?!
Ingen Koriander/ appelsinskrell ala Wit?
Godt poeng med tørrhumlingen, blir kanskje litt drøyt ja. I en wit brueks det opp mot 50 % hvete. Tanken er at det vil være med å gi en god munnfylde, så det ikke føles så tynt. Ang koriander og appelsinskal har du jo helt rett, det er jo av stil. Jeg tenkte at de ville forsvinne litt all humlen. Kanskje legge inn koriander, eller hvitt pepper, ala Lervig White IPA?
 
Godt poeng med tørrhumlingen, blir kanskje litt drøyt ja. I en wit brueks det opp mot 50 % hvete. Tanken er at det vil være med å gi en god munnfylde, så det ikke føles så tynt. Ang koriander og appelsinskal har du jo helt rett, det er jo av stil. Jeg tenkte at de ville forsvinne litt all humlen. Kanskje legge inn koriander, eller hvitt pepper, ala Lervig White IPA?
Har bare ikke kommer over selv med mange oppskrifter med 40% flaka hvete, men en del med hvetemalt. Bruker mindre vanligvis. Ellers er jeg ikke sikker om den forskjellen er stor mellom flak og hvetemalt. Men kan bli spennende dette.
Vi (WM Brygg ) skal lage en nogenlunde klassisk Wit, men med tilsatt Honning, i slutten av mai.
 
Sist redigert:
Gjorde samme blunderen i går, dvs jeg glemte å knuse korianderfrøene. Planlegger å tilsette ekstra i ettermiddag, dvs koke knuste korianderfrø i 5 min, og så kjøle ned. Det bør vel gå bra?
 
Du kan lage koriander-te, dvs knuse noen koriander blad, ha dem i kokende vann, for så å ha det oppi gjæringskaret. Husk bare som cjohansen sier, korianderpreget skal være subtilt, så ikke kjør på for mye.
 
Ikke nevneverdig forskjell som jeg merket mellom 0 min eller pasteurisere og rett pimærgjæring. Ser at flere setter inn i sekundær også og antar det bevarer smak og lukt best?! Men uansett så vill jeg nok pasteurisert for sikkerhets skyld.
Nå er det lenge siden sist, men uansett; hvordan reagerer OGn? Driv å fikler med noe bryllupsøl, men litt redd for å få for høy alkoholprossent.
 
Tilbake
Topp