Belgisk hveteøl Wit

Har kun erfaring med WLP 400 og det er vel så og så samme gjæren. Dette er en gjærtype som jobber tregt. Hvis jeg husker rett så tappet jeg min Wit etter mellom 3 og 4 uker. Prøv å øk tempen et par grader til, kanskje det blir litt fortgang på gjæringen da.
 
Jeg har også erfaring med wlp400,denne jobber tregt. Etter 14 dager var det fortsatt aktivitet.

Jeg lot min stå 3 uker.
 
Skal brygge en Belgisk Wit, mesling 51 grader 10 minutter og 67 grader i 45 minutter. Jeg har kun 2 meske-/kokekjeler til disp.
Kan jeg gjøre følgende: Varme opp x antall liter til la oss si 61 grader (+ 10) og la det meske i 10 minutter (med håp om at det da havner på rundt 51). Videre tappe ut vørteren og varme opp til 75 grader og tilsette dette i mesken igjen.
Eller?
 
Echo skrev:
Skal brygge en Belgisk Wit, mesling 51 grader 10 minutter og 67 grader i 45 minutter. Jeg har kun 2 meske-/kokekjeler til disp.
Kan jeg gjøre følgende: Varme opp x antall liter til la oss si 61 grader (+ 10) og la det meske i 10 minutter (med håp om at det da havner på rundt 51). Videre tappe ut vørteren og varme opp til 75 grader og tilsette dette i mesken igjen.
Eller?

Hva slags hvete skal du meske med?
 
OK, jeg har forsøkt meg på en Wit. Har brukt ca oppskrift fra 'Ølbrygging fra hånd til munn', og det var første forsøk på noe mer avansert enn Kit.
BIAB, halvt om halvt pils- og hvetemalt. Northern Brewer i 60 min, Saaz i 5 min og appelsinskall i 1 min.
WLP400 Belgian Wit Ale, pitchet fra røret. 19 l, OG=1,040.

Så til spørsmålet. Det står i oppskriften 14 dager på 19 grader og 14 dager på 21 grader. Det har nå stått i
15 dager på rundt 19 grader og jeg tenkte at jag skulle måle SG (fordi jeg er rastløs (og øl-tørst)). SG i dag var på 1.004. Dette overrasket meg noe ettersom:
  • Det skulle egentlig gjære i to uker til.
  • Det vil si 90% utbytte av gjæren, selv om denne er oppgitt til 76-78% av WL

Jeg tenker dermed at det må være feil på en av målingene (OG eller SG). Det har vært aktivitet i karet helt frem til i dag så ett eller annet har i alle fall gjæret. Hvor mye feil kan jeg risikere at hydrometeret viser? Jeg har brukt det tidligere med OK resultat og det er ingen skader på det.

Jeg målte SG med hydrometer oppi et måleglass og drakk etterpå det som var i måleglasset. Det var skuffende lite smak av det.

Hva gjør jeg nå?
  • Skal jeg øke temperaturen og vente to uker til?
  • Kan jeg bare flaske det?
  • Blir det mer smak med kullsyre og lagring?

mvh Runar
 
Jeg har også intrykk av at wlp400 gjærer godt ut. Min stod i 17 dager og gjæret også ned til 1.004. Mesket jo på 63 grader i 90 minutter da, hjelper vel også på.

Jeg tror du trygt kan flaske denne.
 
Har nå sittet her og F5'et.  :)

Høres bra ut! Har ikke tid i dag, men da blir det flasking i morgen ;D

Jeg mesket på 65 grader og tempen sank nesten ned til 60 i løpet av en time. Dette var på grunn av en feil hos meg, det skulle være 67. Hvorfor mener du det er bedre med lavere temperatur og lengre tid?
 
Arkmagi skrev:
Har nå sittet her og F5'et.  :)

Høres bra ut! Har ikke tid i dag, men da blir det flasking i morgen ;D

Jeg mesket på 65 grader og tempen sank nesten ned til 60 i løpet av en time. Dette var på grunn av en feil hos meg, det skulle være 67. Hvorfor mener du det er bedre med lavere temperatur og lengre tid?

Ved lavere mesketemperatur får du mer gjærbart sukker i vørteren, ergo et øl som gjærer lenger ut = et tørrere øl. Jeg synes at en wit gjerne kan være tørr.
 
OK, takk for svar. Ble litt i villrede da jeg målte SG, men nå er jeg rolig igjen :)

Da er det bare å begynne å planlegge neste brygg!  :skitbra:
 
Hei, brygger nå en wit, ser korianderen er levert vakumpakket sammen med 5min humlene, er denne korianderen ferdigknust? Ser jo ganske store ut de frøene i posen.
 
Nei oppdaget dette når jeg åpnet posen. Litt rart å vakumpakke dette sammen med humlepellets og kamille i samme pose og så ikke skrive noe om at de må knuses? Spesielt siden det var pakket sammen med pellets er det ganske fort å tro det bare er å hive rett i gryta ved 5min.
 
Odlands poeng er vel antakelig om korianderaromaen ble altfor liten når frøene ikke ble knust? De gjør i alle fall mer av seg dersom de knuses.
 
Gahr skrev:
Odlands poeng er vel antakelig om korianderaromaen ble altfor liten når frøene ikke ble knust? De gjør i alle fall mer av seg dersom de knuses.

Var vertfall den beskjeden jeg fikk av unge Herr Odland da han fikk smake på mitt brygg. Han var ikke helt fornøyd med mengden koriander smak/aroma :p
 
Tilbake
Topp