Beregne IBU for FWH

Skal være den første til å innrømme at tittelen er vel full av forkortelser, men la gå.

Jeg har tidligere beregnet bitterheten til FWH som identisk med humle hele koketida, selv om jeg vet at det være forskjeller her. Men hva gjør man ikke for å holde det enkelt? Likevel ergret jeg meg nok over denne unøyaktigheten sist jeg pønsjet en oppskrift inn i Beersmith til at jeg kunne tenke meg å få litt bedre grep om disse beregningene. Beersmith gir blant annet mulighet for å føre opp humle som FWH, men hvordan anslår man lengde på eksponeringstiden (som inkluderer tapping på 45 min, oppvarming til kok på kanskje 30 min og hele koketida). Legger alt sammen, eller beregner på annen måte. Ikke vet jeg! Noen som har gode argumenter for den ene eller andre løsningen?
 
Nå er det vel minimalt med alfa syrer som blir isomerisert under 80 grader
og den tiden fra 80 grader til kok er vel ikke så lang
Så jeg ville vel bare regnet som vanlig bitterhumle jeg og
men vil ikke si noe for sikkert
 
http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-5.html

Hvis du ser på tabellen for "Utilization as a function of Boil Gravity and Time" så er det ikke veldig mye mer som skjer etter 60 minutter koking. Jeg tenker at ibu-unøyaktigheten en får pga lengre/kortere kjøletid har mye større innvirkning enn hvor mye mer isoalfa man får av fwh vs 60min.

Tenker jeg hvertfall...

Og så lenge man blir kjent med hvor bitter kalkulert ibu er når man brygger på eget utstyr, og klarer å styre det i egne brygg, så er det vel greit? Hva en IBU-analyse sier, er hvertfall ikke interessant for meg så lenge øllet blir slik jeg ønsker det.

Truls
 
Det er en del diskusjon omkring dette. Det mest vettuge jeg har sett, er at FWH fører til lavere oppfattet bitterhet, ikke lavere bitterhet teknisk sett. Her er et eksempel på en slik diskusjon:
http://www.homebrewtalk.com/f36/first-wort-hopping-utilization-95335/
Deltakere i denne tråden viser faktisk til høyere målt IBU, men lavere oppfattet bitterhet etter FWH.

Her er det selvsagt, som @TTL påpeker, revnende likegyldig hvor mange bitterhetspoeng du kan måle. Det som er viktig, er smaken.

For å snevre spørsmålet mitt inn:
Er det noen av dere som bruker Beersmith som har en god tommelfingerregel for å angi lengde på FWH i oppskriftene? Jeg har, som sagt brukt koketid som min tidsangivelse. Har ikke klart å finne noe i dokumentasjonen til Beersmith som sier noe om dette.
 
Det er to episoder om dette på i 2014-arkivet av Basic Brewing Radio. Jeg har bare hørt første episode foreløpig. De sammenligner FWH med mash-hop og standard 60-minutter koking.
 
MÅLT IBU fra FWH vil være høyere enn den er fra humle som kokes hele koketiden, men fordi så mye aromastoffer fordampes fra humlen vil bitterheten OPPLEVES noe lavere. Jeg beregner derfor samme utbytte som for 60 minutters koking.
 
Er forøvrig midt i en Basic brewing-episode hvor de tester seks forskjellige øl: de har beregnet IBU etter seks formler, og sammenligner med faktisk målt IBU. Har ikke hørt ferdig hele, men de tre første ølene hadde mye lavere IBU enn de fleste formelene beregnet. Det var også opptil nesten 600% forskjell mellom laveste og høyeste estimat fra de forskjellige formelene(!)
 
Er det den episoden hvor de også finner ut at de, "uansett" hvor mye humle man har ved 60 minutter så klarte de ikke å måle særlig mer enn 50 ibu?
 
Er det den episoden hvor de også finner ut at de, "uansett" hvor mye humle man har ved 60 minutter så klarte de ikke å måle særlig mer enn 50 ibu?

Nei, de sa ikke noe om det. De målte en til 75 IBU, men jeg husker ikke om det var med eller uten 60 minutters-tillegg. Konklusjonen var ihvertfall at reell måling ofte lå et stykke under det de fleste formelene stipulerte, og at disse formlene er ganske grove og ikke kjempenøyaktige. Tror ikke jeg bruker noe mer tid på å justere humleskjemaet mitt i bryggesoftware for å få den siste ene IBU-en, for å si det sånn :)
 
Nei, de sa ikke noe om det. De målte en til 75 IBU, men jeg husker ikke om det var med eller uten 60 minutters-tillegg. Konklusjonen var ihvertfall at reell måling ofte lå et stykke under det de fleste formelene stipulerte, og at disse formlene er ganske grove og ikke kjempenøyaktige. Tror ikke jeg bruker noe mer tid på å justere humleskjemaet mitt i bryggesoftware for å få den siste ene IBU-en, for å si det sånn :)


http://ec.libsyn.com/p/2/8/9/2891bc...1ce3dae902ea1d06c8803ed3cf599882&c_id=3591729

http://hwcdn.libsyn.com/p/6/7/d/67d...07926753&hwt=9de3cbc076d87867d010a92e138b2d9a

Tror det var disse to. Lenge siden jeg hørte de, men konklusjonen her var at det å prøve å få mer enn 50IBU fra 60-minuttershumla ikke hadde så mye for seg. De har ikke noen forklaring på det, men en hypotese er at seinere humletilsetninger gir bitterhet med stoffer som kanskje koker bort når man koker i 60 minutter (eller noe). en av anbefalingene de kommer med er hvertfall å spare humla til seinere tilsetninger hvis 60-minutteren allerede er beregnet til over IBU50.
 
http://ec.libsyn.com/p/2/8/9/2891bc...1ce3dae902ea1d06c8803ed3cf599882&c_id=3591729

http://hwcdn.libsyn.com/p/6/7/d/67d...07926753&hwt=9de3cbc076d87867d010a92e138b2d9a

Tror det var disse to. Lenge siden jeg hørte de, men konklusjonen her var at det å prøve å få mer enn 50IBU fra 60-minuttershumla ikke hadde så mye for seg. De har ikke noen forklaring på det, men en hypotese er at seinere humletilsetninger gir bitterhet med stoffer som kanskje koker bort når man koker i 60 minutter (eller noe). en av anbefalingene de kommer med er hvertfall å spare humla til seinere tilsetninger hvis 60-minutteren allerede er beregnet til over IBU50.

Interessant! Jeg driver og hører meg gjennom backlogen, er i juli 2007 nå :)
 
Har konsekvent brukt FWH på mine 10 siste batcher. Min erfaring er at det gir en mer subtil og integrert opplevd bitterhet i ølet. Jeg finner min IBU i Beersmith som om det er 60min humle, øker så FWHhumle med ca 10%. Works for me! :)
 
Har konsekvent brukt FWH på mine 10 siste batcher. Min erfaring er at det gir en mer subtil og integrert opplevd bitterhet i ølet. Jeg finner min IBU i Beersmith som om det er 60min humle, øker så FWHhumle med ca 10%. Works for me! :)
Det er nettopp det som er det viktige! finne en metode som "works for me". Og på veien så får man noen øl som kanskje blei bitrere enn man trodde de skulle bli. Og det er jo spennende. Og andre blir kanskje mindre. Og det er jo litt spennende det også ( og kanskje svigermor syntes akkurat dette øllet var veldig godt?). Og så skjer det iblant at man treffer, og det er ihvertfall kult.

Det er egentlig ganske kult å brygge.
 
Tilbake
Topp