Beregning av gjærmengde/stepping av gammel gjær

Jeg handlet med ei gammel pakke Wyeast American lager bare for moro skyld. Den kostet hele 19 kroner, og jeg tenkte at jeg sikkert kunne steppe den opp et par ganger og bruke den i et lagerbrygg når temperaturen i kjelleren kryper ned mot akseptabelt nivå. Jeg begynte med mrmalty og fant ut at jeg kunne gjære ut 0,7 liter med starter med denne pakken (10 prosent viabilitet). Denne stod i romtemperatur ei ukes tid og det luktet ikke noe særlig godt av den. Derfor tenkte jeg at dette sikkert ikke var noe å satse på, så den ble satt i kjøleskapet og har stått der i snaue tre uker.

Nå har den vonde lukta blitt og det lukter bare god gjær og dovent øl. Derfor tror jeg at det jeg kjente av vond lukt sikkert bare var noe som kom av at lagerstarteren hadde stått i romtemperatur.
Jeg har nå lyst til å dyrke videre på denne gjæren, men jeg har helt klart mistet tellingen på hvor mange gjærceller som er igjen i denne flaska per dags dato. Vi det eksempelvis være nok å sette en starter på det som er i flaska, eller bør den en ny runde med eksempelvis halvannen liter før jeg til slutt setter en så stor starter som jeg trenger.

Jeg brygger både 9 og 25 liters batcher, så dersom det kan være lettere å gå via en 9 liters batch så kan gjerne gjøre det, men det må sikkert uansett innom en starter til.
 
kolbjørn skrev:
Jeg handlet med ei gammel pakke Wyeast American lager bare for moro skyld. Den kostet hele 19 kroner, og jeg tenkte at jeg sikkert kunne steppe den opp et par ganger og bruke den i et lagerbrygg når temperaturen i kjelleren kryper ned mot akseptabelt nivå. Jeg begynte med mrmalty og fant ut at jeg kunne gjære ut 0,7 liter med starter med denne pakken (10 prosent viabilitet). Denne stod i romtemperatur ei ukes tid og det luktet ikke noe særlig godt av den. Derfor tenkte jeg at dette sikkert ikke var noe å satse på, så den ble satt i kjøleskapet og har stått der i snaue tre uker.

Nå har den vonde lukta blitt og det lukter bare god gjær og dovent øl. Derfor tror jeg at det jeg kjente av vond lukt sikkert bare var noe som kom av at lagerstarteren hadde stått i romtemperatur.
Jeg har nå lyst til å dyrke videre på denne gjæren, men jeg har helt klart mistet tellingen på hvor mange gjærceller som er igjen i denne flaska per dags dato. Vi det eksempelvis være nok å sette en starter på det som er i flaska, eller bør den en ny runde med eksempelvis halvannen liter før jeg til slutt setter en så stor starter som jeg trenger.

Jeg brygger både 9 og 25 liters batcher, så dersom det kan være lettere å gå via en 9 liters batch så kan gjerne gjøre det, men det må sikkert uansett innom en starter til.
Kjøpte et par rør som var utgått på dato (selger sa dette var blodfersk gjær) hadde selvsagt ikke med senilbrillene med så oppdaget dette da jeg skulle lage starter. Dette var lagergjær så satte en starter men innså fort at det ville bli alt for lite for en 50 liters bach uten 20 kg spray malt..
Kjørte derfor en 3 liter og henta 8 rør på bryggedagen for det brygget som var planlagt. uansett, den utgåtte gjærene har jeg nå kjørt i 4 startere og etter beregningene mine så skal dette tilsvare 8-10 rør med fersk gjær. Ser det er masse god gjær som lukter friskt nå. Tror derfor din gjær kan være helt ok. Prøv å sett inn tallene og datoene i Mr. Malty så får du en idè om mengden gjær du har nå.
 
Hei. Først må jeg spør om du bruker Magnetrører og gjær næring i starteren. Gjør du ikke det så vil den starteren du har laget inneholde ca 30 bilioner gjær celler. Du trenger ca 440 bilioner celler til en lager på 25 liter med OG på 1050.
Du må da steppe opp i 3 steg til. Først en starter på 1 liter, deretter en på 2 liter og til sist en på 5 liter. Mye jobb for å komme i mål. Du må også riste denne ganske ofte for å få nok oksygen i starteren.

Bruker du derimot en magnet rører så blir regnestykket slik. Den starter du har laget vil nå inneholde ca 45 billioner celler og du må steppe opp i 2 steg til.
Først en starter på 1 liter deretter en på 3 liter. Du vil da ha nok (465 billioner celler) til 25 liter med OG på 1050. eller du kan steppe opp med 2x2 liter det går ut på det samme.

Gjær næring er alltid smart å bruke når du stepper opp i så store kvanta, dette for å sikre en god kvalitet på den ferdige gjæren, men det er ikke et must.
Du kan bruke denne kalkulatoren for å finne en grei måte å steppe opp gjærstarter på: http://www.yeastcalc.com/indexupdate.html.
 
Jeg bruker ikke Magnetrører, men jeg hadde den innom et steg lite steg først. da jobbet pakka seg gjennom 4 dl med vørter på 1.025 før den ble satt i trinn to. Vet ikke om dette var nødvendig eller hadde noe som helst betydning for mengden/videre beregning
 
Det vil ha litt å si, du vil da ha ca 44 bilioner celler nå.
Brygger du en batch med 20 liter (OG 1050) så holder med følgende starter volum:  Du kan steppe opp med 1 liter starter deretter 2 liter for å avslutte med 3 liter (Du får ca 370 bilioner celler).
Skal du ha 25 liter så må du opp i1x3x4 liter starter for å havne på ca 460 bilioner celler.
 
Tilbake
Topp