Beregning av IBU i oppskrifter med bruk av alternativ humle med ulik AA

Jeg lurer på hvor mye jeg skal regne og justere på antatt IBU for et brygg når AA-verdien på humlen jeg har avviker fra AA-verdien i oppskrift.
Jeg har bare en handfull brygg på CVen, og har akkurat oppdaget denne utfordringen.
Jeg brygger foreløpig ferdige oppskrifter for å prøve meg frem, og har fått noen gode øl, selv om det er litt armer og ben ;-). Jeg kjøper mitt korn på Kjeller 5 i Tromsø, og det er utmerket sørvis, og luksus å ha en butikk tilgjengelig.
Men i noen oppskrifter er det humletyper som ikke kan skaffes, eller de har en annen årgang med ulik AA enn i oppskriften.
Eksempel:
Engelsk Bitter; humle i oppskrift var East Kent Golding med oppgitt AA på 5,2.
Den var utsolgt, og jeg fikk en Cascade med AA på 9,5 i stedet, og brukte den med samme mengde.
Denne er akkurat flasket, og en testsmak var ikke dårlig, men vanskelig å si noe om endelig resultat.
Mer interssant er om noen har tanker om dette iht oppskrifter og kontroll på resultatet.

Det er vanlig å legge inn oppskrift i kalkulator som regner ut sånt for deg

Alternativt kan du bare multiplisere mengden med (5,2/9,5)

Jeg lurer på hvor mye jeg skal regne og justere på antatt IBU for et brygg når AA-verdien på humlen jeg har avviker fra AA-verdien i oppskrift.
Jeg har bare en handfull brygg på CVen, og har akkurat oppdaget denne utfordringen.
Jeg brygger foreløpig ferdige oppskrifter for å prøve meg frem, og har fått noen gode øl, selv om det er litt armer og ben ;-). Jeg kjøper mitt korn på Kjeller 5 i Tromsø, og det er utmerket sørvis, og luksus å ha en butikk tilgjengelig.
Men i noen oppskrifter er det humletyper som ikke kan skaffes, eller de har en annen årgang med ulik AA enn i oppskriften.
Eksempel:
Engelsk Bitter; humle i oppskrift var East Kent Golding med oppgitt AA på 5,2.
Den var utsolgt, og jeg fikk en Cascade med AA på 9,5 i stedet, og brukte den med samme mengde.
Denne er akkurat flasket, og en testsmak var ikke dårlig, men vanskelig å si noe om endelig resultat.
Mer interssant er om noen har tanker om dette iht oppskrifter og kontroll på resultatet.
Om oppskriften sier 20g med 12% bitterhumle, men du har bare f.eks 8%, ganger du opprinnelig mengde med opprinnelig prosent, og dividerer på ny prosent. Så 20x12÷8=30g i mitt eksempel

Ok, enkel matte altså!
Men det gir flere spm:
Bitterhumle kokes typisk i 60 min. Har det mindre betydning hvilken type humle man bruker da ift AA-verdien, for smaken på ølet?
Og når det gjelder aroma, som 5 eller 15 min; Er det bitterheten eller smaken av den spesifikke humlasom er viktigst? Hvis man må bruke en annen humle pga tilgjengelighet kan man jo ende med f.eks 50% mer/mindre humle. Selv om bitterheten er varierende er vel smak/aroma per gram nokså lik? Er det noen tommelfingerregel om dette?

Du tenker nok rett. Humle som koker 60 minutter bidrar med bitterstoffer. Relativt likt resultat, så lurt å velge bitterhumle med høy andel bitterstoffer, det gir mindre grønske.
Humletilsetninger sent gir smak og aroma. Jo senere, jo mer aromafokus. Her spiller typen humle en stor rolle, humler fra den nye verden bringer ofte tropiske /sitrus smak og aromaattributter. Engelske humler mer i retning jord/skog... her er det mye å lære og spille på, som @loebrygg er inne på. Et sted å starte kan være:
Ellers har mange bryggebutikker hint om hva en humle gir, fargene på humlekonene på Holmbrew sine sider forteller noe om hva den enkelte humla gir.

Oppfølgingsspørsmål
Du tenker nok rett. Humle som koker 60 minutter bidrar med bitterstoffer. Relativt likt resultat, så lurt å velge bitterhumle med høy andel bitterstoffer, det gir mindre grønske.
Humletilsetninger sent gir smak og aroma. Jo senere, jo mer aromafokus. Her spiller typen humle en stor rolle, humler fra den nye verden bringer ofte tropiske /sitrus smak og aromaattributter. Engelske humler mer i retning jord/skog... her er det mye å lære og spille på, som @loebrygg er inne på. Et sted å starte kan være:
Ellers har mange bryggebutikker hint om hva en humle gir, fargene på humlekonene på Holmbrew sine sider forteller noe om hva den enkelte humla gir.
Jeg er redd dette er et dumt oppfølgingsspørsmål, og burde kanskje byttet tråd:rolleyes:
Men: mange oppskrifter bruker humle med lav % til bitterhumle, f.eks Hellertrau Mittelfruh på 3%. Er ikke det en motsigelse eller ulogisk valg ift "det gir mindre grønske", og det vil man jo ikke egentlig ha!
Hvis bitterhumle er mer vesentlig for bitterhet og mindre for smak skulle man tro at det er lurt å bare bruke bitterhumle med høy %?

Ok, enkel matte altså!
Men det gir flere spm:
Bitterhumle kokes typisk i 60 min. Har det mindre betydning hvilken type humle man bruker da ift AA-verdien, for smaken på ølet?
Og når det gjelder aroma, som 5 eller 15 min; Er det bitterheten eller smaken av den spesifikke humlasom er viktigst? Hvis man må bruke en annen humle pga tilgjengelighet kan man jo ende med f.eks 50% mer/mindre humle. Selv om bitterheten er varierende er vel smak/aroma per gram nokså lik? Er det noen tommelfingerregel om dette?
Bitterhumle er ikke nødvendigvis smaksnøytral. Klassiske amerikanske IPA-humler vil du kunne kjenne om du ellers ikke har smakskraftige humler til seine tilsetninger. Og klassiske pilshumler ("edelhumler") bidrar med smak også når de kokes lenge (kryddertoner). Det gjelder for de engelske klassikerne (Fuggles og East kent Golding) også. Det kan gjøre det ønskelig å bruke disse humlene til bitterhumlling sjøl om de har lite alfasyre.

En håndfull humler er mye brukt når poenget er å unngå smaksbidrag fra bitterhumlinga. Magnum er kanskje den mest kjente, en annen er den amerikanske Warrior.

(Begrepet "edelhumle" brukes tradisjonelt om Mittelfrüh, Tettnanger, Spalt og Saaz, og noen ganger et par til, særlig Hersbrucker. Men det finnes flere - nyere varainter - som like gjerne kunne vært inkludert. Det viktige er et høyt innhold av oljene humulene og caryofyllene.)

Sist redigert:
Tilbake
Topp