Beregning av mengde vørter i nettkalkulator, og beregning av IBU.

Aage

Norbrygg-medlem
Jeg skal anngi mengde vørter gjennom prosessen i Beer Recipator.

Der er tre forskjellige benevninger satt opp i den forbindelse.

Sparge runoff, og Boil volum,og final volum.

De to siste er vel greie, boil volum er standre kalkulatorspørsmålartvolum ved start koking, mens final volum er sluttvolum etter fordamping under kokinga.
Men hva er Sparge runoff?
Er det mengde skyllevann? Mengde vann som blir borte i malten gjennom meskinga?

Jeg planlegger å fylle opp Speidelen med 53 ltr vann og skylle med 8-10ltr. hvordan vil dette settes opp mest riktig i kalkulatoren?

Og annet: Hva er forskjellen på rager, tinseth og costum ved beregning av IBU, og når blir de forskjellige metodene brukt?
 
Hmmm. Den var vrien synes jeg. Ut fra ordlyden høres det ut som sparge runoff kan være en av to ting: Enten volumet som renner ut av mesketanken etter første sparge ved batch-sparging, eller det totale volumet som tappes ut fra meskekaret.

Det jeg synes høres riktigst ut er det siste, men da blir jo spørsmålet hvorfor dette ikke er det samme som boil volume. Kanskje åpnes det for muligheten til å tynne ut vørteren sin før kok (skjer det noensinne?) med ekstra vann. Eventuelt er boil volume den delen av vørteren man bruker, hvis man tapper ut mere vørter enn man trenger (skjer dette noensinne?).

Den siste mulige forklaringen jeg kan komme på er at man skal bruke sparge runoff som det man tapper ut av meskekaret, og det startvolumet man har i kjelen, og at final volume er volumet etter kok. For boil volume skal man så sette gjennomsnittet av disse, for på en måte å få en "riktigere" IBU-beregning som tar hensyn til fordampning. Men om dette var tilfellet så forstår jeg ikke hvorfor ikke kallkulatoren bare regner ut et slikt snitt "i det skjulte".

Når det gjelder de forskjellige beregningsformlene er de utviklet av forksjellige folk på forksjellige systemer. Jeg har hørt det uttalt at Thinseth er blant de mer korrekte, men det er utrolig mye som spiller inn. Det viktigste er at man velger én formel og bruker den i alle tilfeller, slik at man får et forhold til de forskjellige IBU-tallene.

Jeg er usikker på om det gjelder Rager og Costum (aldri hørt om denne), men vet at en av fordelene til Thinseth framfor andre formler er at den bedre gjengir isomereringen i starten av koketida(for en bestemt humletilsetning, ikke nødvendigvis for starten av selve kokinga), mens mange andre formler baserer seg på en slags s-kurve der man får lite bitterhet i starten før bitterheten stiger bratt, og så gir ytterligere koking mindre effekt). For humletilsetninger på 15 minutter og mindre vil disse formlene undervurdere isomereringen og bitterheten.

Men som sagt: Velg deg en formel og hold deg til den!

En annen ting er at formlene gir bitterhet som IBU etter koking. Gjæringa vil jo også påvirke bitterheten.
 
Kom på enda en teori: Kan det være at sparge runoff er volum ut av mesketanken, boil volume er volum etter koking og final volume er volum tappet på flasker/fat?
 
Tusen takk for masse gode forslag og avklaringer :)!!

Jeg tror jeg ikke skal henge meg for mye opp i disse ordlydene på kalkolatoren og heller gå i gang.
Så får jeg heller måle SG, OG og FG underveis og så se hva som stemmer med programmet.
 
Tilbake
Topp