Beregning IBU og beregning meske- skyllevann

Hei!

Fikk verdens mest fantastiske julegave allerede nå (30.11.2020) av min kjære kone og svigers; Grainfather G70. Ser veldig bra ut.

Jeg har klonet noen av oppskriftene mine fra brewgr.com til Grainfather connect. Får veldig mye høyere IBU på Grainfather connect enn hva jeg får i brewgr.com sine sider. Er det andre som har lagt merke til dette? Er noe som ikke stemmer der...

Videre ser jeg at det skal gå med hele 84 liter vann til et brygg som skal ende på 60 liter (vannmengdeberegningene i Grainfather app-en). Kan dette stemme?

Water Volumes
Mash 49.19 L
Sparge 35.37 L
Total Water 84.56 L

Oppskriften er på 15,7 kg korn... Føler jeg ender opp med vesentlig mer enn 70 liter til kok...
 
Det er vel rimelig å anta minst 0,8 liter per kg malt absorbert på system med meskerør, da får du ikke veldig mye mer enn 70 liter til kok. Med noen liter kokt vekk og kanskje 10% tapt til trub og kjøler blir det nok ikke så mye mer enn 60 liter til gjæring.

Ang. IBU har du sjekket om Grainfather app er satt til å bruke Tinseth formel slik som brewgr, og om humle AA innhold er satt/antatt likt?
Calculation - IBU
 
Hei og takk så mye for svar!

Ser Grainfather bruker "mIBU" i stedet for Tinseth... når jeg sammenligner med brewgr oppskriftene mine, så blir IBU dobbelt så høy på Grainfather sine sider. Er det da slik at de 300 bryggene jeg har laget er dobbelt så bitre enn hva de skulle vært? Eller er det G70 som henter mer bitterhet ut av humlene?

Mtp beregning av meskevann/skyllevann... 0,8 x 15,7 blir ca 12,5 liter. Dvs 72 liter preboil. Er det plass til det i G70-en? Hva er evt maks preboil-volum på G70 (trodde jo det var 70 liter, men er kanskje plass til noe mer?).

Ha en strålende uke :)
 
Regn med at 1 kg malt absorberer 1 liter vann. Dette er ikke en konstant verdi, den påvirkes av malttype, grist størrelse og aller mest av hvor lenge du lar kurven renne av seg. Bruk siktglasset for å bestemme hvor mye skyllevann du skal bruke for å nå riktig preboil volum.

På første brygg kan det være en ide å brygge et øl under 6% abv, slik at du ikke pusher for nær maskinens limit før du har lært deg hvilken effektivitet du får med din bryggeprosess. Når du vet effektiviteten må oppskriftene justeres og da er det tryggere å teste maskinens limit. Det er ikke morro med stuck mash eller at det koker over på nytt utstyr.
 
Takk for innspill og råd Taffelmann!

Prøver i morgen med et sommerale som skal ende på ca 5%, men vanner ut til 75 liter i løpet av prosessen. Kommer til å skylle til maksnivå på bryggeren (70 liter), så regner jeg med at det koker ned til ca 63-66 liter i de 90 min det skal koke. Har lagt inn 55 liter til gjæring. Med ekstra skylling + ekstra ferskvann i bøttene, samt at jeg tilsetter ca 3 liter x 3 i gjæringsbøttene, så er planen å kunne tappe ca 70 liter etter endt gjæring. Har gjort dette flere ganger på Netthandelen-bryggerne mine og det fungerer helt topp (en 50 liter og en 30 liter).

Skjønner ikke at det skal bli så mye svinn. Vil ikke vørteren renne ut av chilleren om jeg holder slangen som var montert på pumpa høyt opp? Det vil selvsagt forsvinne en del i trub, men ser ikke at hele 5 liter skal gå tapt... Blir uansett spennende å prøve denne nye maskinen i morgen. Den har ikke bluetooth? Er ikke WiFi enda i garasjen der jeg brygger, så blir manuell styring på dette brygget...

En annen ting; pleier dere å røre i mesken underveis i prosessen for å øke utbyttet på denne maskinen?

Ha en videre strålende uke :)
 
Tilbake
Topp