Berliner Weisse på speed

Hei!

Hørt nettop en Beersmith podcast med Michael Dawson hvor han beskrev sin metode for å lage en Berliner Weisse på 2-3 uker. Pitchet først lactobacillus og lot denne jobbe i vørteren (uten å ha kokt) i 2-4 dager på 36-38 grader. Deretter et lite oppkok på rundt 10 minutter for å rense litt DMS og så hovedpitching med en eller annen gjær jeg ikke fikk tak i.

Noen som kjenner til og eventuelt har erfaring med denne metoden?
 
Funket for meg, men jeg kjørte en litt annen vri. Lagde vørter som vanlig hveteøl, men uten tilsatt humle. Syrnet i 48 timer på 38° før jeg heiv oppi 5g mittelfruh (var bare 10l batch) for å drepe lactobacillus. Pitchet wlp 029 fra starter. Flasket det her om dagen, og det smakte veldig bra. Tanken på å ikke koke ølet gir meg litt angst. Derfor denne løsningen. Og prosessen blir veldig lik den jeg er vant til.
 
Hvordan er dette å tilsette lacto i bryggeutstyret du vanligvis bruker til vanlig øl?
 
Hei.

Bare smetter inn et spørsmål eller to her.

Biola, rett fra kartongen og oppi vørteren eller lager dere lacto starter på den? Og hvilken type biola? Naturell? Yoghurt? Bringebær?

Noen som har brukt speidel til å syrne? Vurderer det nemlig...
 
Er mer komfortabel med å lage starter enn å helle en hel kartong oppi, da er det ikke så viktig hvilken smak det er heller.

Vil tro at speidel vil funke, men er det ikke noe med kobber i pumpene og lav ph som ikke er bra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg brukte som sagt 0,5 liter til 25 liter vørter. Biola Naturell rett fra kartongen. Kommer sikkert til å teste en annen smak en gang i fremtiden, men tror ikke det har så mye å si... vet ikke.

Sendt via Tapatalk
 
Jeg brukte som sagt 0,5 liter til 25 liter vørter. Biola Naturell rett fra kartongen. Kommer sikkert til å teste en annen smak en gang i fremtiden, men tror ikke det har så mye å si... vet ikke.

Sendt via Tapatalk
Hvilke ph siktet du på, og hvor lang tid tok det?
 
Er mer komfortabel med å lage starter enn å helle en hel kartong oppi, da er det ikke så viktig hvilken smak det er heller.

Vil tro at speidel vil funke, men er det ikke noe med kobber i pumpene og lav ph som ikke er bra?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet egentlig ikke, men jeg har lest om folk som har surnet med probiotiske kapsler i speidel i alle fall. Burde jo være det samme... trodde det var mest stainless steel i den tingen jeg?
 
Tilbake
Topp