Beste IPA/APA (og andre) ølsett

Hei

Vi er en bryggergjeng som skal flaske våre første øl på torsdag - det blir spennende. Vi kjører ølsett i første omgang og dette ble første "pimpa" brygg:

"Bryggselv American Brown Ale" "pimpet" med noen gram Admiral og en kilo spraymalt
"St Peter's India Pale Ale" "pimpet" med noen gram admiral og en kilo spraymalt samt tørrhumlet med Cascade

Vi er meget spente på resultatet...

Har dere gutta noen tips til gode ølsett (gjerne kjøpt i utlandet) og oppskrifter for "pimping"...En IPA med 4-5% er liksom ikke en IPA... Alle tips om gode bryggesett og oppskrifter basert på bryggesett (altså ikke all-grain) mottas med takk...

Kan ikke dy meg..  Hvorfor ikke allgrain?  ;D
Dere trenger ikke allverdens utstyr eller tid, og det blir øl av det. 

Men til spørsmålet.
Hva med denne? http://morebeer.com/products/vinnies-pliny-elder-double-ipa-extract-beer-kit.html

Et alternativ er å kjøpe rent maltekstralt eller DME, og bygge deres egen IPA. Du finner mange oppskrifter på nett, og du har friere tøyler til å lage det øllet DU vil ha.

Noen fine verktøy:
* www.beercalc.dk (web, mengder av oppskrifter)
* http://www.amazon.co.uk/Brewing-Cla...47822&sr=8-1&keywords=brewing+classic+styles (gode oppskrifter og tips til godt øl)
* http://www.brewmate.net/ (program for beregning av oppskrifter)

Ett meget godt forslag RawRoffe... Den må testes...

Spørsmålet rundt allgrain er selvsagt relevant - noe besvares kanskje i "om meg/oss" men kort fortalt ønsker vi å kunne brygge større mengder på sikt (200 liter?). Til det trenger vi mer enn ett kjøkken og en snill kone og ikke minst litt mer erfaring... Så i påvente av kompetanse og passende lokale så kjører vi litt bryggesett men hvor vi skal på sikt er gitt (håper jeg).....

Da så.

Det minste jeg da kan bistå med er en oppskrift på min favoritt-IPA. Tenkt som en klone av Sierra Nevada Torpedo, blir alltid god, selv om man improviserer litt på humlene (Hallertauerskal egentlig være Crystal). Øllet fikk en delt 1. plass på det (u)formelle Oschlomesterskapet i fjor, og er en slager blant hummerfiskere her jeg bor.

Noen andre må nesten hjelpe til med konvertering fra kønn til ekstrakt, det kan jeg lite om..

b]RR Torpedo![/b]
American IPA

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):          50.0
Total Grain (kg):        16.200
Total Hops (g):          515.00
Original Gravity (OG):    1.065
Final Gravity (FG):      1.010
Alcohol by Volume (ABV):  7.15 %
Colour (SRM):            10.9  (EBC): 21.5
Bitterness (IBU):        83.5  (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 64
Boil Time (Minutes):      65

Grain Bill
----------------
11.700 kg Maris Otter Malt (72.22%)
2.400 kg Pilsner (14.81%)
1.000 kg Carapils (Dextrine) (6.17%)
0.800 kg Crystal 60 (4.94%)
0.300 kg Crystal 30 (1.85%)

Hop Bill
----------------
70.0 g Hallertau Mittlefrueh Pellet (4.6% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (1.4 g/L)
35.0 g Magnum Pellet (14.6% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
60.0 g Magnum Pellet (14.6% Alpha) @ 26 Minutes (Boil) (1.2 g/L)
100.0 g Crystal Pellet (2.8% Alpha) @ 7 Minutes (Boil) (2 g/L)
50.0 g Magnum Pellet (14.6% Alpha) @ 6 Minutes (Boil) (1 g/L)
50.0 g Citra Pellet (12% Alpha) @ 1 Minutes (Boil) (1 g/L)
50.0 g Citra Pellet (12% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop) (1 g/L)
50.0 g Hallertau Mittlefrueh Pellet (4.6% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop) (1 g/L)
50.0 g Magnum Pellet (14.6% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop) (1 g/L)

Misc Bill
----------------
8.0 g CaSO4 - Calcium Sulfate / Gypsum  @ 0 Minutes (Mash)

Single step Infusion at 66°C for 70 Minutes.
Fermented at 18°C with WLP001 - California Ale.

bryggesett trenger ikke å kimse av det.
er jo en del bra sett nå, og hva du gjør med dem er jo opp til deg og fantasien.
ekstra humle gjør jo mye, evt lage en mini mash og tilføre kittet sammen med humle.
jeg lager både av lit og allgrain.
algrain er liksom kos å drive med, kit er slikt man brygger når man bare vil kaste bort en times tid.

SN Torpedo - favoritt IPA'n... Blir ikke mindre interessert i allgrain når man får slike oppskrifter....

Noen sett du vil anbefale Biri?

Største anbefalingen jeg kan gi er å kjøpe boke how to brew med Palmer.
Denne boken tar for seg hvordan man brygger med ekstrakt men også allgrain. Der står alt fra hvordan man går frem til hvilke utstyr man trenger.
Veldig lærerik bok som viser deg hvordan man enkelt kan lage øl og viss man ønsker å vite mer så går den i dybden også.

og Brewing classic styles er også en fantastisk bok som har mange gode oppskrifter og gode tips. Denne tar i utgangspunkt brygging med ekstrakt men alle oppskriftene
har også allgrain versjon.

Ringsvold skrev:
SN Torpedo - favoritt IPA'n... Blir ikke mindre interessert i allgrain når man får slike oppskrifter....

Noen sett du vil anbefale Biri?

dette her går på personlig smak da, men jeg liker coopers draught og real ale.
gjør ikke så mye med dem. men bruker 1,5 kilo med flytende ekstrakt når brygger dem. 
lys ekstrakt i draught'n også bruker jeg mørk ekstrakt i real ale(får så fin farge).
kan gjerne tørrhumle eller lage en humle te som du blander inn også.
ikke så mye som skal til for å endre smaken litt.

også kan du sikkert komme en tur på Tingnes på lørdag rundt 13,30 tror jeg det var.
skal møtes en gjeng fra mjøsområdet angående oppstart av et bryggelaug her.
har en følelse av at det finnes noen gode tips og råd blant folkene som dukker opp.

Hva er formålet med å tilsette spraymalt, er det kun for å øke OG?

Jeg har nå brygget ganske mange sett, men St. Peters IPA har utpreget seg som et veldig godt sett etter min smak. Selv uten noen større forbedringer enn annen gjær har den vært god, men når den ble tørrhumlet var den aldeles upåklagelig. Jeg fortsetter med det fremover til det blir for kjedelig, det finnes jo mye spennende man kan gjøre med humle for å utforske dens potensiale.

spraymalt og flytende maltekstrakt går for det samme.
ja det øker OG, men det gir også mer fylde og karakter i ølet.
de 2 er bedre alternativer til å bruke sukker.

bruker forskjellige gjær typer, merker forskjell på øl der også.

Allgrain er selvsagt the real thing, men kit eller ekstrakt trenger slett ikke være dårlig. Ekstraktøl har vunnet mesterskap blant mange allgrainbrygg! Har selv brygget allgrain i flere år, men det hender fortsatt jeg slenger på et ekstraktbrygg hvis jeg har dårlig tid og MÅ få laget en batch nå (det hender, faktisk)!

Lorang skrev:
Hva er formålet med å tilsette spraymalt, er det kun for å øke OG?

Vi er blodferske men testvillige...  En god IPA må ha ett balansert forhold mellom humle, IBU og %. Da vi digger mye humle måtte vi også prøve å øke bitterhet og % - om vi lykkes - det gjenstår å se...

Så det vi gjorde med IPA'n og APA'n var å koke med 1 kg spraymalt og 30 gram Admiral i det varmtvannet som skulle tilsettes settet. IPA'n ble i tillegg tørrhumlet etter 10 dager på dunk (6 dager før flasking) med 50 gram Cascade... Mål, mengder og typer kom vi frem til etter gode innspill fra folket på Bryggselv.no - bra service der gitt...

Skal flaske i kveld så resultatet er fortsatt ukjent....

Jeg vil hive meg på siste anbefalingen her! Mange gode oppskrifter som kan lages like lett som øl-settene. Siden dere liker å "pimpe" opp øl-settene litt, så er neste steget, altså uhumlet ekstrakt og humle den selv, så og si lik i framgangsmåte som det dere gjør nå. God øl gir det også! Om dere tenker å prøve all-grain så ta en titt på BIAB-metoden. Fullt mulig å lage små batcher med all-grain med bare en snill kone, kjøkken og minimalt med erfaring. :) Jeg brygger selv 5-10L batcher på kjøkkenbenken i et lite rekkehus. :D

Ringsvold skrev:
Har dere gutta noen tips til gode ølsett (gjerne kjøpt i utlandet) og oppskrifter for "pimping"...En IPA med 4-5% er liksom ikke en IPA... Alle tips om gode bryggesett og oppskrifter basert på bryggesett (altså ikke all-grain) mottas med takk...

Jeg har kun satt 4 brygg hittil, de to første var Coopers Real Ale og Mexican Cerveza -  resultatet ble greit nok. Brukte Moss maltekstrakt og lys spraymalt isteden for sukker. Har lært i ettertid at Moss sitt maltekstrakt ikke er noe tess til øl, og tror dette bidro til en liten usmak på brygget (sur/søt), men det er absolutt drikkelig.
I forrige uke flasket jeg to Muntons ølsett (Midas touch 3,6kg og IPA 3kg), hadde i 1kg lys/medium spraymalt ekstra i IPA'en, og etter å ha åpnet en flaske av hver for å sjekke karboneringen - er det som natt og dag sammenlignet med Coopers, med rene og klare smaker - nesten hakket for mye humle for min butikk-øl-tilvendte gane.

Har selv prøvd noen øl-sett før jeg gikk over til ekstrakt. En av de bedre var følgende oppskrift:
1box Coopers Real ale ølsett (1,7kg).
1 kg eldorado mørk sirup
Enkel og grei. :) godt resultat også.
Mexican cervesa har jeg også prøvd, og det er faktisk den eneste øla jeg ikke klarte å drikke. Gav den vekk til to kompiser som ikke brydde seg mye om smaken. :)

Bjornendre skrev:
Mexican cervesa har jeg også prøvd, og det er faktisk den eneste øla jeg ikke klarte å drikke. Gav den vekk til to kompiser som ikke brydde seg mye om smaken. :)

Jeg helte faktisk ut mesteparten av denne selv, for å få flasker til Muntons settene, og den smakte betydelig verre enn Rale Ale'n.

Kan meddele at Hopalong Cascady som var basert på St Peter's IPA men godt "pimpet" ble god som gull (etter min målestokk for jomfrubrygg).. Fantastisk nese og mye smak.

APA'n basert på bryggselv.no sin ekstrakt ble også veldig veldig bra. Karamell, sødme og god balanse....

Kun testet tvangskarboneringen og vi kunne hatt litt mer bobler så den må nok stå litt til. Naturlig karbonering er klar til uka.

Bunnlinjen - begge disse ekstraktsettene gir god drikke for lite innsats....

@RawRoffe

Det tipset du kom med kåres herved til tidenes beste forslag anno juni 2013!!!

Hvilken fanfu#%*#ingtastic IPA.....

Tilbake
Topp