Beste løsning for kokekar?

Jeg trenger none innspill fra litt erfarne bryggere angående konstruksjon av kokekaret mitt. Jeg ser det er mange som har falsk bunn i kokekaret med en rørstuss gjennom slik at tapping fra kokekaret går ut gjennom siden av karet et stykke fra bunnen, er dette den beste måten å gjøre det på? I dag har jeg hull i bunnen av en varmtvannsbereder (som jeg bruker som kokekar) slik at etter koking tapper jeg alt ut rett ned gjennom bunnen, gjennom motstrømskjøler , gjennom en kjøkkensil og ned i gjærkaret.

Jeg skal nå i vinter bygge om hele bryggeriet mitt og er i den anledning på jakt etter innspill som gjør det "lettere" å få til et bra brygg.
Det hadde også vert fint om jeg kan få litt gode tips til mesketank og "HLT". Jeg skal bruke gamle varmtvannsberedere til alle tre, kjører HERMS system og alt er elektrisk.

Tidligere i mitt HERMS system har jeg bare hatt en slange liggende i mesketanken med den sirkulerende vørteren, men jeg er litt usikker på om dette er den beste måten. Burde jeg hatt en slags "arm" eller noe som fordeler den sirkulerende vørteren jevnt over mesken?? Samme "problemet" har jeg når jeg skyller?

Jeg håper noen har anledning til å komme med noen innspill og gode råd til konstruksjon av mitt nye bryggeri.  :idea:

Mr. Baggins, en enkel løsning er å la returen til en meskekjelen renne på en plate med hull i. På den måten får du spredt vørteren.

Tilbake
Topp