Beste måten å styre gjærinstemperatur?

Hei!
Falt litt ut av bryggeverden etter ungene kom til verden, men driver nå litt på med det enda.

Jeg tror jeg har forbedringspotensiale når det gjelder gjæring.
Per nå har jeg et kjøleskap jeg setter plastgjæringskaret inn i. Har akkurat kjøpt varmematte å surre rundt karet. Har også en Inkbird itc-308 for temperaturstyring, samt en lang termobrønn på vei i posten.
Tanken var å montere termobrønn i lokket på gjæringskaret og la den stikke ned i vørteren.
Men med bruk av Inkbird ser jeg for meg at om den måler for eksempel for høy temperatur, starter kjøleskapet, så vil det ta litt tid før all vørteren har kommet ned i temperatur, og følgelig vil kjøleskapet fortsette å kjøle ganske lenge, og temperatur på vørter blir for lav. Samme andre veien med oppvarming.
Hvordan løser dere dette? Er det andre mer egnede styringssystemer?
Med PID kan man vel lære den å beregne når den vil nå rett temperatur, men vil ikke at den skal drive å slå på og av kjøleskapet i tide og utide.
 
Det er nok litt forskjellige meninger her, men jeg måler kun temperaturen i kjøleskapet der gjæringskaret står og synes det fungerer bra. Før festet jeg sensoren direkte på karet med isolasjon utenpå, noe jeg tror de fleste gjør, og det er også en god løsning.

Har også prøvd termobrønn, men som du sier, det tar for lang tid før temperaturen på utsiden av karet påvirker temperaturen i vørteren. Den gangen hadde jeg to sensorer, en i termobrønn og en fritt i kjøleskapet og styrte temperaturen fra den på utsiden, men hadde mulighet for å justere ut fra temperatur i vørter.

Fant vel ut etterhvert at det enkleste er det beste…
 
Jeg isolerer på tank, også når jeg bruker ståltanker med thermobrønn.
I grafen via lenken kan du se forskjell på kjøleskap og øl (isolert utenpå) for mine siste øl.
De enkelte øl logges til Brewfather, mens lenken her logger kontinuerlig til Thingspeak
Ikke brygget siden 6. mai
Gjærer alltid med jevn stigning av temp over 300 timer
 
Jeg taper også sensoren til siden av karet (stål). Virker å være stabilt. Kobler aldri både varme og kjøling på inkbirden samtidig. Da jobber de mot hverandre hele tiden og det blir større svingninger. Kun den ene, avhengig av romtemperatur, om gangen, i min lille fryseboks med varmeplate.
 
Virker som folk holder seg til å feste sensor på utsiden altså. Jeg får enn så lenge fortsette med det.
Jeg gjorde som deg før, @beefeater , men nå står gjæringsskapet mitt i en (isolert) utebod med veldig varierende temperatur. Får meg jeg til å tenke på om jeg burde flytte det ned i inneboden. Der står også ølskapet mitt, så det passer jo slik sett bedre.
Der er temperaturen stabil, så jeg vil kunne bruke bare enten kjøl eller varme.
 
Jeg har nok vært gjennom de fleste metodene fra "frittgående forløp" med gjæringsbøtte på en krakk på badet, via alle måtene beskrevet over her, til nåværende med unitanker og glykolkjøler.
Kan ikke hardnakket påstå at resultatene mellom plastdunker i et InkBird kontrollert kjøleskap og glykolkjølt unitank er i sistnevntes fordel, men unitanken har den fordelen at man gjærer, karbonerer, og flasker/bokser/kegger fra samme enhet (ingen/lav oksideringsfare).
Kostnadene kan jo bare "forsvares" om man er langt over middels interessert, og digger alt av gadgets denne hobbyen "krever" ;)
 
Unitank er en annen diskusjon, men det tror jeg er den ene oppgraderingen som har gitt meg det største løftet i kvalitet på ølet.
Har ikke glykolkjølt konisk tank men bruker 30 og av og til 50 liters bryggerifat i fryseboksgjæringskammeret. Har fjernet de originale stigerørene og bruker ball-lock adapter som festes med triclamp.
Gjæring under trykk, naturlig karbonering og mulighet til å servere rett fra samme tanken uten å flytte ølet til annen beholder eliminerer oksygen fra kald side.

Hadde jeg bodd nærmere hadde jeg kjøpt reist og hentet dette settet:
Akkurat det oppsettet jeg bruker til en hundrelapp mer enn prisen av lokket!
 
Tilbake
Topp