Bestille inn varer til en APA på ekstrakt

Hei!

Mens jeg venter på at mitt første brygg (en IPA på ferdigsett) gjærer ut en uke til, så er det vel på tide å bestille inn det som skal til for neste øl. Jeg tenker da at det naturlige steget videre er å brygge på ekstrakt. Jeg kunne godt tenke meg en amerikansk IPA med kraftig humlesmak og en del bitterhet, kanskje noe i retning av Lervig Lucky Jack (uten at jeg går med noen forhåpninger om å lage et like godt øl i med mitt første ekstraktbrygg).

Jeg tørrhumlet det ølet jeg har stående til gjæring nå med litt Fuggle og da jeg smakte på litt på selve humlen så tenkte jeg at ja akkurat den smaken kunne jeg tenkt meg i APAen også, og spesielt bitterheten i den. Samtidig så forstår jeg det slik at det kan være en ide å kjøre på med amerikansk humle i en APA så jeg er litt usikker på om jeg bør bruke den eller ikke.

Om noen har noen innspill til oppskriften under hadde det vært supert. Lurer litt på om det ikke burde vært noe Citra humle oppi der. Og så er jeg litt usikker på om den totale humlemengden er riktig. Er også litt usikker på valgene av maltekstrakt. Å kombinere flytende med spraymalt ser ut til å være vanlig, men er det strengt tatt noe poeng å gjøre det? Og har jeg en fornuftig mix av mørkt og lyst malt til en APA?

her er oppskriften slik den foreløpig ser ut:

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1063
FG:
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 18 EBC (Amber)
Bitterness: 73 IBU
BU/GU: 1.15

Fermentables
Dry Light Extract 1000 grammes
Liquid Medium Extract 3000 grammes

Hops
Chinook 12.6% alpha 30 grammes 60 minutes (pellet)
Amarillo 6.5% alpha 25 grammes 30 minutes (pellet)
Fuggle 4.0% alpha 25 grammes 15 minutes (blomst)
Amarillo 6.5% alpha 75 grammes dry hopped (pellet)
Fuggle 4.0% alpha 75 grammes dry hopped (blomst)

Fermentation
Yeast: Wyeast american ale


Tilbakemeldinger tas imot med takk!
 
Fordelen med å mikse mellom tørr og flytende maltekstrakt, slik jeg ser det, er at den tørre gir mer OG for pr gram og at den godt kan tilsettes ved kokestart mens den flytende lettere kan tilføres mot slutten av koketiden (10 minutt før kokeslutt). En annen fordel med dette er at du slipper å koke humla i stor konkurranse med råvarene. I et "Brew Your Own"-program hvor de brygga med maltekstrakt var det anbefalt at humla fikk koke i vørter med OG 35 - 40. (Dette blir dog ikke gjort med all-grain der de koker humla sammen med heile vørteren, så man kan jo diskutere hvorvidt dette er et viktig poeng.)

Det blir anbefalt å bruke (minst) et par humler da dette gir et noe mer komplisert øl enn ved bare 1. Samtidig fins det mange single hop-pale ales, så også her koker det ned til smak og personlige preferanser.

Bruk av Fuggles funker nok fint i APA, men det er da anbefalt å bruke amerikansk Fuggles. Engelsk Fuggles kan funke som erstatning. Alternativt f.eks. Williamette som en amerikansk substitutt. For humletyper sjekk: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1610.0.html
Om du vil ha med en del bitterhet fra denne humla, anbefales lengre koketid, f.eks. 30 - 60 minutt (mindre koketid = mer smak og aroma, men mindre bitterhet). Du kan ev bruke både Chinook og Fuggles slik at du får like mye bitterhet fra begge humletypene. Husk å korrigere for % alphasyre. (NB! Hvorvidt dette betyr at du nærmer deg Lucky Jack veit jeg ikke da jeg ikke har smakt den.)

N.d.g. oppskriften ville jeg bytta om mengdene lys og medium ekstrakt. Medium ekstrakt består av mange mindre gjærbare sukkerarter og vil gi et fyldigere og mindre utgjæra øl enn bruk av lys. Du kan ev bruke 50 - 50 dersom du vil ha et fyldigere og mørkere øl.

Husk gjærstarter til flytende gjær, sjekk MrMalty.com
 
Takk for flere gode tips! Mer lyst og mindre mørkt gir god mening ja, for jeg ønsker et litt tørt øl, så en høy FG vil jeg gjerne unngå. Er det et poeng å endre på forholdene mellom spraymalt og flytende også, eller kan jeg for eksempel gå for 3 kg lyst flytende og 1 kg amber spraymalt?

Veldig bra oversikt over humle på den linken. Tror jeg skal koke fuggles noe lenger for å få med den bitterheten i den som jeg likte. Men hvor høyt IBU nivå kan man ha? Vil jo tro at det på et eller annet nivå blir for bittert.

Gjær er jeg ennå litt  usikker på. På Vinogbar.no virker det som de er utsolgt for tørrgjær til amerikansk ale, men det er kanskje like greit å kaste seg uti det og bruke flytende gjær? Å lage starter virker som en ganske streit affære. Er det slik at flytende gjær er er bedre enn tørrgjær?
 
KjetilB skrev:
Takk for flere gode tips! Mer lyst og mindre mørkt gir god mening ja, for jeg ønsker et litt tørt øl, så en høy FG vil jeg gjerne unngå. Er det et poeng å endre på forholdene mellom spraymalt og flytende også, eller kan jeg for eksempel gå for 3 kg lyst flytende og 1 kg amber spraymalt?

Spraymalt og flytende maltekstrakt kan brukes om hverandre. Selv foretrekker jeg spraymalt, ettersom det har lengre holdbarhet og føles lettere å dosere. Samtidig kan det være litt vanskelig å røre skikkelig ut, men flytende maltekstrakt har en tendens til å synke til bunnen av kjelen og kan svi seg.

Veldig bra oversikt over humle på den linken. Tror jeg skal koke Fuggles noe lenger for å få med den bitterheten i den som jeg likte. Men hvor høyt IBU nivå kan man ha? Vil jo tro at det på et eller annet nivå blir for bittert.

Fuggles kan fungere fint som bitterhumle, men dersom du bruker den som aromahumle (tilsetting ved kokeslutt) ender du fort opp med noe som minner mer om en britisk bitter enn en amerikansk pale ale. For en mer typisk APA ville jeg brukt humler som er mer typisk «amerikansk», slik som cascade eller amarillo.

Gjær er jeg ennå litt  usikker på. På Vinogbar.no virker det som de er utsolgt for tørrgjær til amerikansk ale, men det er kanskje like greit å kaste seg uti det og bruke flytende gjær? Å lage starter virker som en ganske streit affære. Er det slik at flytende gjær er er bedre enn tørrgjær?

Jeg vil sterkt anbefale tørrgjær. Det er enklere å forholde seg til og som nybegynner er det nok til som kan gi småproblemer, om man ikke skal plundre med gjær også. Strengt tatt er forskjellene mellom gjærtypene mindre enn mye annet du gjør og for eksempel S-04 burde du fint kunen bruke. Bryggselv ser forøvrig ut til å ha US-05 på lager.
 
KjetilB skrev:
Men hvor høyt IBU nivå kan man ha? Vil jo tro at det på et eller annet nivå blir for bittert.

Karakteristikker av Amerikansk Pale Ale på det gratis bryggeprogrammet beercalc.dk:
OG: 44 - 56
FG: 08 - 16
Farve: 12 - 28
Bitterhed: 20 - 40 (IBU)
Alkohol: 4.4 - 5.9 (% vol)

Generelt indtryk
udseende: gyldengul til kobberfarvet.
aroma: kraftig aromahumle med amerikanske humlesorter.
smag: amerikanske humlesorter anvendes for at give høj bitterhed og smag. Lav til medium maltsmag. Lidt karamelsmag er tilladt. Friske frugtestere bør forekomme i moderate til høje niveauer. Ingen eller meget lidt diacetyl.
krop: medium krop.

I en IPA kan du "druse på" med mye mer av det meste, men du kan drikke mye mer av en APA  :namnam:

Min favoritt-blanding av humle i APA (så langt) er: Chinook som bitterhumle og både Amarillo og Cascade som smak- og aromahumle, men vurderer redusere eller fjerne Chinook helt. Syns forøvrig Cascades friske sitrustoner stod veldig godt til Amarilloens mer søte og godteriaktige aroma og smak.

Elles gode tips fra gustavf som vanlig  :)
 
FrodeSy skrev:
Min favoritt-blanding av humle i APA (så langt) er: Chinook som bitterhumle og både Amarillo og Cascade som smak- og aromahumle, men vurderer redusere eller fjerne Chinook helt. Syns forøvrig Cascades friske sitrustoner stod veldig godt til Amarilloens mer søte og godteriaktige aroma og smak.

Cascade med amarillo er en veldig, veldig god kombinasjon. Jeg synes cascade er lett å kombinere og et par andre favoritter er cascade med simcoe og cascade med nelson sauvin.

Elles gode tips fra gustavf som vanlig  :)

Takk.
 
Her ruller det jo inn på gode forslag. Ser ølet kommer til å ende opp som ganske forskjellig, og nok mer vellykket, enn originalen.

Jeg ser nå for meg følgende:




Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1063
FG:
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 13 EBC (Amber)
Bitterness: 52 IBU
BU/GU: 0.82
Fermentables
Liquid Light Extract 1800 grammes
Dry Medium Extract 1000 grammes
Dry Light Extract 1000 grammes
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Chinook 12.6% alpha 20 grammes 60 minutes
Amarillo 6.5% alpha 20 grammes 30 minutes
Cascade 6.5% alpha 20 grammes 30 minutes
Amarillo 6.5% alpha 20 grammes 5 minutes
Cascade 6.5% alpha 20 grammes 5 minutes
Fermentation
Yeast: Dried ale yeast


Er jeg på rett vei nå? Ser jeg ligger noe over anbefalt bitterhet, men jeg liker bittert øl så det burde kanskje gå greit å legge seg litt over? Er også glad i sitrus smaker i ølet, kunne det kanskje vært en idé å bytte ut chinook med citra? Ev kombinere dem?
 
Litt på sidelinjen:
Jeg smakte en spiseskje av IPAen på ferdigboks da jeg tørrhumlet den etter at stormgjæringen var over. Der var det fint lite humlesmak og veldig, veldig lite bitterhet (er vel å forvente fra ferdigboks). Vil det funke å koke en god bunt med fuggles i en times tid (med minimalt med vann for å ikke utvanne brygget), kjøle det ned og ha oppi ølet nå? (gjærlåsen viser ingen tegn til aktitvitet, men hadde tenkt å la det stå en ukes tid slik at det får to uker tilsammen før det går på flaske) Eller driver jeg helligbrøde om jeg forstyrrer brygget slik.
 
Det vil sikkert fungere fint.
Du kan i tillegg tørrhumle den så får du en del aroma også.
For å gjøre det hiver du bare litt humle rett i karet. Jeg bruker pellets.
Og la det stå en ukes tid. Det blir bra.
 
Hva ble konklusjonen? Gikk du for oppskriften slik den står over, eller endret du humle evt tørr humle?

Jeg tenkte å prøve meg på noe liknende, men er veldig uerfaren i brygging så jeg tenkte å prøve meg på en oppskrift noen andre hadde prøvd ut.

Det var din referanse til lucky jack som fikk meg til å se på denne oppskriften ;-)
 
Denne oppskrifta her  resulterte i eit øl som eg fekk ein del skryt for. Koketid 45 min.

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1048
FG: 
Alcohol: 4.7 % by vol.
Colour: 12 EBC (Golden)
Bitterness: 42 IBU
BU/GU: 0.87


Fermentables
Dry Light Extract 2500 grammes
Crystal Malt 135 200 grammes


Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.


Hops
Columbus 14% alpha 30 grammes 45 minutes
Columbus 14% alpha 30 grammes 10 minutes
Cascade 4.5% alpha 30 grammes 1 minutes
Columbus 14% alpha 20 grammes dry hopped
Cascade 4.5% alpha 20 grammes dry hopped


Fermentation
Yeast: Safale US-05
 
Den amerikanske IPAen er klar til tapping i morgen. skal smake litt på den da og gi en tilbakemelding på hvordan den ligger an foreløpig og legge ut oppskriften.
 
Her er oppskiften jeg enda opp med:

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1063
FG:
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 14 EBC (Amber)
Bitterness: 46 IBU
BU/GU: 0.73

Fermentables
Liquid Light Extract 1800 grammes
Dry Medium Extract 1500 grammes
Dry Light Extract 1000 grammes
Dry Medium Extract 0 grammes
Dry Light Extract 0 grammes

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Chinook 12.6% alpha 20 grammes 60 minutes
Citra 13% alpha 20 grammes 30 minutes

Amarillo 6.5% alpha 40 grammes 30 minutes
Citra 13% alpha 40 grammes 30 minutes
Amarillo 6.5% alpha 40 grammes 5 minutes
Citra 11% alpha 40 grammes 5 minutes

Chinook 12.6% alpha 10 grammes 0 minutes
Citra 13% alpha 10 grammes 0 minutes
Amarillo 6.5% alpha 10 grammes 0 minutes
Cascade 6.5% alpha 60 grammes 0 minutes


Fermentation
Yeast: Dried ale yeast


Nå har jeg bare smakt på den ved omtapping og den kjennes ut til å være på vei til noe riktig godt. Den er langt bittrere og kraftigere humlet enn Lucky Jack. Skulle jeg kommet noe nærere den ville jeg kuttet ut Cascade (kun de tre andre Lervig bruker). Brukt litt mindre av både bitter og smakshumle, spesielt litt mindre bitterhumle.
 
Tilbake
Topp