Bestille pumpe fra SolarProject

Har fått pumpa, søt liten sak, men skal bygge om ei straumforsyning til nokre høgtalarar som er på 14V, 800mAh før eg tek den i bruk. Skal melde frå om kor godt ho fungerer..  :brygging:
 
Jeg har brukt min litt. Kun til pumping av siste rest av vørter fr mesk til kok. (vannspeilet i full kjele står høyere enn bunnen av meskekaret på oppsettet mitt) Så langt godt fornøyd. Mener jeg brukte 1.0A stømforsyning.
 
Jeg har tre pumper av denne typen - de funker helt greit, såfremt det ikke kommer for mye grums inn i de. Til sirkulering av mesk fungerer de derfor helt fint, om man kan leve med antall liter pr minutt som pumpa klarer leverer.
 
Jeg har ikke fått testet min enda, vinogbar var tomme for slanger, hva slags slanger har dere brukt til denne? Og hvor kan jeg kjøpe de? :)

Sent from my HTC Desire
 
Eg må stille et par noob spørsmål:

Hvor mye bør en pupe beregnet til RIMS klare i liter pr min (25 liter batch)?

Hva er fordelen med å kjøpe f.eks en March 809 pumpe?

Kan man strupe pumpen fra Solar Project med en kuleventil?

Kan 12v pumpen brukes til whirpool, eller er den for svak?
 
1. Pumpen et RIMS system bør klare 3-6 lpm. Det greier nok pumpene fra SolarProject helt greit.

2. Fordelen med March 809 er at den er mye kraftigere med god løftehøyde og mye mer flow tilgjengelig, den blir derfor mer anvendelig i alle situasjoner der man ønsker å bruke en pumpe. Den er kjent for sin pålitelighet i både bryggekretser og innen solvarme miljøer. Det er lett å skaffe reservedeler som nytt pumpehus, impellere, etc, hvis man skulle være uheldig å ødelegge noe (f.eks. miste den i gulvet). Det negative er selvfølgelig prisen og at den er mer sensitiv for væske søl inn i motoren (SolarProject pumpene kan man ha nedsenket i vann mens de går) 

3. Ja, man kan strupe strømmen fra SolarProject pumpene med en kuleventil. Husk bare å bestille en type som har (1/2") gjenger på utløpet.

4. Vil nok tro at SolarProject pumpene blir for svake til å lage en whirlpool.
Muligens den kraftigste på 14W/11 lpm kan opprettholde en whirlpool hvis man først har startet en whirlpool ved å røre? Det kommer nok litt an på hvor mye væske det er i kjelen, væskens viskositet (tykkflytende) og hvor mye motstand man har i slanger/rør/bend/etc mellom pumpen og kjelen.
 
oeng skrev:
Hvilken type pumpe brukte du, 6, 8 eller 14 Watt?

Overså denne. Beklager. Jeg har denne: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250722722210&ssPageName=ADME:L:OC:US:1123 og kjører den med en standard 12V/1.0A strømforsyning.

Med gardenakoblinger og silikonslanger blir dette et kurrant opplegg. Skal forsøke å huske å ta noen bilder ved neste bryggedag. Jeg har egentlig tenkt å bruke den til RIMS, men å kjøre den kontinuerlig en time tror jeg er å presse grensene. Til pumping fra vørter fra meskekar til kokekar og fra kokekar gjennom platekjøler fungerer den derimot bra.
 
Fredrik J skrev:
Jeg har ikke fått testet min enda, vinogbar var tomme for slanger, hva slags slanger har dere brukt til denne? Og hvor kan jeg kjøpe de? :)

Sent from my HTC Desire

http://www.the-home-brew-shop.co.uk/acatalog/Silicone_Tubing.html
Tror ikke du finner billigere slange enn dette. Husk bare å komme under 200kr på varekostnader (før britisk moms/VAT 19%). Da blir det moms/tollfritt inn i Norge. Totalprisen med frakt kan være over 200kr. Levering tar normalt 1-2 uker. Veldig rimelig tørrgjær og humle der også. Jeg fikk 16oz starsan, 5 pk tørrgjær og 100g humle for 200+frakt i går. Not bad  :eek:
 
Jeg betalte i Bergen ca 62-64 kr/m innklusiv moms for 1/2" silikonslange:



oeng skrev:
Billigste jeg har funnet av gjennomsiktig silikon næringsmiddelgodkjent slange er her i landet hos AEO .
Detaljer: Codaklar silikon, 12.7x19.1mm, arb. trykk 1 bar, spreng. trykk 4 bar, leveres i 10m lengde, prisene varierer endel avhennig om kundeforhold (betalte noen-og-seksti-kr-meteren inkl. moms.  Ulempen er at du må kjøpe hele 10m lengder for å holde prisen nede.

PS. Som regel blir folk veldig hjelpsomme hvis man forklarer at dette er for ølbrygging, man kan av og til få spesialkunde rabatter....
 
Det er en god pris. Trekker du fra momsen fra home brew shop og legger til frakten blir meterprisen på tilsvarende slange ca 75kr. 4 meter id12,7mm kostet meg rett under 300kr.
 
Takker for svar på spørsmål. Tror eg kommer til å gå for den billige pumpen da til et rims system :)
 
Jeg bruker 1/2" slange fra MoreBeer til ca 40kr/meter + frakt og evt. MVA. Har brukt dem i flere år og liker dem veldig godt. De tåler fint lut, syre og koking, og er fleksible med passelig stivhet (kan f.eks bendes for å stoppe gravitasjonsflyt, eller klemmes på for å få ut luft ved tapping/pumping). De kan også tres rett utenpå gardenakoblingene på vannkranene mine for skylling. Det eneste negative jeg kan se er at de trekker til seg litt støv og dritt på utsiden, spesielt om de blir liggende i gulvet. Jeg koker dem før tapping fra gjæringskar (med kran) til fat, og ved eventuell omstikking.

Edit: Rettet regnefeil i prisen ($2,10 per fot).
 
Lars skrev:
Det eneste negative jeg kan se er at de trekker til seg litt støv og dritt på utsiden, spesielt om de blir liggende i gulvet.

Det tror jeg er klassisk for silikonslanger. Det gjelder iallefall mine som be kjøpt te ca. 100,- meteren(!!!!) med rabatt på Tess for lenge siden.
 
Slenger med på pumpediskusjonen her :)

Mekonomenbutikkene har pumpe som jeg bruker til 180kr. Fant ikke noe data på at den var food-grade, men de i butikken sa de kunne gå god for at den tålte varmvann som skulle drikkes.
Pumpa ser nesten lik ut som denne http://www.seekpart.com/company/8260/products/2010716112123847.html#, med samme type klistermerke på toppen der, ser ut som samme plast (kan ikke si 100% da) bare min er 12v og litt lengre. Kommer sikkert fra samme fabrikk.. finner mange som ligner, bare med liten vri her og der. Tror den klarer 3 meter, om jeg ikke husker feil. Liter pr min husker jeg ikke (8L min?), men den går uansett for fort til utskylling (må seff strupes), og det tar ikke lange tiden når jeg flytter 20L fra kokekar over i kjele som gir skyllevannet til mesken. Har brukt den til 3 brygg, og jeg er frist og lever enda :)

Inn å endre litt her:
Tror jammen jeg fant produsenten i kina. Det er vel denne pumpa jeg har, dog jeg mener uttaket mitt er et lite hakk mindre http://www.topstec.com/Aspde__EnProductShow.asp?ID=83
 
Tilbake
Topp