Bestille pumpe fra SolarProject

Tempen tror jeg ikke er noe problem.
Hvordan det er med næringsmiddelgodkjenning vet jeg ikke, men antar at det ikke er noe problem med dette heller. Mange har brukt slanger og disse nipplene fra Biltema i oppkobling av drikkevann i båt bl.a.  
 
Svein-H skrev:
Tempen tror jeg ikke er noe problem.
Hvordan det er med næringsmiddelgodkjenning vet jeg ikke, men antar at det ikke er noe problem med dette heller. Mange har brukt slanger og disse nipplene fra Biltema i oppkobling av drikkevann i båt bl.a.  
Takker for svar :)

Kom over denne på ebay: http://www.ebay.com/itm/Water-Level...02?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6d2d21de Den må vel være grei til "fly sparging". Forstår ikke helt hvordan den fungerer. Ser at den er en bryter (er default "on" eller "off"?). Men ser for meg at den kan kobles opp til alarm hvis vannivået i meskekaret blir for høyt, evt. styre en elektrisk kontrollert ventil, eller slå av/på pumpen (12v Solarproject) som pumper varmt skyllevann over til meskekaret.
 
Dæven, du finner mye rart Krille.
Hvis vi kunne forlenget den og fått den "flytende" (som i cisternen på en dass) kan det en veldig billig utgave av "Blichmann Autosparge".
Selvfølgelig et annet opplegg dette. Autosparge har vel en variabel ventil, men likevel?
Pumpe av/på kan jo fungere det også?
Denne ideen må vi jobbe videre med.
 
Ketil skrev:
Dæven, du finner mye rart Krille.
Hvis vi kunne forlenget den og fått den "flytende" (som i cisternen på en dass)
Såvidt eg kunne se, er dette en flottør-bryter. Dvs den "bælgen" nederst flyter i væske. Bryteren er slik at den slår seg av og på alt etter nivået til flottøren. De ringene du ser på toppen over og under flottøren bestemmer slingringsmonnet (hvor mye den kan gå opp/ned). Så den skal ikke trenge noen modifikasjon....

Edit: Så man kan sikkert bruke den som Blichmann Autosparge. Prinsippet er det samme, bare at man bruker en elektrisk styrt ventil i stedet. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220800510252&category=87087
 
Krille skrev:
Ketil skrev:
Dæven, du finner mye rart Krille.
Hvis vi kunne forlenget den og fått den "flytende" (som i cisternen på en dass)
Såvidt eg kunne se, er dette en flottør-bryter. Dvs den "bælgen" nederst flyter i væske. Bryteren er slik at den slår seg av og på alt etter nivået til flottøren. De ringene du ser på toppen over og under flottøren bestemmer slingringsmonnet (hvor mye den kan gå opp/ned). Så den skal ikke trenge noen modifikasjon....

Edit: Så man kan sikkert bruke den som Blichmann Autosparge. Prinsippet er det samme, bare at man bruker en elektrisk styrt ventil i stedet. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220800510252&category=87087

Det er en magnetisk flottørbryter ja. Brukes en del i automatiserte bryggerier for å unngå tørrkoking osv. Hvis den skal brukes i forbindelse med mesking er det en ulempe at du må ha det samme meskevolumet hver gang den skal brukes. Du må tross alt borre hull i kjelen og montere den fast. Jeg ville nok montert den i en sløyfe med et rele slik at det kun er styrestrømmen den kutter og slutter.
 
Bjarte H skrev:
Det er en magnetisk flottørbryter ja. Brukes en del i automatiserte bryggerier for å unngå tørrkoking osv. Hvis den skal brukes i forbindelse med mesking er det en ulempe at du må ha det samme meskevolumet hver gang den skal brukes. Du må tross alt borre hull i kjelen og montere den fast. Jeg ville nok montert den i en sløyfe med et rele slik at det kun er styrestrømmen den kutter og slutter.
Kanskje denne er bedre: http://www.ebay.com/itm/Water-Level...61?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c1e57c0d1 Så må man bare være litt oppfinnsom. F.eks montere den på en arm, der man har mulighet for å justere armen opp og ned, alt etter nivået på mesken.

Det med rele er ikke dumt, om man skal koble det opp mot noe som trekker en del strøm. Men det må eg lese litt mer om :)
 
Den er nok lettere å sette på en arm e.l. ja, men akkurat den du linket til var på 100v. Det står maks 10W, så hvis du skal bruke en pumpe som krever over det bør det nok kobles inn på releet :)
 
Hvis flottøren står på en rett lengre stang hvor man selv kan definere hvor på stangen bryteren aktiveres, kan man montere den rett ned gjennom lokket. Den er da høyde-justerbar og man slipper å lage hull i selve kjelen/karet.
 
oeng skrev:
Hvis flottøren står på en rett lengre stang hvor man selv kan definere hvor på stangen bryteren aktiveres, kan man montere den rett ned gjennom lokket. Den er da høyde-justerbar og man slipper å lage hull i selve kjelen/karet.
Man kan for eksempel montere flottøren på et rør/en stang med en hylse og setskrue :)
 
oeng skrev:
Hvis flottøren står på en rett lengre stang hvor man selv kan definere hvor på stangen bryteren aktiveres, kan man montere den rett ned gjennom lokket. Den er da høyde-justerbar og man slipper å lage hull i selve kjelen/karet.
Det var nettopp det jeg mente. Kan ikke skrus fast i et hull i kjelen. Det gir alt for lite fleksibilitet.
Lengre stang, og festes i toppen av kjelen.
 
oeng skrev:
Hvis flottøren står på en rett lengre stang hvor man selv kan definere hvor på stangen bryteren aktiveres, kan man montere den rett ned gjennom lokket. Den er da høyde-justerbar og man slipper å lage hull i selve kjelen/karet.
Eg ser for meg at man kan lage en skalert modell av en gravemaskinarm, med hydraulikk og hele pakken. Armen monteres med klemmer på siden av kjelen, og kan enkelt styres ved hjelp av en joystick. Og så må det være en hurtigkobling på enden av armen, sånn at man f.eks velge å ha flottøren, en termometerprobe eller en hydraulikkstyrt klype montert. Klypen er for bruk til kokekjelen, og vil gjøre det problemfritt å få ut humleposene etter koking! En må bare finne frem til deler som er næringmiddelgodkjente...
 
Oddvar Demmo skrev:
magne1972 skrev:
Gahr har en slik en....
Tror han tok knekken på den første sin, da uten rele.

Har ikke turt spørre Gahr hvordan det går :)
Men går det dårlig må ha ta skylda selv :(

La oss si det slik, det går ikke for øyeblikket... Den sist ankomne flottøren har jeg heller ikke fått til å funke. Men som du sier, er det bare min egen feil! Nå har jeg et relé til overs, og er usikker på om jeg skal selge både det og Solar project-pumpa... Autospargeren fra Blichmann har overtatt jobben. Og den virker.;D
 
Jeg får ikke dette helt til å stemme... Når jeg måler utgangen fra pumpa fra SolarProject måler jeg en ytre diameter på 12mm og en indre diameter på 10-11 mm.
Får ikke dette helt til å stemme med noen slanger jeg finner. Er det jeg som misforstår noe her ?
 
Fredrik J skrev:
Jeg får ikke dette helt til å stemme... Når jeg måler utgangen fra pumpa fra SolarProject måler jeg en ytre diameter på 12mm og en indre diameter på 10-11 mm.
Får ikke dette helt til å stemme med noen slanger jeg finner. Er det jeg som misforstår noe her ?

denne fra bryggselv vil da passe da. http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/614
 
Fredrik J skrev:
Jeg får ikke dette helt til å stemme... Når jeg måler utgangen fra pumpa fra SolarProject måler jeg en ytre diameter på 12mm og en indre diameter på 10-11 mm.
Får ikke dette helt til å stemme med noen slanger jeg finner. Er det jeg som misforstår noe her ?
En 1/2" silikonslange bør passe. Med 1/2" mener eg en halv tomme (en tomme er 2,54cm). Denne slangen har 12,7mm indre dimensjon og skal kunne tette godt med en slangeklemme :)
 
Tilbake
Topp