Da er tiden kommet for å prøve meg på min første batch BIAB og har da noen spørsmål.
Tenkte å prøve meg på denne Porter oppskrifta:
Volume: 13 litres
Efficiency: 65%
2.5kg Maris Otter
1.3kg Munic Maltt
300g Crystal Malt
100g Chocolate Malt
100g Black Malt
15g Chinook - 60min
15g Northern Brewer - 15min
WLP007
Mesker i 90min.
Høres oppskrifta ok ut?
Synes selv det virka som litt lite humle, men beercalc gir en IBU på 47.
Lurer litt på dette med vannmengde. Tenkte å bruke alt vannet fra starten av (no sparge), og har sett flere steder at man kan forvente et vanntap på ca 0.7l/kg malt ved biab.
I tillegg koker jeg vel bort omlag 10-15%.
Så tenkte derfor å starte med ca 18liter. (3 liter svinn i malten og ca 2 liter som kokes bort).
Høres dette fornuftig ut?
Siden dette er min første gang så la jeg inn 65% utbytte, men hva gjør jeg dersom utbyttet blir høyere enn dette og jeg bommer på OG'en?
Kan jeg vanne ut vørteren etter kok?
Det beste hadde kanskje vært å måle pre-boil OG for å forutse noenlunde hva OG vil bli, for så å spe med vann når jeg koker.
Men hvordan kan man beregne hvor mye man må legge til for å komme ned på riktig OG når man i tillegg må ta hensyn til svinnet fra kokingen? Finnes det noen fin formel for dette?
Regner med en del av dette vil bli klarere når jeg har fått kjørt min første runde, men er foreløpig ganske blank så setter pris på alle innspill
Tenkte å prøve meg på denne Porter oppskrifta:
Volume: 13 litres
Efficiency: 65%
2.5kg Maris Otter
1.3kg Munic Maltt
300g Crystal Malt
100g Chocolate Malt
100g Black Malt
15g Chinook - 60min
15g Northern Brewer - 15min
WLP007
Mesker i 90min.
Høres oppskrifta ok ut?
Synes selv det virka som litt lite humle, men beercalc gir en IBU på 47.
Lurer litt på dette med vannmengde. Tenkte å bruke alt vannet fra starten av (no sparge), og har sett flere steder at man kan forvente et vanntap på ca 0.7l/kg malt ved biab.
I tillegg koker jeg vel bort omlag 10-15%.
Så tenkte derfor å starte med ca 18liter. (3 liter svinn i malten og ca 2 liter som kokes bort).
Høres dette fornuftig ut?
Siden dette er min første gang så la jeg inn 65% utbytte, men hva gjør jeg dersom utbyttet blir høyere enn dette og jeg bommer på OG'en?
Kan jeg vanne ut vørteren etter kok?
Det beste hadde kanskje vært å måle pre-boil OG for å forutse noenlunde hva OG vil bli, for så å spe med vann når jeg koker.
Men hvordan kan man beregne hvor mye man må legge til for å komme ned på riktig OG når man i tillegg må ta hensyn til svinnet fra kokingen? Finnes det noen fin formel for dette?
Regner med en del av dette vil bli klarere når jeg har fått kjørt min første runde, men er foreløpig ganske blank så setter pris på alle innspill