BIAB for første gang

KB

Heisann

Er ny og skal snart brygge en batch med IPA på 25l vørter til kok, tilsammen blir det litt under 7kg malt, OG 1063 eller 1073 om jeg ikke husker feil,

Jeg lurte på hva enkleste eller "best practice" mesking vil bli når det kommer til mesking?

(Hørt veldig mye forskjellig..)

Planen er å fylle kjelen med 25l vann og meske i 60 min på 63-65 grader for så å flytte over posen i en sil og skylle med 8-10 liter vann (76 grader) og så helle dette over i kjelen til kok igjen.

Er det noe som høres ut som en god ide?

Lurer også på dette med utbytte, hvordan regner jeg utbytte? Er det en standard formel eller er det individuelt fra malt type til malt type?

Setter pris på tilbakemelding ettersom her er jeg ganske grønn..

Du taster inn OG i beercalc eller andre øl kalkulator du foretrekker, så regner den ut effektivitet for deg.

Jeg er veldig fornøyd med hva vi nå gjør under med mesking (BIAB). Vi løfter posen opp opp og legger den på sleiva (den veier jo litt og vi har pinglearmer) slik at den får rent fra seg i et minutt eller så. Så løfter vi den over i en bøtte med kran som har bestikkholderen fra oppvaskmaskinen i bunn. Dermed ligger posen over den vørteren som renner av. Når den ligger pent her så skylle vi med vann. Vi har en pumpe som underveis pumper den vørteren som renner av tilbake i kjelen.
Effektiviteten vår er blitt rimelig bra uten at jeg kan tallfeste det. Vi treffer iallefall OG og vel så det.

Kunne tenke meg en vannkanne som tar 10l eller så og tåler varmt vann. Finnes det? Er det dumt å bruke en vanlig plastkanne?

Jeg brygget ikveld, jeg hadde dårlig tid så jeg fikk ikke gått rolig igjenom prosessen som jeg burde men jeg fikk ut testet BIAB osv hvertfall

Ifølge Brewmate fikk jeg bare 63% utbytte, jeg har ikke brygget før men det var ikke planen å ende på så lite...

Noen idee om hva jeg gjorde feil?

Malt:

Pale malt – 6.087kg
Caramalt – 562g

Mesk:

Mesket på 65-66*C i 60 min med 25 liter vann i kjelen

Brukte 14g PH stabilisator i mesken

Skyllte med 10 liter vann på 75-76*C

Kok i 60 min.

Ifølge brewmate skulle jeg få en OG på 1060 men endte opp med en OG på 1052... og som nevnt over 63% utbytte.

Når jeg skyller biab bruker jeg å la den ligge til skylling (evt. Andre mesk) i ca 15. For å så la posen renne av seg. Jeg legger en liten gryte i et gjæringskar, så slipper jeg å holde meskeposen i den tiden det tar for vørteren å renne ut.

Jeg ender stort sett opp på 80-85% effektivitet på denne måten.

Jevn temp i hele mesken hjelper også, skylte du med vann som holdt 76 grader kan dette være litt lite. Tempen synker noen grader i prosessen, så skal du ha 75 gr kan der hende du må varme opp til 80 gr. Ellers har knusing av malt mye å si.

noe av problemet var at temp måleren min knuste hallveis i prosessen så en kan tenkte seg att graderne var litt ymse..

Knusing av malt ble jeg tipset om at kvernen skulle stilles på 1.2mm ved BIAB

Hadde 25L vann på 6.5kg malt i kjelen, skyllte med 10L som var ved 75-76grader

Neste gang skal jeg ta meg GOD tid og ha digital temp måler

Tilbake
Topp