BIAB-oppsett i Beersmith

God aften

Er det noen her som har erfaring med Beersmith og som brygger med BIAB? Når jeg brygger mesker jeg først i kokekjelen, deretter skyller jeg meskeposen i et gjæringskar. Dette skyllesteget har jeg vansker med å få plottet inn skikkelig, og jeg får varsel fra programmet om at jeg må bruke mer vann enn det er plass til i kjelen min. Siden jeg ikke har alt vannet og maltet i kjelen samtidig kan jeg jo bare ignorere varselet, men skal det være slik?

Fra det jeg kan forstå fra Beersmith's hjemmeside er det muligens ikke noen innstilling for skylling på denne måten, for som de sier selv "BIAB profiles [...] also have no sparge step since they use the full boil volume in the mash step". Så hva gjør eventuelt dere BIAB-bryggere der ute for å omgå dette?

Er på ingen måte noen Beersmith guru, men kan du ikke sette større volum på meskekjelen din? Trenger jo ikke samsvare med virkeligheten. Dvs at om meskekjelen din er 25 liter, kan du jo sette 35 liter i Beersmith bare for å dekke inn skyllingen

Bruk en annen utstyrsprofil enn biab, da kan du få den til å beregne skyllevolum.

Jeg gjør følgende: Bruker funksjonen "Add step" i fanen "Mash". Velger temperatur på rullegardinmenyen. Setter inn hvor mange liter jeg ønsker å skylle med under "water to add". Setter inn temperatur på skyllevannet. Beersmith trekker nå fra antall liter på saccharification steget. Det hender jeg overgår størrelsen på kjelen, men det har jo ingenting å si så lenge all malten og vannet ikke er i kjelen samtidig.

Jeg gikk inn og så på hva jeg har gjort. I meskeprofilen må du fjerne haken der det står "BIAB mash with full boil" rett over "Notes". Da kan du hake av et stykke over der det står "Batch sparge using batches that fill" og sette den til så mye du vil fylle kjelen (jeg bruker 93% for å unngå søling). Dersom bergeninga av hvor mye væske malten tar opp stemmer får du perfekt fylling til kok hver gang. I mitt oppsett ender det som regel med at beersmith overberegner skyllevann med ca en liter, dersom jeg lar mesken renne seg helt tom etter endt skylling. Det tar ofte så lang tid at jeg heller varmer opp det beersmith sier og kan kjøre i gang full kok kjappere.

Tilbake
Topp