Biab på bryggselv sine 25L kit?

Regner med det går greit å bruke biab måten direkte på disse settene? Eller er det noe som bør justeres på den ene eller andre veien? Jeg har en kjele på 40L, hvor stort volum trenger man i kjelen hvis man bruker alt vannet på en gang? Antar det blir større enn 40L, vil det da gå bra å meske med mindre volum og så etterfylle med vann opp til ønsket mengde før koking?

PS: hva er "beste" water to grain ratio ved biab brygging? Er det best å bruke dette forholdet ved biab og så etterfylle med vann, eller får man bedre utbytte ved å meske med full vannmengde?

Om jeg forstår spørsmålene dine rett:

Blir trangt med 40 liter i følge mine beregninger. Jeg har en kalkulator som jeg bruker der jeg regner med at malten absorberer ca 1.25*kilo i liter. Altså om du har 5 kilo malt, så absorberes 6.25 liter under mesking. Dette passer fint til mitt oppsett. Jeg mesker også alltid i 90min uansett, da jeg har funnet at det ser ut til å være "nødvendig". Hvis du skal koke humle i 1 time i tillegg, så forsvinner ca 3,5 liter på det. DVS:

Om du har 7 kg malt og skal brygge 25 liter, koke i 1 time: ca 37.25 liter. Siden du vel skal putte 7 kg malt på toppen av det, så flyter det nok over.

Som sagt, dette er de tallene jeg bruker, og de stemmer sånn noenlunde på mitt oppsett. Kan hende må du lage din egen kalkulator for ditt oppsett :)

Jeg brygger kun BIAB og jeg har prøvd både å meske med vannmengde basert på at sluttvolumet skal ligge igjen i kjelen (etter mesk og kok), og med vannmengde der jeg måtte etterfylle. Var vel et par % forskjell på utbyttet, der første alternativ kom best ut, men det kan like gjerne være tilfeldig.

Om du høyrer med Erik / Bryggselv så vil han sikkert gi spesialtilbod ved å nedjustere oppskrift og ingredienser om du ber om det. Han gjorde det for meg i alle fall. Då brygga eg 15 liter i ein 25-liters kjele. Klarte ikkje meske med alt vatnet på ein gong med redusert utbytte som resultat (trur det berre vart 60 %).

eirikk skrev:
Jeg brygger kun BIAB og jeg har prøvd både å meske med vannmengde basert på at sluttvolumet skal ligge igjen i kjelen (etter mesk og kok), og med vannmengde der jeg måtte etterfylle. Var vel et par % forskjell på utbyttet, der første alternativ kom best ut, men det kan like gjerne være tilfeldig.

Dette er også mi erfaring, dog med 6 % betre utbytte på første alternativ (70 mot 64 %).

Ved BIAB (som er det eg har mest erfaring med, men det er kanskje ikkje store forskjellar etter bryggetype) så absorberer malten 1 kg pr liter vatn.

Tilbake
Topp