Billingtons Molassesukker i Stavanger

Har leite meg ihjel etter dette sukkeret nå og etter Meny og Helgø slo seg sammen har jeg ikke funnet det her i distriktet. Skal brygge ekstremstout i romjulen og antar en forsendelse fra Kinsarvik ikke kommer i tide. Noen som vet om noen plasser i Stavanger og Omegn?
 
Et lite tips for fremtiden: Når jeg er i nærheten av en butikkjeden Tesco(ligger omtrent på hvert gatehjørne i feks London) bruker jeg å plukke med meg noen pakker muscovado og molasses. De sukkertypene syns jeg helt klart løfter smaken og gir bedre utgjæring for f eks mørke ale, porter og stout. Billingtons kun vel 10 kr for halvkiloet hos Tesco. Se link. I Danmark får man også kjøpe dette til en rimelig pris i de fleste butikker. I Norge sliter jeg med å få tak i det.

http://www.tesco.com/groceries/Product/Details/?id=256020457
 
2eby4ute.jpg


Glemte du å hamstre slikt før helgø ble meny?
 
Jeg kan ta med en pakke til Stavanger. Hadde utløpsdato 2010, men ser fin ut. Ikke pakket ut av plasten.

Edit: det er billingtons natural dark muscovado ser jeg
 
Hehe. Skal brygge galemathias-stout og vil ha noe skikkelig mørkt sukker i kok (få mer lakris og rom-preg). Skal tilsette demerara under gjæringen.
 
Nei, ikke prøvd det selv.
Men det er mest sannsynlig det samme bare med 30% vann slik at det er flytende.
 
Man får jo kjøpt melasse i butikk også, og hos helsekostpusheren. Kjøper du den hos sistnevnte, vil det ferdige ølet få en aura av velvære over seg.
 
Billingtons Molasses Sugar er ikke det samme som vanlig melasse. Det er et mørkt uraffinert sukker, enda mørkere enn mørkt muscovado.
 
Gahr skrev:
Billingtons Molasses Sugar er ikke det samme som vanlig melasse. Det er et mørkt uraffinert sukker, enda mørkere enn mørkt muscovado.

Om jeg da forstår rett etter litt googling....

Billingtons molasses sugar er urafinert rimlig reint sukker fra starten av produksjonen.
Vanlig melasse er reststoffene etter raffinering av hvitt sukker og har ett lavt innhold av sukker ? (Brukes mye til dyrefor, rom produksjon osv....)

Takk til den i tråden som kom med London tipset :D
Har planer om en øltur i løpet våren :D
 
Tilbake
Topp