Birger Eriksen-dagen

024be10a9e622b6c3ce1f11cc21e0f58.jpg

Overflaten av starteren. Bør jeg være skeptisk til de boblene?
 
Nå har jeg mindre problemer enn @1Morten har med starteren sin (skal, skal ikke), men det er et problem å måle OG når styrken på vørteren går utenfor skalaen på hydrometeret.
Jeg hadde 36,5 liter preboil med SG 1.060.
Og så har jeg 15,5 liter postboil (16,15 liter varmt). Dette skal gi (36,5*60)/16,15=136 => OG 1.136

Refraktometeret viser 35 Brix % (som tilsvarer 1.152, men det tror jeg ikke noe på)

Så offisiell OG er herved 1.136 !

Edit: Og @1Morten har løst problemet sitt med kveik. Selvfølgelig! :)
Slipper å kjøle så mye ned også ;)


Edit2: Refraktometeret viser 32 Brix % (som tilsvarer 1.139, så da er jo ikke 1.136 så veldig off)
Det blir i alle fall sterkt!
 
Sist redigert:
Har ikke brygget så sterkt med nye resirk-loopen før, og det jeg gjettet var helt på trynet seff så det ble å stikke fingrene nedi mesken og bygge om skiten. Gitt ut litt hardt ut med pumpa så kjente at dette vil bli stuck, måtte røre opp igjen, sku av pumpa og så vente litt og starte. Blir nærmere to timer mesk på dette, men tror jeg drar det inn i koken som jeg håper blir 75 min denne gang, og ikke tre-fire-fem timer som tidligere, hvis jeg har truffet på utregningene da..
 
Nå har jeg mindre problemer enn @1Morten har med starteren sin (skal, skal ikke), men det er et problem å måle OG når styrken på vørteren går utenfor skalaen på hydrometeret.
Jeg hadde 36,5 liter preboil med SG 1.060.
Og så har jeg 15,5 liter postboil (16,15 liter varmt). Dette skal gi (36,5*60)/16,15=136 => OG 1.136

Refraktometeret viser 35 Brix % (som tilsvarer 1.152, men det tror jeg ikke noe på)

Så offisiell OG er herved 1.136 !

Edit: Og @1Morten har løst problemet sitt med kveik. Selvfølgelig! :)
Slipper å kjøle så mye ned også ;)

Har du kokt vekk 16L?
 
Jeg tror jeg ser på en skivebom her. Har justert til kortere koketid, men da med mer malt som resultat av det og mindre vann. Ligger waaay low ser det ut til, ti poeng for lavt pr nå. Er ti min til piden starter heving til utmesk, der får jeg iallefall 3 poeng.
 
Tilbake
Topp