Og jeg har har pressa det meskekaret til sitt ABSOLUTT maksimum. Fikk ikke satt på lokket til slutt fordi da rant det over.
Jeg testet ut å fukte malten før jeg kvernet den. Det så ut som det fungerte veldig bra, mye hele skall og kornet knust inni.Jeg driver fortsatt og tapper til kok. Har vært drit-treg idag, to timer har jeg sittet og sett på at jeg tapper til kok nå.. latterlig.
Tar en god del notater, men er ikke fult så god på talla. Men jeg for forsåvidt konsistente resultater, bare at jeg får konsistent dårligere enn hva jeg fikk før. Derfor jeg går prosessen i sømmene, framfor beregningene. Men jeg ser så klart at gode tall gir en pekefinger på hvor i prosessen det ligger.Det enkleste trikset er å ta gode notater, type alt som har med effektivitet å gjøre og jobbe ut fra det. Jeg har laget et regneark hvor jeg plotter inn hvert brygg og så kan jeg gå inn og se hva jeg burde forvente av et neste brygg med "ny" maltmengde. Det funker finfint. Får opp en graf og hvis jeg har et brygg på x kg malt så ser jeg på grafen hva forventet effektivitet burde være. Har også et nytt et hvor jeg ser forventet effektivitet ut fra mesketykkelse som jeg har enda mer trua på.
Hehe, jeg skippet hele utmesk i dag. Fordi jeg hadde "glemt" å legge det inn i oppskriften, tenkte rett og slett ikke på det.Er f.eks bare å legge inn et 72C steg så har du plutselig øket effektiviteten din.
Kveik altså!Min er i full aktivitet nede. Tre timer etter pitch. Halleluja.
Førstereis Øksne til tjeneste!
Vis vedlegget 36282
Og naboene her må jo begynne å lure på hva i all verden er det som damper ut av garasjen...
Regneark? Skal jeg lage en google doc?
Da er gjæringsbøtten kommet i skapet og "koblet opp" med temperatur-overvåking med Templogger fra @msevland
Kan følges på http://kb98.templogg.no
Vis vedlegget 36272
Må kjøle ned til 16 grader før jeg tilsetter en dose oksygen og pitcher WLP007