Birger Eriksen-dagen

Og jeg har har pressa det meskekaret til sitt ABSOLUTT maksimum. Fikk ikke satt på lokket til slutt fordi da rant det over.
 
Og jeg har har pressa det meskekaret til sitt ABSOLUTT maksimum. Fikk ikke satt på lokket til slutt fordi da rant det over.

Very good! Akkurat slik Birger presset stressnivået til tyskerne til sitt maksimum når det først sa pang. Jeg har og gjort det idag. Var ikke plass til en dritt mer. Jeg satte i ny resirkuleringsport i en Infussion for en tid siden som senket kapasiteten (vil ikke ha over porten, vørter mellom veggene i kjelen tror jeg er rimelig døllt), så måtte jobbe ut fra det, sammenligne masse notater og tall og finregne på det.
 
Jeg driver fortsatt og tapper til kok. Har vært drit-treg idag, to timer har jeg sittet og sett på at jeg tapper til kok nå.. latterlig.
Jeg testet ut å fukte malten før jeg kvernet den. Det så ut som det fungerte veldig bra, mye hele skall og kornet knust inni.
Brygget batch sparge i dag, og tapping til kokekjelen gikk veldig smidig.
 
Det enkleste trikset er å ta gode notater, type alt som har med effektivitet å gjøre og jobbe ut fra det. Jeg har laget et regneark hvor jeg plotter inn hvert brygg og så kan jeg gå inn og se hva jeg burde forvente av et neste brygg med "ny" maltmengde. Det funker finfint. Får opp en graf og hvis jeg har et brygg på x kg malt så ser jeg på grafen hva forventet effektivitet burde være. Har også et nytt et hvor jeg ser forventet effektivitet ut fra mesketykkelse som jeg har enda mer trua på.
Tar en god del notater, men er ikke fult så god på talla. Men jeg for forsåvidt konsistente resultater, bare at jeg får konsistent dårligere enn hva jeg fikk før. Derfor jeg går prosessen i sømmene, framfor beregningene. Men jeg ser så klart at gode tall gir en pekefinger på hvor i prosessen det ligger.
 
Ah. Ja prosess er jo viktig, og tallene er viktige for å treffe det du skal med samme prosess. Er f.eks bare å legge inn et 72C steg så har du plutselig øket effektiviteten din. Greit å vite og forstå hvorfor tallene blir som de blir når du ser på avvikene.
 
IMG_20180409_211030.jpg 18.35 begynte jeg å tappe, på vanlig innstilling. Tar jo aldri slutt. Enda mer å regne på. Men skal ikke ha antydning til noe skall eller rusk i denne når jeg koker. Har økt flowen og, kanskje noe er tett. Silke er iallefall fortsatt målet.

Teksturen til venstre er speilbilde fra murveggen, ikke noe galt med Birger :)
 
Førstereis Øksne til tjeneste!

Vis vedlegget 36282
Og naboene her må jo begynne å lure på hva i all verden er det som damper ut av garasjen...

Førstereis, artig. Dette er min sjuende kontingent. Og ølet blir alltid en smule annerledes for hver gang. Iallefall på papiret. Tror det er favorittølet mitt pga historien, samt at det er et stort øl, det krever litt mer sånn bryggmessig sett.

Bra bilde btw.
 
3b33ee79a732e1c4dc190be93d8f6e4b.jpg

Morten Lettmatros kaster loss[emoji1417]
 
Tilbake
Topp