Birger Eriksen-dagen

Store øl kan med fordel ha en ekstra dose oksygen for å sikre god utgjæring og en renere gjæringsprosess. Greia er at gjæren da får mer oksygen til å formere seg opp flere ganger og blir ikke like fort utslitt. Jeg har aldri gjort det selv, da dette er mitt første øl som er så kraftig. Dersom du oksygenerte godt ved pitch og bruker mye og sunn gjær, så vil jeg tippe at du kommer deg godt gjennom uten en ekstra tilsetning. Jeg bruker ren O2 og trenger bare å lirke slangen inn under lokket og skru på, så infeksjonsfaren for min del mener jeg er ganske liten.
Når gjæringen er kommet synlig igang så har vel celle-samfunnet bestemt at nå er vi mange nok, vil de fortsette å dele seg og bli flere når de blir mer O2 tilgjengelig?

Når gjæringen er kommet synlig igang så har vel celle-samfunnet bestemt at nå er vi mange nok, vil de fortsette å dele seg og bli flere når de blir mer O2 tilgjengelig?
(Med fare for å være på tynn is)

Cellene "bestemmer" seg jo ikke for at nå er de nok. De har jo egentlig alltid lyst til å bli flere, de bryr seg katta om å gjære vørter om til øl. De vil ha verdensherredømme :cool: Så jeg mener at de vil begynne å formere seg opp igjen når det er mer O2 tilgjengelig, ja. Anbefalingen ligger på en ny dose oksygen 9-12 timer etter pitch, og senest før peak fermentation.

(Med fare for å være på tynn is)

Cellene "bestemmer" seg jo ikke for at nå er de nok. De har jo egentlig alltid lyst til å bli flere, de bryr seg katta om å gjære vørter om til øl. De vil ha verdensherredømme :cool: Så jeg mener at de vil begynne å formere seg opp igjen når det er mer O2 tilgjengelig, ja. Anbefalingen ligger på en ny dose oksygen 9-12 timer etter pitch, og senest før peak fermentation.

Cellene "vet" faktisk hvor mange de trenger å være for å gjære. Hvis de er nok så ser de ingen grunn til å formere seg ytterligere med mindre de får mer ekstrakt. Man får jo formering av spising og, men dette skjer anaerobt.

Sist redigert:
Jeg har ca 50% headspace i gjæringskaret hvor stormtroppene nå jobber for fullt med å gjære ut Birger Eriksen.
Lokket ligger bare løst på, jeg har erfaring at stormgjæringen ikke blir så eksplosiv dersom trykket får slippe fritt ut.

Og det ser slik ut nå:

2018-04-10 16.40.10.jpg

Kräusen rekker nesten helt opp til lokket.
Venter spent på bilder fra dere andre... Noen som har måttet vaske enda? :D:D

Sist redigert:
Sweet
4b1d2df9131a05f251f5d956ccf06674.jpg
Hvor har du fått tak i den silen?

Jeg pitchet på 14 i går med en veldig treg ramp til 19 og har 0 aktivitet, ikke noe i det hele tatt. Fikk ikke brukt den gjærdunken jeg ville pga fiselukt så prøvde meg på en kald en for å ikke måtte vaske så satans mye som tidligere. Brukte 05. Waiting-game. Ga den en dose oksygen til nå, om 30 timer eller noe så er den på 19 da blir det nok litt futt,

Hvorfor må den over 10%? Burde ikke 9.4% være nok (gitt datoen)? ;)

Veldig bra! Dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Greia med 10% var at tidligere brygget jeg aldri store øl, så tenkte bare raskt at serien om "krigshelter" (Birger, Churchill pga rappkjeften hans og bastantheten, samt Rommel) liksom skulle være 10%, som et klart skille.

Jeg synes at 9,4 er ny offisiell grense, noen imot?

Siden dette er et spesielt øl, regner jeg med at hver og enkelt gjærcelle er seg sitt ansvar bevisst og ikke gir seg før jobben er ferdig gjort.
Men 1.045 er vel kanskje ikke så langt unna der vi ender opp. Dersom det ender for høyt og blir bare søtt, får vi sende inn noen amerikanske tropper (WLP-001) som kan komme og rydde.

Gjæren har hatt det veldig fint i oppveksten med en to-stegs starter og fikk en god dose O2 i går kveld når den gikk på jobb. I dag tidlig, etter 10 timer, tenkte jeg å gi en dose O2 til, men da var allerede gjæringen igang.

Hvis du lander way høyt kan du dra det artige trikset jeg selv ikke har gjort enda, men vet at funker. Tilsett vørter tatt fra en mesk ca 30 minutter uti på 63 grader. Da får du enzymer som bryter ned de tyngre sukkerartene som gjæren (med evt en repitch) kan gomle videre på.

Jeg husker ikke i det hele tatt hvilken tråd. Men for en god stund siden så var det noen som spurte om hvordan fikse en stuck imp. Han tilsatte vørter i ene dunken og ekstra gjær i den andre, den med vørter mener jeg å huske krøp mye lengre ned en den med bare repitch.

Hvis du lander way høyt kan du dra det artige trikset jeg selv ikke har gjort enda, men vet at funker. Tilsett vørter tatt fra en mesk ca 30 minutter uti på 63 grader. Da får du enzymer som bryter ned de tyngre sukkerartene som gjæren (med evt en repitch) kan gomle videre på.

Jeg husker ikke i det hele tatt hvilken tråd. Men for en god stund siden så var det noen som spurte om hvordan fikse en stuck imp. Han tilsatte vørter i ene dunken og ekstra gjær i den andre, den med vørter mener jeg å huske krøp mye lengre ned en den med bare repitch.

Hva med aktiv krausen? Burde vel virkelig gjøre susen?

Hva med aktiv krausen? Burde vel virkelig gjøre susen?

Jo det hjelper det og. Jeg tenkte mer hvis det stopper fryktelig tidlig. Aktiv Krausen hjelper som regel på noen poeng, men det har jeg bare brukt på type Doppelbock-styrke, og det får det ned dit det skal iallefall.

Og med 16 liter avkok så tror jeg t det er blitt dannet en god del ugjærbart i kokekjelen.

Tilbake
Topp